-A Brabham BT55 trtnete-
A Brabham BT55 trtnete
1985 tavaszn a Brabham csapat eredmnyei nem adtak okot a derltsgre. A csapat tervezje Gordon Murray a sebessgvlt specialista Weismann-nal egy forradalmi konstrukci elksztst javasoltk Ecclestone-nak. A Brabham fnke mr besokallt a sorozatos eredmnytelen futamok lttn s a csapata eladsn fradozott.
Az j aut els tervei lttn azonban rblintott a BT55 kifejlesztsre. Murray a karosszrin mg Weismann egy 7 fokozat vltn dolgozott. Ecclestone mlyen a zsebbe nylt s finanszrozta a kifejleszts igen magas kltsgeit. Az els tervektl a vgleges BT55 elkszlsig majd 3 milli angol Font nyeldtt el a projektben. sszesen 732 mszaki rajz kszlt az aut vgleges formjnak kialaktsa kzben.
A BMW is elgedetlen volt az 1983-as VB. cm elnyerse ta a Brabham csak ritkn tudott sikereket elrni.
A Bajorok a tervek lttn j lendlettel fogtak a tervezsbe. A BT55-re tervezett specilis BMW motort 72 fokra balra megdntttk gy Murray elrte , hogy a BT55 23cm alacsonyabb lett eldjnl a BT54-nl , a versenyzk sz szerint fekdtek az autban. Az j aut gy 80cm magas lett. Az j Weismann vltt is a BMW motorhoz igaztottk.
Nelson Piquet miutn ltta a terveket egy ideig elgondolkozott , hogy mgis marad a Brabham csapatnl de aztn Rosberg megresedett helyre a Williams istllhoz tvozott.
Murray gzervel dolgozott de Ecclestone nyomsra a BT54 fejlesztst sem hanyagolta el. Az eredmny az lett, hogy 1985 vge fel Piquet jobb eredmnyeket rt el, s a BT54 egyre tkpesebb lett , mg a BT55 kifejlesztse lelassult. 1986 elejn kszlt el a vgleges Brabham BT55 melyet a csapat j piltja Elio de Angelis prblt ki elszr az ess estorili plyn. Murray az els tesztek utn mr ltta a komolyabb problmt. Az j BMW 925 LE versenymotorja jl passzolt a karosszriba de a Pirelli gumik nem biztostottk a kell tapadst. Hiba krlelte Ecclestone-t, hogy vltson t a Good Year gumikra a csapatvezet maradt az olasz gumiszlltnl. Az ok egyszer volt, a Pirelli fizetett a gumihasznlatrt, mg a Good Year pnzt krt a gumikrt. Az j BT55 kt j piltt is kapott. Patrese s de Angelis pros szintn olasz volt akr csak a fszponzor Olivetti. Az aut kiforratlanul vgott neki a szezonnak s nem igazn tudtk mire is kpes valjban.
A Brazil futamon szinte minden csapat rgus szemekkel figyelte az j szuperautt mely rendkvl szpre sikerlt. Keke Rosberg meg is jegyezte, ha a BT55 olyan gyors amilyen szp, akkor az ellenfelek felkthetik a gatyjukat.
Az els futamok vegyes tapasztalatot hoztak. Patrese legjobb rajthelye a monaci 6. mg de Angelis a Brazliban elrt 14. hellyel szernykedett. Aztn bekvetkezett a nem vrt tragdia. Elio de Angelis a Francia teszten lett vesztette miutn autjnak hts szrnya letrt s az olasz slyos balesetet szenvedett.
A Brabham csapat mely a kezdeti nehzsgeken sem tette magt tl, a padlra kerlt. Az rvn marad Brabham autba Derek Warwick lhetett be a kanadai futamtl. Ezen a futamon tltosodott meg a BT55. A 9. s 10. rajhelyet szereztk meg az edzsen hla az j BMW edzsmotornak mely 1150 LE produklt! A folytats ismt rossz irnyba sikerlt. Az lland technikai hibk az edzseken s a versenyeken szrs hangulatot teremtett a csapaton bell. A BMW motorok sorozatosan csdt mondtak s gy a piltk kptelenek voltak j eredmnyt elrni, mivel mg a clig sem jutottak el.
Az 1986-os vad flidejn a Francia futam utn a Brabham kt 6. helyet szerzett csak, 8 technikai hibjuk volt s mindssze 7 futamot tudtak befejezni. Az Angol versenyen Murray drasztikus lpsre sznta el magt. A tavalyi BT54 autval prblkozott. Patrese kapta a feladatot, hogy az 1985 v vgn mr tkpes autval induljon. Az edzsen alulmaradt a BT55 indul Warwick-al szemben de a versenyen mr a 4. leggyorsabb krt futotta! A BMW motor azonban ezttal is cstrtkt mondott. A csapat ezutn elvetette a BT54 tovbbi szereplsnek gondolatt s teljes erbl a BT55-re koncentrlt. Az vad msodik felben a Brabham BT55 jelents javulst produklt. Ausztriban Patrese a szenzcis 4. helyet szerezte meg az edzsen, de a motor a msodik krben bedobta a trlkzt.
A BMW menteni akarvn a menthett a Benetton csapatra koncentrlt gy a motorproblmk megmaradtak a BT55-nl. A lapostetnek csfolt BT55-t annak ellenre, hogy 1986 msodik felben jelents javulst mutatott nem fejlesztettk tovbb. Gordon Murray tvozott a csapattl miutn rengeteg brlat rte a kudarcok miatt.
A BT55 rvid statisztikai adatai:
Legjobb rajthely: Patrese – 4.
Legjobb versenyeredmny: Patrese- 6.
17 mechanikai hiba
sszegezve a Brabham BT55 egy rendkvl mersz konstrukci volt s amennyiben hamarabb kszl el vagy nem hagynak fel a fejlesztsvel sikeres aut lett volna! A kudarc a BMW motorok megbzhatatlansgban, a Pirelli gumik gyengesgben keresendk els sorban. A gumik nem erre a konstrukcira lettek tervezve.
Termszetesen magnak a BT55 autnak is voltak hibi, nem kielgt fkrendszer, mechanikai tapads hinya. Mindezek ellenre a konstrukci sikeressgt kesen bizonytja az, hogy Gordon Murray a McLaren csapat 1988-as "vilgver" autjnak tervezje a BT55 tervei alapjn ksztette el az MP4/4 autt mely 15 futamot nyert! Az sem vletlen, hogy a vlt mgus Weismann is tevkenyen rszt vett a tervezsben. A klnbsg a Good Year gumikban s a Honda motorban volt csak. Gordon Murray is elismerte, hogy a McLaren MP 4/4 a Brabham BT55 tovbbfejlesztett vltozata volt!
|