-Clay Regazzoni-
Clay Regazzoni
A bajuszos, mexiki bandita kinzet Clay Regazzoni tz ven t volt a legjobb piltk egyike. Plyafutsnak egy slyos baleset vetett vget, melynek kvetkeztben tolszkbe knyszerlt. Ennek ellenre nem adta fel, s tovbb kzdtt…
|
 |
Gianclaudio Regazzoni Svjc olasz nyelv rszn, Tessinben szletett. desapja egy kis autszerel mhelyt vezetett, s a boltot Clay-nek kellett volna tvennie, mivel is ezt a szakmt tanulta ki. Csakhogy Regazzoni 24 vesen eltvedt egy versenyziskolban, ahol megtanulta a versenyzs alapjait. ’Regnak’ ugyan nem ment tl j a versenyzs, de ez sem akadlyozta meg a mks kedv svjcit, hogy ksbb ne ljn bele egy Austin Healey Spiritbe, amellyel hegyi versenyeken vett rszt. Aztn bellt honfitrsa Silvio Moser mell s a Forma-3-ban, valamint Forma-2-es versenyeken indult. Itt mr komoly hre lett Regazzoninak. Nem a gyorsasga miatt, hanem azrt mert szinte llandan sszehozott egy balesetet. Tbbszr diszkvalifikltk, s belekeveredett Chris Lambert slyos balesetbe is. 1968-ban az olasz Tecno csapat piltja lett, majd egy rvid idre a Ferrarinak versenyzett a Forma-2-es Eurpa Bajnoksgon. 1970-ben visszatrt a Technhoz s tbb Forma-2-es futamot is megnyert, a vgn pedig msodik lett az Eb-n.
vkzben visszacsppent a Ferrarihoz, de ekkor mr a Forma-1-es csapat autjba ltette bele Enzo Ferrari. A svjcirl gyorsan kiderlt, hogy mgsem kutyat pilta. Els versenyn a Holland Nagydjon mindjrt a negyedik lett, lete harmadik futamn Hockenheimben pedig j darabig vezetett, m vgl a vlt keresztlhzta a svjci szmtst. Az sterreichringen mr msodiknak intettk le, m ’Rega’ nagy pillanata az Olasz Nagydjon jtt el. Monzban remekl versenyzett s nyert! Ferrarival, olasz fldn, (svjci) olaszknt, kell ennl tbb? Ezzel rkre belopta magt a Ferrari szurkolk szvbe. 1970-ben csupn nyolc versenyen indult a 13-bl, mgis harmadik lett a bajnoksgban!
 |
A kvetkez v viszont rosszabbul alakult. Br a szezonnyitn Kyalamiban harmadik lett, ezutn azonban tbbszr cserbenhagyta a versenygp s a sok technikai zr kztt csak ktszer llhatott dobogra. A vilgbajnoksg egyik titkos favoritja csak hetedik lett sszestsben. 1972-ben sem ment jobban a svjci szekere, egy msodik s egy harmadik hellyel knytelen volt berni. A balesetek viszont nem kerltk el a rmens s vakmer Clay-t, aki szeretett hatron autzni. Ez viszont gyakran megbosszulta magt s ilyenkor ’Rega’ knytelen volt gyalogos szerrel visszatrni a boxba. Rega a Ferrarinl gyorsan beleunt a Jacky Ickx-szel val rivalizslsba s 1973-ban fl milli dollros gzsirt a BRM-hez szerzdtt. Rosszkor, rossz helyre. Az angol istll auti mr rgen nem tartoztak az lmeznyhz, ennek ellenre Regazzoni az els futamon Argentnban pole pozcival mutatkozott be az j csapatnl, st a 30-ik krig vezetett is, de vgl visszaesett. Ezzel tulajdonkppen el is ltte sszes puskaport, egsz vben csupn kt hatodik helyet tudott szerezni. Ebben az vben egy jkora balesetet is tllt a svjci.
A Dl-Afrikai Nagydjon kigyulladt a BRM-je s csupn a motoros vilgbajnok Mike Hailwood llekjelenltnek ksznhette az letet, aki hallt megvet btorsggal vetette magt a lngok kz s megragadta az eszmletlen Regazzonit s kirngatta az g autbl. Clay kisebb gsi srlsekkel megszta a bukst s sem a baleset, sem a ments rszleteire nem emlkezett. Hatalmas meglepetsre 1974-re a Ferrari dobott mentvet a svjcinak s BRM-es csapattrsval, Niki Laudval egytt visszakerlt a maranelli grdhoz. Az els versenyeken kiderlt, hogy kt duds kerlt egy csrdba. A fiatal Lauda elssorban az edzsen autzott fergeteges tempban, Regazzoni pedig a versenyeken. A svjci megfontolt versenyzssel gyjtgette a pontokat, s br csak egyetlen versenyt nyert (Nrnburgring), az utols futamon a bajnoki cmre eslyeknt llt rajthoz. 52 pontja volt, ugyanannyi mint a mclarenes Fittipaldinak. Regazzoninak a brazil eltt kellett vgeznie s tz v utna juttathatta volna cscsra az gaskod lovacskt. Csakhogy a Ferrari lengscsillaptjval gondok addtak s autja az els krtl kezdve szinte vezethetetlen volt. Clay csak 11. helyen kullogott clba, mikzben Fittipaldi negyedik helyvel bebiztostotta magnak a bajnoki cmet. A kvetkez kt vben ’Rega’ elmaradt a vrakozsoktl, a vilgbajnoksgot pedig Lauda nyerte a Ferrarival. A svjci 1975-ben s 76-ban is egy-egy gyzelmet szerzett s csak tdikknt zrt a tabelln. Nem ment neki tl jl, de segtette csapattrst Laudt. Azrt ekkoriban is voltak hajmereszt manverei, mint pldul ’76-ban Brand Hatchs-ben, amikor a rajtnl nagy igyekezetben nekiment az osztrk csapattrsnak, amirt Enzo Ferrari megorrolt r.
1976-ban Regazzoni sajt farmer-kollekcit dobott a piacra, amelynek farzsebn egy gaskod lovacska volt. Ezzel aztn vglek kihzta a gyuft Enzo Ferrarinl, aki nem nzte j szemmel, hogy a Ferrari jelkpe a fiatalok fenekn virt s a szezon vgn laptra tette Clay-t. Lauda ugyan megprblt Rega rdekben szt emelni a Commendatornl, de az "reg" hajthatatlan volt. Mivel csak a szezon vgn derlt, ki, hogy a Ferrari nem hosszabtja meg a szerzdst, 1977-re mr csak a tkehinyos Ensign-nl maradt hely a svjcinak. t pontot szerzett csupn, de elindulhatott Indianapolisban is egy Ensign-McLarennel, a ht hibja miatt kiesett. A kvetkez vre a Shadow-hoz rt al. Mint kiderlt, Regazzoni cseberbl vederbe kerlt. A Shadow a szezon eltt vratlanul jelentsen meggynglt, miutn tbb kulcspozcit betlt mrnk kivlt s megalaptottk az Arrows-t. Kt tdik helyet sikerlt a szezon sorn sszeszednie, s szinte megvltsknt jtt a Williams ajnlata 1979-re. Az angol grda tkeers arab szponzorral a hta mgtt ppen egyre feljebb trt s Alan Jones mellett egy msodik autt is hadrendbe lltott. A mr 40 ves Regazzoni a szezon elejn nem mutatott tl sokat, de Monte Carlban mr a msodik helyre hozta be a Patrick Head ltal tervezett autt. Silverstone-ban pedig eljtt a pillanat s Clay Regazzoni megszerezte a Williams els gyzelmt. A tv felig csapattrsa Jones vezetett, de kiesett s az els helyet Clay rklte, aki gyztesknt szaktotta t a clvonalat. Kt msodik helyet szerzett mg a szezon sorn s tdik lett a vgelszmolsnl. Frank Williams azonban nem hosszabbtotta meg a kiregedett Regazzoni szerzdst. Az id mr eljrt a svjci felett, aki vgl csak tallt magnak munkaadt. Visszament az Ensign-hez, vesztre. Az 1980-as szezon tdik versenyn Long Beach-ben a hossz Shorline Drive egyenes vgn ’Rega’ autjban eltrt a titnbl kszlt fkpedl. Az Ensign 280-as tempval csapdott a betonfalba. Regazzoni tllte a balesetet, de mindkt lbra lebnult s rkre tolszkbe kerlt. Ksbb mindent elkvetett, hogy teljes letet ljen, mg egy specilisan felksztett versenyautval trakocsi versenyeken is indult s a Parizs-Dakaron is rajthoz llt. Emellett a svjci tvnzk kommenttorknt is hallhattk a bajszos ’Rega’ hangjt a Forma-1-es futamok alatt, s emellett vezettanfolyamokat is szervezett mozgssrlteknek.
 |
Regazzoni karrierje sorn t gyzelmet aratott, ebbl ngyet Ferrarival, s ami mindennl fontosabb, ebbl kettt olasz fldn Monzban! Rega legtbbszr a hatron autzott s nem ijedt meg semmitl. Bevallottan nem azrt versenyzett, hogy bajnok legyen, hanem mert lvezte. Btorsga s vakmer vezetsi stlusa miatt piltatrsai gy hvtk "az Elpusztthatatlan". A svjci pilta 2006 decemberben a Parma autplyn frontlisan tkztt egy teherautval s lett vesztette.
|