-Mika Hkkinen-
Mika Hkkinen
Mika Pauli Hkkinen 1968, szeptember 28-n szletett a finnorszgi Vantaa-ban Aila s Harri Hkkinen msodik gyermekeknt - nvre, Nina utn. A csald tlagos krlmnyek kztt lt: az apa fllsban elektromszersz, mellkllsban taxis, az anya pedig titkrn volt. Mika hatves korban kapta meg tlk els gokartjt, amellyel a kzeli Keimolban fekv plyn gyakorolhatott - s gyakorolt is - minden szabad pillanatban. A Hkkinen szlk nem lmodtak nagy karriert fiuk szmra, egyszeren csak rltek, hogy a kis Mika le tudta magt foglalni egy hobbival, gy minden eszkzzel tmogattk a gyerek gokartozs irnti lelkesedst.
Mika els, mr jegyzett sikerei 10 ves kortl jttek: 1978-ban s 1979-ben megnyerte a keimolai gokart klub junior bajnoki cmt. 1981-ben finn gokart bajnok az F-minisorozatban. 1983-ban Nmetorszgba utazik a finn vlogatottal az Eurpa-bajnoksgra, ahol egy nevezsi hiba miatt csak csapatban indulhatnak el a finn piltk. A finnek meg is nyerik ezt a versenyszmot - elssorban Hkkinennek ksznheten, aki a csapatversenyek sorn minden futamot megnyert, amelyben elindult. Egybknt ezen a versenyen talkozott egymssal elszr Mika s egy bizonyos Michael Schumacher nev nmet fi. Egy vvel ksbb ismt sszefutottak Lavalban a junior vilgbajnoksgon, ahol kt futamban egyms ellen is plyra lptek: els csatjukat Schumacher nyerte, a msodikat Hkkinen.
Mika 1987-ben, 19 ves korban kezdett egylses forma-autkkal versenyezni klnbz skandinv Forma-Ford 1600-as bajnoksgokban. Rgtn els vben megnyeri a finn, a svd s az szaki bajnoksgot. Ennek nyomn a Marlboro meghvta egy tesztelsre az angliai Doningtonba. A "vlogatson" piltkat kerestek a kvetkez szezonra a Dragon Racing Team szmra a brit Forma-Opel-Lotus sorozatba. A teszt legjobbja a szupergyors Hkkinen volt, akinek sikerlt j plyacscsot is fellltania. Mell a 17 ves skt Allan McNisht vlasztottk ki a msik autba. Miutn Nagy-Britannia a technikai sportok kzpontjnak szmt, a brit bajnoksgba szl meghv termszetesen risi kiugrsi lehetsget jelentett Miknak. A nemzetkzi karrier fel vezet ton j menedzserre is volt szksge: az gyeit addig intz Kari O. Sohlberget az 1982-es Forma-1-es vilgbajnok, Keke Rosberg vltotta, aki addigra mr tehetsgkutatsra adta fejt.
1988-ban a Dragon Racing kt bajnoksgban llt rajthoz: a Forma-Opel Lotus brit bajnoksgban s az Eurpa-bajnoksgban. A csapat kt piltja testvriesen osztozott a dicssgen: a brit bajnoksgban McNish lett az els, Mika a msodik; az Eurpa-bajnoksgban Hkkinen a diadal s Allan az "ezst". A kt fi szmra nagy elny vetlytrsaikkal szemben, hogy csapatuk a Marlboro tmogatsval jval tbbet tesztelhettek, mint msok.
A Dragon Racing ekkor gy hatrozott, hogy egy osztllyal feljebb lp: a brit Forma-3-ba. A Reynard kasztnival s a Toyota motorral Mika kiss eltnt a szrke kzpmeznyben: els Forma-3-as vben 7. lett a brit bajnoksgban, a Makai Vilgkupn pedig mindssze a 15. helyen kvalifiklta magt. Itt egybknt ismt keresztezdtek tjaik Michael Schumacherrel, aki az els futamot megnyerte Reynard-Volkswagenjvel, m a msodikban kiesett.
A kvetkez vre, 1990-re, azonban Hkkinen remek lehetsghez jutott: Dick Benetts szerzdst ajnlott neki csapathoz, a West Surrey Racing Teamhez. Ez a csapat a Forma-3-as vilg legpatinsabb istlljnak szmtott s mr korbban is sikert sikerre halmozott. Legnagyobb felfedezettjk egy bizonyos Ayrton Senna volt nhny vvel azeltt. A West Surrey Racing 1990-ben Ralt kasztnival s Mugen-Honda motorral llt rajthoz. Mika csapattrsa jfent egy jvbeni Forma-1-es pilta, az r Eddie Irvine lett.
Ezzel az autval s azzal a httrrel, amit a csapat nyjtott nem is nagyon illett mst tenni, mint nyerni s ennek az elvrsnak Mika tkletesen eleget is tett - jra magra vonva a nemzetkzi autsportlet tehetsgkutatinak figyelmt. A brit bajnoksgban Hkkinen flnyes diadalt aratott, st mg arra is jutott ideje, hogy "vendgszerepeljen" olasz, francia s nmet bajnoki futamokon. Mindenhol nyert. A nmet bajnoksg hockenheimi futamn Michael Schumachert utastotta maga mg.
Pengevlts Schumacherrel Makaban
Az v legnagyobb esemnye azonban mg htra volt: a Makai Vilgkupa. Az 1990-as esztend az egyik legjobb esztend volt a Forma-3-ban. Csak vgig kell nzni azoknak a nvsorn, akik megjelentek Makaban! Kztk volt tbbek kztt Eddie Irvine, Heinz-Harald Frentzen, Mika Salo, Michael Schumacher s persze Mika Hkkinen - egy sor jvbeni F1-es sztr. Hamar kiderlt azonban, hogy Schumacher s Hkkinen mellett a tbbiek (akiket pedig szintn nagy tehetsgeknek tartottak - nyilvn nem ok nlkl) labdba sem rghatnak. Szenzcis verseny volt a kt ifj zseni kztt!
Az idmr edzseken Hkkinen legyzhetetlen volt. Ralt-Mugen-Hondja a leggyorsabb volt az egyenes szakaszokon s noha a Reynard-Volkswagennel versenyz Schumacher tudott rajta hozni a techniksabb szakaszokon, a kr vgre mgis rendre Mika llt az len - olyan kridket futva, amitl elllt a nzk llegzete. Ennl mr csak a kt futam volt mg elkpesztbb!
Az els futamon Mika vgig megrizve vezet helyt nyert. Az malmra hajtotta a vizet, hogy Schumacher rosszul rajtolt a msodik helyrl, gy meg tudta elzni Mika csapattrsa, Irvine. Schumacher a versenyben ugyan visszaelzte Eddie-t s miutn ldzbe tudta venni Hkkinent cskkentette a htrnyt a finnel szemben (tbbek kztt a leggyorsabb krt is Michael futotta), m mr nem volt annyi ideje, hogy utol is rje az egrutat nyert Mikt, aki gy vgl 2,66 mp-es elnnyel nyerte meg az els futamot.
A msodik futamban Schumacher megint nem rajtolt jl, de ezttal nem vesztette el msodik helyt s azonnal ldzbe tudta venni az lrl indul Mikt. A nmet pilta aztn meg is elzte Hkkinent. Leszaktania azonban mr nem sikerlt: egy kicsit ugyan mindig llegzethet jutott a kanyargs vrosi szakaszokon, m az egyenesekben Mika mindig gy dolgozta le a htrnyt, ahogy akarta. Schumacher ksbb gy nyilatkozott errl, hogy gy rezte Hkkinen csak jtszik vele s gyakorlatilag akkor tudna elmenni mellette, amikor akarna. Hogy gy volt-e, vagy Mika valban nem tallt fogst a nmet fin, azt nem tudni, de azt igen, hogy a nzk egyik mulatbl a msikba estek, amikor azt lttk, hogy a kt len ll fiatal nemcsak hogy mindenki mst alaposan lefz, de mindketten gyorsabb krket futnak a versenyen, mint amivel Mika a pole-t megszerezte az idmr edzsen! Azok akik tani voltak az esemnynek, a mai napig minden idk egyik legnagyszerbb Forma-3-as versenyrl beszlnek! Mr akkor ltszott: ezek a srcok klnlegesek...
Mika termszetesen vrbeli autversenyz volt, radsul fiatal s ambicizus is, gy nem hagyhatta, hogy legyzzk. Az sszetett gyzelemhez elg lett volna az is, ha Schumacherhez kpest 2,66 mp-en bell r clba, de mindent meg akart nyerni: az idmr edzs s az els futam utn a msodik futamot is! Ezrt az utols krben elzsre sznta el magt az egyik hossz egyenesben. Azonban Schumacher sem tartozott a puhny autversenyzk kz s foggal-krmmel ragaszkodott a futamgyzelemhez. Amint Mika kihzdott jobbra Schumacher mgtt, Schumacher vdend pozcijt szintn jobbra mozdult egy kicsit. Ekkor Mika htulrl elkapta autjval Schumacher autjt, ami kivgta a plyrl a Ralt-Mugent. Schumacher autja is megsrlt, de tovbb tudott menni s a futamgyzelem mell bezsebelhette az sszetett diadalt is. Mika a plya szln kipattant autjbl, dhsen fldhz vgta kesztyit, majd srva fakadt. rthet, hiszen biztosnak hitt siker csszott ki a kezei kzl - gy ment Makaba, mint favorit, m vgl mgis res kzzel kellett tvoznia.
A legtbben - kztk a versenybrsg is - gy rtkeltk, hogy szoksos versenybalesetrl volt sz s Schumacher szablyos mdon vdte pozcijt. Voltak, akik tmadtk Mikt "ostobasgrt", hiszen v lehetett volna a bajnoki cm, ha egyszeren csak szorosan Schumacher mgtt fut clba. Mika azonban gy nyilatkozott, hogy teljessggel termszetellenesnek rezte volna, ha 10 km/h-val gyorsabb autjval nem prblkozik meg az elzssel. Igazi autversenyzknt nem engedhette meg magnak, hogy ne akarjon nyerni, ha erre megvan a lehetsge.
Ugrs a Forma-1-be!
A csalds nem tartott sokig. Nhny httel ksbb Mika s menedzsere mr a kvetkez lpsen, a Forma-3000-en gondolkodott. Hkkinen rszt is vett nhny teszten az ORECA csapattal, m F3000-es bemutatkozsra versenyen mgsem kerlt soha sor. Keke Rosberg ugyanis risi meglepetssel szolglt a kzvlemny szmra: 1990 decemberben bejelentette, hogy vdence a kvetkez vtl a Forma-1-es Lotus csapat versenyzje lesz!
Az egykoron nagynev istll ugyan 1991-ben mr csak a kirlykategria sereghajti kz tartozott, de mindenkinek el kell valahol kezdeni. Mika a Judd motorral hajtott gppel a 15. helyen vgzett az v vgn 2 ponttal - amelyet Imolban szerzett egy szenzci szmba men 5. hellyel. Ugyan ktszer nem kvalifiklta magt a versenyre (Francia s Brit Nagydj), de azt, hogy ez nem az hibja volt, hanem az aut, jelzi, hogy ez az v sorn egymst vlt hrom csapattrsval Julian Bailey-vel, Johnny Herberttel s Michael Bartelsszel is elfordult (Bailey-vel, hromszor, Herberttel egyszer, Bartelsszel ngyszer). Pontot szerezni azonban mindannyiuk kzl egyedl Miknak sikerlt.
1992-ben a Ford motor javtott valamicskt a Lotus helyzetn: Mika sszesen 11 pontot gyjtve a 8. helyen vgzett az v vgn, csapattrsa, Herbert a 14. helyen 2 ponttal. Mika legjobb helyezst Franciaorszgban s Magyarorszgon rte el (4. hely). Ezzel egytt a Lotus nem jelentett nagy perspektvt egy olyan fiatal tehetsg szmra, mint Mika. rthet teht, hogy a finn fi rmmel fogadta el a McLaren-Ford ajnlatt 1993-ra - mg akkor is, ha ez az ajnlat csupn teszpilta szerzdst jelentett. A csapat kt versenypiltja a brazil csillag, Ayrton Senna s az amerikai Michael Andretti voltak ekkor. Mg Senna a msodik helyen vgzett a VB-pontversenyben Alain Prost mgtt, addig Andretti csupn a hetedik helyre volt j - radsul a mezny legnagyobb auttri kz szmtott. Ezt Ron Dennis az Olasz Nagydjig volt hajland trni, az utols hrom versenyre azonban mr a tesztpiltt, Hkkinent ltette a kettes szm McLarenbe. s Hkkinen vrakozsokon fell bizonytott!
A tejflsszj fiatal vilgraszl szenzcit okozott: els mclarenes idmr edzsn megverte a Forma-1 legnagyobb sztrjt, az idmr edzsek kirlyt, Ayrton Sennt! A klnbsg ugyan csak 48 ezred volt, de akkor is ott volt! Sennt termszetesen rendkvli mdon bosszantotta a dolog s a versenyen mr nagyon odafigyelt Mikra - hamar megelzte s ezzel helyrelltotta tekintlyt. Hkkinen azonban letette a nvjegyt!
A kvetkez futamon Suzukban vgre fellphetett a dobogra is - plyafutsa sorn elszr: harmadik hely Senna s Prost mgtt. Az v utols versenyn, Ausztrliban ugyan nem rt clba, de hihetetlen alapgyorsasga s fantasztkus motivltsga meggyzte Ron Dennist arrl ezen a hrom futamon, hogy Miknak nem tesztelnie, hanem versenyeznie kell!
Fejlds Ron Dennis szrnyai alatt
1994-ben Senna a Williams-Reanult-hoz szerzdtt, gy Hkkinen csapattrsa a brit Martin Brundle lett, a McLaren pedig Fordrl Peugeot motorokra vltott. Mika amikor clba rt, mindig dobogra llhatott s 26 pontjval negyedik lett a vilgbajnoksgban (csapattrsa 10 ponttal kevesebbel a hetedik). A legjobb helyezst a Belga Nagydjon rte el, ahol Schumacher lrl val diszkvalifiklsa utn bezsebelhette a msodik helyrt jr 6 pontot. Egy futammal eltte, Magyarorszgon viszont nem llhatott rajthoz, mert Hockenheimban tmegbalesetet okozott, ezrt egy futamtl eltiltottk. (Ekkor a csapat francia tesztpiltja, Phillipe Alliot helyettestette.)
1995-ben elkezddtt a McLaren Mercedes-korszaka. Mika ismt j csapattrsat kapott Mark Blundell szemlyben. Az j motorpartnerrel a wokingi csapat kicsit ugyan visszaesett az elz vhez kpest, de tudtk, hogy hossz tvon jobban jrtak a Mercedesszel, mint a Peugeot-val. Mika az v vgn a hetedik helyen vgzett - Olaszorszgban s Japnban a dobog msodik fokra llhatott fel - 17 ponttal, Blundell a tizediken 13 ponttal. Ez az v azonban sajnos nem az eredmnyek miatt marad emlkezetes Mika plyafutsban. A szezon utols versenyn, az ausztrliai Adelaide-ben az idmr edzsen Mika autjt az egyik kanyarban megdobta a rzk defektet okozva. A McLaren 250 km/h-s sebessggel csapdott a kzeli korltba, Hkkinen pedig slyos, letveszlyes koponyasrlseket szenvedett, melynek kvetkeztben egy napig kmban volt. Sid Watkins professzor egy ksbbi beszmolja szerint a krhzba szllts kzben mr kiderlt szmukra, hogy Mika tl fogja lni a balesetet. Az azonban mindenki szmra krdses volt, hogy szenved-e maradand srlseket, illetve hogy lelkileg fel tudja-e gy dolgozni a szrny lmnyt, hogy valaha mg vissza tud lni egy versenyautba.
Hkkinen t htig volt krhzban, majd a tli sznetet is kihasznlhatta a lbadozsra s gondolatai rendezsre. Vgl gy dnttt, hogy folytatja. Fizikailag a balesetbl "csupn" egy enyhe hallskrosods maradt vissza, m lelkiekben sokig ksrtette mg a szrny emlk. Nagyon sokat segtett a sokk feldolgozsban bartnje, Erja Honkannen, aki Finnorszgban ismert szemlyisg volt (klnbz televzis utazsi magazinkoat vezetett). Szintn mellette llt a nehz idkben menedzsere, Keke Rosberg, tancsadja Didier Coton s csapatfnke, Ron Dennis is. St, utbbival ekkor fzdtt igazn szorosra bartsga. Dennisre nagy hatst tett Mika btor kzdelme a visszatrsrt s innentl szinte apa-fi kapcsolatt alakult kettejk viszonya.
Az 1996-os szezon kezdetre Mika teljesen rendbejtt s vllalta is az indulst. Csapattrsa immr a skt David Coulthard volt. Hkkinen sokszor clba rt s szorgalmasan gyjtgetve a pontokat vgl az tdik lett a VB-pontversenyben 31 ponttal. Csapattrsa, Coulthard csak a hetedik lett 18 ponttal, m Monacban felllhatott a dobog msodik fokra is, mg Miknak ebben a szezonban a harmadik hely volt a legjobb helyezse (igaz, ez ngy alkalommal is).
1997-ben aztn Coulthard le is gyzi: harmadik helyen vgez a vilgbajnoksgban 36 ponttal, mg Mika csak a hatodik 27 egysggel. Hkkinen skt csapattrsa rgtn futamgyzelemmel nyitja az vet Ausztrliban, majd ismtel az Olasz Nagydjon. Ekzben Mika maximum harmadik helyeket br szerezni. Az v utols versenyn, Jerezben azonban - kis csapattrsi s csapaton kvli segtsggel - vgre megtrik a 96 versenyen keresztl tart nyeretlensgi sorozat. Miutn Michael Schumacher kiesett a versenybl, Jacques Villeneuve-nek (Williams-Renault) mr elg a dobog harmadik helye is ahhoz, hogy vilgbajnok legyen, ezrt gy dnt, hogy kmli autjt s maga el engedi a kt McLaren-Mercedest. Ekkor azonban mg Coulthard, Hkkinen a sorrend. Ron Dennis rgta gy vlte, hogy Miknak csak egy lksre lenne szksge a nagy lelki ttrshez s most gy ltta, hogy elrkezett az id erre a bizonyos lksre: utastja Coulthardot, hogy adja a versenyt Hkkinennek. A skt nem is ellenkezik, gy Mika letben elszr a dobog legfels fokra llhat F1-es futamon!
Ktsgtelenl kivl kpessgei ellenre majdnem 100 futamra volt ehhez szksge, ezrt nhnyan korbban mr kezdtk az "rk tehetsgek" kztt elknyvelni - az olyan piltk kztt, akikben megvan ugyan a talentum, de azt dnt helyzetekben nem tudjk kihozni magukbl. Aki estetleg a jerezi ajndk-gyzelem kapcsn mg mindig csak legyintett s tovbbra is gy gondolkodott Mikrl, annak 1998-ban r kellett jnnie, hogy Ron Dennisnek igaza volt: a finn piltnak valban csak az els lketet kellett mestersgesen megadni - utna mr minden ment magtl...
Vgre a cscson! - 1998
Persze kellett ehhez egy remek aut is. A Mercedes motort sokan mr 1997-ben ersebbnek tartottk mind a Renault-nl, mind a Ferrarinl - ennek ksznhettk a gyors plykon val tndklseket s a hrom futamgyzelmet -, m a kaszni mg hagyott kvnnivalt maga utn. A problma kikszblst nem aprzta el Ron Dennis: leszerzdtette a mezny legjobb aerodinamikusnak tartott sztr-mrnkt, Adrian Newey-t, aki addig a Williams sikersorozatnak "felelse" volt. A "csomagot" a japn Bridgestone gumijai tettk teljess. Az eredmny: a McLaren-Mercedes mr az 1998-os szezont megelz teszteken is sokkolt mindenkit krideivel. Az els futamig persze mg remnykedhettek az ellenfelek, hogy csupn tesztes "trkkrl" van sz. Amint az Melbourne-ben kiderlt: nem arrl volt sz...
A McLarenek eslyt nem adva a tbbieknek foglaltk el az els sort. Mika megverte Coulthardot, gy v lett a pole. Innentl meg mr csak a rajtot kellett megnyernie... A kt McLaren-pilta ugyanis a verseny eltt megllapodott abban, hogy a futamot az nyeri, aki az els kanyarba elszr r - a msik a verseny tovbbi rszben nem tmadhatja az ell lvt. Ez a gyakorlat - amikor fny derlt r - sok vitt vltott ki, hiszen sokan nem tartottak sportszernek egy ilyen megllapodst. Ezzel egytt a szablyok (akkor mg) nem tiltottk, hogy a csapat s pilti gy "osszk le" egyms kztt a helyezseket ahogy akarjk s ahogy tudjk....
Mg tbb vitra adott okott az els futam, az Ausztrl Nagydj alakulsa: Hkkinen megrizte vezet helyt a rajt utn is - teht a Coultharddal kttt megllapods alapjn neki "kellett" megnyernie a versenyt. A csapat azonban egy alkalommal tvesen hvta ki Mikt a boxutcba, gy Coulthard mgis el keveredett. A dilemmt gy oldotta meg Ron Dennis, hogy - Jerez utn ismt - utastotta Coulthardot, hogy engedje maga el Hkkinent. A skt jfent engedelmes volt: pr krrel a verseny vge eltt lelasstott s hagyta, hogy csapattrsa haladjon t elszr a clvonalon. Klnsen a fogadirodk krdjeleztk meg a vgeredmnyt, hiszen gy reztk a Forma-1 "becsapja" gyfeleiket (ezttal konkrtan a Coulthardra fogadkat), amikor mestersges mdon hatroz egy csapat kt piltja helyezseirl.
A botrny aztn szpen lassan feledsbe merlt, amikor Hkkinen - immr csapattrsi segtsg nlkl, valban tisztn - flnyesen megnyerte a Brazil Nagydjat is. Legnagyobb vetlytrsnak a most is msodik helyen vgz csapattrs, Coulthard tnt s a sajt az "ezst nyilak" flnyt ltva mris elknyvelte, hogy a McLarenek legfeljebb egyms kztt fogjk eldnteni a VB-cmet. Ott volt azonban Mika rgi vetlytrsa, a Ferrarival versenyz Michael Schumacher is, aki az Argentin Nagydjon nagy meglepetsre "le tudta nyomni" a McLareneket s megnyerte a futamot. Hkkinen msodik helye azonban azt jelentette, hogy nem kellett aggdnia, tovbbra is flnyesen vezetett a VB-pontversenyben.
Imolban aztn kezdett "melegg" vlni a helyzet, hiszen Miknak motorhiba miatt ki kellett llnia a versenybl. A futamot csapattrsa, Coulthard nyerte Schumacher eltt. Spanyolorszgban jfent beindult az "ezst-henger" s Mika jabb futamgyzelemmel nvelte elnyt - "termszetesen" Coulthard s Schumacher eltt. A diadalmenet folytatdott Monacban is, ahol Schumacher betlizett s egy Alexander Wurz-cal val tkzs, majd egy tbb, mint ngy perces boxkills utn mindssze a tizedik helyen vgzett. Coulthard nem fejezte be a futamot.
Aztn jtt Kanada, ahol mindkt McLaren killni knyszerlt mszaki hiba miatt - Schumacher nyert Giancarlo Fisichella (Benetton-Playlife) s Eddie Irvine (szintn Ferrari) eltt.
Nem sokkal a verseny utn Mika letben fontos vltozs trtnt: jnius 13-n felesgl vette kedvest, Erjt. Noha Mika korbban nem vallotta magt csaldcentrikus embernek, aki felesgrl, gyermekekrl, kutykrl meg kerteshzrl lmodozik, m gy tnik ekkorra Erjval val kapcsolata mgis megrett erre a lpsre. Plyafutsa sorn Hkkinen ksbb sokszor elmondta, hogy Erja tmogatsa nlkl sosem jutott volna el a cscsra a Forma-1-ben, st taln 1995-s balesete utn feladta volna.
A kvetkez futamra a franciaorszgi Magny-Cours-ban kerlt sor, ahol tovbbra is Schumacher szrnyalt - megnyerte a versenyt csapattrsa, Irvine s Hkkinen eltt. Ekkor egybknt mr egyrtelm volt, hogy az elzetes latolgatsok ellenre mgsem Coulthard, hanem a nmet pilta lesz Hkkinen legnagyobb vetlytrsa.
A Brit Nagydjon Mika indulhatott az lrl s gyorsan el is hzott Schumachertl s a nmetet idkzben megelz Coulthardtl. A 13. krben azonban eleredt az es. Mika csapattrsa a 38. krben kiprdlt a plyrl. A 43. krben Hkkinen is megprdlt, m - Coultharddal ellenttben - vissza tudott jnni. Bekldtk a biztonsgi autt, s ezzel Mika kemny munkval megszerzett addigi elnye semmiv foszlott. Miutn a biztonsgi aut kiment Mika az 51. krben ismt hibzott s tvgott a fvn - ezt pedig a szorosan mgtte halad Schumacher kihasznlta s elment mellette. gy tnt, Hkkinennek be kell rnie a msodik hellyel, m jabb remnysugrt jelentett a hr, hogy a Ferrari piltja 10 msodperces "stop-and-go" bntetst kapott. Mikzben a nmet az utols krben bntetst tlttte a boxban, Mika tszelte a clvonalat s gyztesnek hitte magt. m kiderlt, hogy Schumacher a boxutcban tszelte a clvonal meghosszabbtott rszt, gy a futamgyztes! A McLaren vott a zavaros helyzet tisztzsa rdekben, m az FIA megllaptotta, hogy Michael jogtalanul kapta a 10 mp-es bntetst, gy az eredmny maradt.
Ez azrt is nagyon fontos volt, mert Schumacher gy zsinrban harmadik gyzelmt aratta, s nagyon szoross vlt a vilgbajnoksg. Hol volt mr Mika kezdeti dominancija?
A krds az volt, hogy erre a nagy nyomsra Hkkinen vajon hogyan fog reaglni. Ausztriban mris vlaszt kaptunk: az lrl rajtol Mika ellenllt Schumacher kezdeti tmadsainak, s bizonytotta, hogy igazn rett s mentlisan is ers piltv fejldtt.Olyan versenyzv, akitl joggal lehet elvrni a vilgbajnoksg megnyerst. A zeltwegi ketts McLaren-gyzelem utn Nmetorszgban ismtelt Ron Dennis csapata. A versenynaptr egyik leggyorsabb plyjn jfent nem volt prja az ezst-nyilaknak s flelmetes erdemonstrcit lthattunk tlk. Schumacher Ferrarija ezzel szemben csak az 5. helyre volt j.
Magyarorszgon a Ferrari Michael Schumacher-Ross Brawn kettse mindenki eszn tljrt egy vratlan hrom boxkillsos taktikval, ami a gyzelmet jelentette szmukra. Mika ezzel szemben mszaki gondokkal kzdtt s csak a hatodik helyen vgzett. Spa-Francorchamps sem hozott szerencst a finn versenyz szmra: az els kanyarban sszekoccant Schumacherrel s kiesett. Hkkinen szerencsje volt a szerencstlensgben, hogy Schumacher sem fejezte be a kaotikus versenyt: az els helyrl esett ki, amikor a lekrzend Coultharddal tkztt - egybknt mig vitatott krlmnyek kztt (illetve azok utn, hogy 2003-ban Coulthard elismerte felelssgt taln mr nem is annyira vitatott).
Monzban ismt Schumacher volt soron. Egsz htvgn jl szerepelt: megszerezte a pole pozcit, majd pedig - hiba rajtolta le Mika - egy siknban ltvnyosan megelzte a McLaren versenyzjt. Hkkinen ezt kveten mg egyszer meg is prdlt, gy rlt, hogy a negyedik helyet meg tudta menteni Michael Schumacher, Irvine s Ralf Schumacher (Jordan-Mugen-Honda) mgtt. A nyoms azonban egyre fokozdott, hiszen ezzel a diadallal Schumacher s pontegyenlsggel lltak a vilgbajnoki tabella ln...
Mika azonban nem roppant ssze. Nagyon akarta ezt a vilgbajnoki cmet s rezte, hogy ha most nem csinlja meg, akkor taln soha. Immr komoly versenyz volt, aki a legvgskig kpes volt a koncentrlsra egyetlen cl rdekben. A szezon utols eltti versenyn, a Nrburgringen a kt Ferrari lett az els sor az idmr edzsen. Mika azonban nem ijedt meg. A harmadik helyrl indulva elbb Eddie Irvine-t elzte meg a plyn, majd Schumachert is a boxban. A diadal - egy nappal 30. szletsnapja eltt - des volt, radsul ngy pontos elnyt biztostott neki a vilgbajnoksgban a mindent eldnt utols futamra!
Suzukban Hkkinennek nem kellett sokat szmolgatnia: ha Schumacher eltt vgez, mindenkppen a vilgbajnok. St, egy esetleges Schumacher futamgyzelem esetn, mg a msodik hely is Mika vilgbajnoki cmt jelentette volna - mert pontegyenlsg esetn a tbb futamgyzelem lett volna a dnt. Nyilvnval azonban, hogy a finn pilta a gyzelemre hajtott. A pole ugyan Schumacher volt, m a nmet pilta eslyei drasztikusan lecskkentek, amikor nem indult el az autja a felvezet krre egy kuplunghiba miatt s a hts sorbl kellett nekivgnia a versenynek. Ugyan felkzdtte magt a harmadik helyre, m tovbb mr nem ment, ugyanis sztrobbant autjn az egyik Goodyear gumi. Mika Hkkinen abban a pillanatban vilgbajnoknak mondhatta magt! Termszetesen rtestettk rdin a trtntekrl s ksbb arrl vallott, hogy ilyen krlmnyek kztt, ezzel a hatalmas rmmel nagyon nehz volt a mg htrlv krkre koncentrlni. De azrt sikerlt, gy futamgyzelemmel nnepelhette plyafutsa addigi legnagyobb sikert!
Finnorszg 1982 ta (Mika menedzsernek, Keke Rosbergnek VB-cme ta) vrt egy jabb Forma-1-es sztrra. A szupergyors Hkkinenrl mr az alsbb kategrikban lehetett sejteni, hogy lehet az, m sokig tartott, mg sikerlt ttrnie sajt lelki korltain. A lnyeg azonban az, hogy sikerlt. Alig egy ve trtnt, hogy Ron Dennis "terpijnak" ksznheten vgre elhitte magrl, hogy kpes futamot nyerni. Most pedig nyolc futamgyzelemmel ott llt a Forma-1-es vilg legtetetjn! Mika egyetlen v alatt vlt flszeg "pechvogelbl" magabiztos nyeremberr. Teljestmnyrl a nagy ellenfl, Michael Schumacher is csak szuperlatvuszokban tudott beszlni.
Egy vilgbajnoki cm nem vilgbajnoki cm... - 1999
1999-ben termszetesen nem lehetett ms a cl, mint a cmvds. Az Ausztrl Nagydj azonban nem a terveknek megfelelen alakult. Ugyan Mika s David ismt kibrelte az els sort az idmr edzsen, m a versenyen mszaki hiba miatt mindketten kiestek. Legnagyobb ellenfelk, Schumacher sem jrt sokkal jobban: t ismt gumidefekt sjtotta, gy csak a nyolcadik helyen vgzett. A futamot Eddie Irvine nyerte a msik Ferrariban. Mika aztn Brazliban javtott, ahol nyerni tudott Schumi eltt. Imolban hossz id ta elszr tkztek ki Hkkinenen a nagy nyoms jelei: flnyesen vezetett, amikor egy buta vezeti hiba kvetkeztben a clegyenesre fordt kanyar utn a betonfalba kormnyozta autjt. Schumacher nyert Coulthard s Barrichello eltt. Monacban Schumacher dominlt s nem volt ellenszere. Mika Irvine-nal volt harcban a msodik helyrt, amit azonban a boxban elvesztett az rrel szemben.
Barcelona ismt biztos pontnak bizonyult a McLaren szmra: Hkkinen s Coulthard - az elz vhez hasonlan - jfent magabiztos ketts gyzelmet aratott Schumacher eltt. Montrealban az idmrn Schumacher tnt ersebbnek s ezt altmasztva megszerezte a pole-t. A versenyen sokig vezetett is, m Mika imolai betlije utn most hibzott s csapdott a clegyenesre fordt kanyart vez betonfalba. Azon a napon egybknt "vilgbajnokok falnak" neveztk el ezt a falat, hiszen Schumin kvl Damon Hill (Jordan-Mugen-Honda) s Jacques Villeneuve (BAR-Supertec) is "felkendtt" r. Hkkinen azonban nem kvette a pldt, gy megnyerte a futamot. Szmra azrt is jelentett ez klnleges diadalt, mert eltte mindig nehznek tallta ezt a plyt - olyannak, ami nem igazn fekszik neki.
Magny-Cours-ban Mika a dobog msodik fokra llhatott fel, de micsoda msodik hely volt ez! Miutn az idmr edzsen eleredt az es Hkkinen csak a 17. helyre tudta magt kvalifiklni. A msnapi versenyen azonban ellenllhatatlan volt! Rvid id alatt egszen a msodik helyig kzdtte fel magt - tbbek kztt Schumachert is megelzve -, m amikor a versenyen is eleredt az es, kiss megtorpant. Ekkor Schumacher llt az lre, de t ksbb elektronikai problmk s egy nem tervezett boxkills visszavetette az tdik helyre. Az egyetlen ember, aki ezen a napon mg Miknl is jobb volt, a Jordannel versenyz Heinz-Harald Frentzen, aki a C-csoportos sportaut versenyzsbl magval hozott takarkos vezetsi stlusnak ksznheten egy boxkillssal kevesebbel volt kpes megoldani a versenyt a tbbieknl. Hkkinen azonban elgedett volt. Lehetett is: egyrszt nvelte elnyt f rivlisval szemben a vilgbajnoksgban, msrszt lete addigi egyik legjobb versenyt futotta - s a Mercedes sporigazgatja, Norbert Haug szerint ez tbbet rt, mint nmelyik gyzelme.
A kvetkez, Silverstone-i verseny fordulpontot jelentett a vilgbajnoksgban: ez volt az a futam, ahol Michael Schumacher a Stowe-kanyarban a gumifalba vgdott s lbt trte, melynek kvetkeztben knytelen volt kihagyni a kvetkez hnapokat. Mika szempontjbl ez azt jelentette, hogy ezentl a Ferrari msik piltjra, Eddie Irvine-ra kellett odafigyelnie, aki Schumacher kivlsval lete lehetsghez jutott. Silverstone azonban balszerencssen alakult Hkkinen szmra: feladni knyszerlt a versenyt, amikor a kerkcsernl rosszul rgztett egyik abroncsa egyszeren kigurult autja all verseny kzben. Ugyan ekkor mg visszament a boxba s feltettek neki egy j kereket, amellyel vissza tudott llni a mezny hts rszbe, de az aut megsrlt s a McLaren nem akart kockztatni - klnsen annak figyelembevtelvel, hogy Schumacher balesete miatt mg mindig nyomott volt a hangulat -, gy inkbb vgleg lehvtk Mikt a plyrl. A versenyt msik piltjuk, Coulthard nyerte, a Ferrari jdonslt elsszm versenyzje, Irvine eltt.
Irvine playboy imzsa sokakat arra ksztetett, hogy ne vegyk igazn komoly autversenyzknt szmba. Voltak akik Schumacher balesete utn mr biztos befutknt kezeltk Mikt. Azonban az let ismt leckt adott abbl, hogy semminek nincs vge, ameddig a kocks zszl le nem inti az utols versenyt is...
Zeltwegben risi meglepetsre Eddie Irvine nyert. Ehhez azonban nem kellett megvernie Mikt. gy is lehet fogalmazni, hogy nem verte meg Mikt, hanem megtette helyette Hkkinen csapattrsa, Coulthard ezt a szvessget. Schumacher kivlsa valsznleg Davidet is arra ksztette, hogy jrartkelje a McLarennl betlttt szerept. Amg ers volt a konkurencia (rtsd: a meznyben volt a legveszlyesebb ellenflnek tartott Schumacher is) a wokingi csapat sszetartbbnak tnt s gy ltszott Coulthard is sokkal inkbb hajland Mika nylt vagy ppen hallgatlagos tmogatsra - de legalbbis arra, hogy vatosan kezelje a vele val esetleges csatkat, illetve ne tmadja t akkor sem, ha a helyzet azt elvileg lehetv tenn. Most azonban Coulthard szemlletet vltott. Silverstone-i diadala csak megerstette abban, hogy is az eslyesek kz tartozik s Zeltwegben is jelezte: nem kvn tbb csapattrsa htvdje lenni. Ez a trekvse azonban rosszul slt el. Az els kanyarban rgtn megtmada Mikt, aminek kvetkeztben sszetkztek s Mika kiprdlt. Az utols helyrl vgl felkzdtte magt a harmadik helyre, de Irvine-t s Coulthardot mr nem tudta utolrni. David egybknt nagy csatt vvott Eddie-vel az len, de nem tudta megelzni a rendkvl motivltan versenyz rt.
Hockenheimban tovbb folytatdott a rmlom Hkkinen szmra. Vezette a versenyt, amikor gumidefekttel a falba vgdott. Szerencsre nem srlt meg, m a verseny ismt Irvine- lett, akit elengedett csapattrsa, a Schumachert helyettest Mika Salo.
Budapesten aztn minden olajozottan ment: pole pozci majd sima s magabiztos gyzelem. Coulthard ezttal j szolglatot tett Miknak, hiszen nyomst gyakorolt a sokig msodik helyen autz Irvine-ra, aki ennek kvetkeztben kicsszott s visszaesett a harmadik helyre.
Spa-Francorchamps-ban Coulthard jra tmadott a rajtnl - ezttal azonban szablyosan ment el Mika mellett s meg sem llt a gyzelemig. Hkkinen a msodik lett. A mskor oly sportszer finn most annyira dhs volt csapattrsra, hogy nem gratullt neki a dobogn. Ksbb megvdolta azzal is, hogy David sportszertlenl elztt az els kanyarban, m ebben senki nem adott neki igazat - sajt csapatfnke, Ron Dennis sem. Miknak le kellett nyelnie, hogy csapattrsa ezttal valban jobb volt nla. Irvine azonban meggyugtat tvolsgban - csak a negyedik helyen - vgzett.
Olaszorszgban sem az r bizonyult Hkkinen legkemnyebb ellenfelnek, hanem sajt maga... A pole pozcibl indulhatott s knyelmesen vezetett, amikor egy osoba vezeti hibt kvetett el, kicsszott s ezzel biztos tz ponttl fosztotta meg magt. Mika dhben fldhz vgta kesztyjt, majd beszaladt a bokrok kzt, hogy a felgylemlett feszltsget srssal engedje ki. Balszerencsjre a jelenetet egy szemfles kamera egy helikopterrl az egsz vilgnak megmutatta... Hkkinen legeflejebb annak rlhetett ezen a htvgn, hogy f rivlisa, Irvine nem tudta kihasznlni a lehetsget, hiszen hatodik helyvel csak egy pontot szerzett.
A Nrburgringen Mika csak a harmadik helyrl indulhatott a meglepets edzsels, Heinz-Harald Frentzen s csapattrsa, Coulthard mgl. Irvine a kilencedik helyre kvalifiklta magt. A verseny azonban rendkvl kaotikusan alakult. A rajtnl Mika megelzte csapattrst, m Frentzen ell maradt. A 17. krben elkezdett esni az es, Hkkinen azonnal kiment a boxba, hogy esgumikra cserlje abroncsait. Az es azonban nem sokkal ksbb elllt, gy Miknak t kr mlva jra ki kellett gurulnia, hogy szraz gumikra vltson. Ez gyakorlatilag megpecstelte a versenyt. Az len kzben egymst vltottk a versenyzk, m ezen a napon sokan kptelenek voltak megtartani a vezet helyet: Frentzen elektronikai hiba miatt llt ki, Coulthard kicsszott, Ralf Schumachernek gumidefektje lett, Fisichella kiprdlt. A vgn risi meglepetsere Johnny Herbert (Stewart-Ford) lbe hullott a gyzelem, aki mell Jarno Trulli (Prost-Peugeot) s Herbert csapattrsa, Barrichello llhatott mg a dobogra. Mika vgl is felkzdtte magt az tdik helyre - s ami a lnyeg: megelzte Irvine-t, gy eltte vgzett s - ha kicsivel is - nvelte elnyt legkzelebbi vetlytrsval szemben.
A F1-es hrek ekkoriban nemcsak a versenyekrl szltak, hanem arrl is, hogy mikor tr vissza csapattrst segteni a Silverstone-ban megsrlt Michael Schumacher. Nos, nmi huza-vona utn a nmet vgl is kt versennyel a szezon vge eltt, a Malajziai Nagydjon lt ismt autba. s a visszatrs remekl sikerlt, hiszen az j plyn Schumacher megszerezte a pole pozcit csapattrst is majdnem egy msodperccel verve. Miknak meg kellett elgednie a rajtrcs negyedik helyvel (a kt Ferrarin kvl Coulthard is megelzte). A verseny Mika sajt bevallsa szerint plyafutsa legnehezebb futama volt: a trpusi idjrshoz s a magas pratartalomhoz egyltaln nem tudott alkalmazkodni szaki szervezete, radsul Coulthard kiesse utn egyedl kellett megkzdenie a kt Ferrari-piltval. Schumacher mindenben segtette a vilgbajnoki cmre eslyes Irvine-t: elbb elengedte, majd feltartotta Mikt, hogy csapattrsa elnyre tehessen szert, aztn miutn a kerkcsere utn vletlenl ismt Eddie el kerlt jra elengedte az rt. Irvine nyert Schumacher s Mika eltt. A finnt annyira kimertette a verseny s az extrm idjrsi krlmnyek, hogy a dobogn alig tudott megllni a lbn. Mg rosszabb hr volt, hogy ezzel Eddie ngy pontos elnnyel rkezik az utols versenyre...
Vagy mgsem? A verseny utn ugyanis mindkt Ferrarit diszkvalifikltk az lrl, mert az oldals lgtereljket szablytalannak talltk. Ezzel Mika vilgbajnok volt! Pontosabban csak lehetett volna, ha a Ferrari nem v s nem fogadjk el az vst egy httel ksbb Prizsban. Az indok az volt, hogy az eltrs a megengedett toleranciakszbn bell van. Mika elmondsa szerint szmra nehezebb volt ez a nhny nap bizonytalansg, mintha az elejtl fogva kimondtk volna, hogy a Ferrarit nem diszkvalifikljk. A finn versenyz ksbb interjkban elmondta, hogy szinte megknnyebblt, amikor megszletett a dnts (mg akkor is ha ez szmukra nem volt kedvez), mert gy vgre ismt tudta, hogy hnyadn llnak s mennyire kell kszlnie, koncentrlnia az utols versenyre.
s az utols versenyre nagyon kellett koncentrlni! Akrcsak egy vvel korbban, most is Suzukban volt a zr futam, m most az volt a klnbsg, hogy Mika rkezett htrnyban a versenyre s az ellenfl Irvine volt, nem Schumacher. Ez utbbi azonban csak papron volt igaz. A valsgban tovbbra is a nmet volt az ersebbik Ferrari pilta. Michael meg is szerezte a pole-t, mikzben Irvine csak az tdik helyrl vghatott neki a futamnak. A fellls teht egyrtelm volt Ferrari szempontbl: Schumachernek meg kell nyernie a versenyt (ha mr Irvine nem tudja) s ebben az esetben Irvine-nak a 4. hely is elg a vilgbajnoki cmhez. Ha azonban Mika nyer, akkor nem kell szmolgatnia: ebben az esetben mindenkppen vilgbajnok, mg akkor is, ha Irvine a msodik, hiszen tbb futamgyzelme miatt a pontegyenlsg a finnek kedvezett volna.
Hkkinen semmit nem akart a vletlenre bzni: a startnl raktaknt ltt ki, lerajtolta Schumachert s onnantl kezdve hiba nlkl teljestve a tvot vissza sem nzett. Irvine hiba jtt fel a harmadik helyre, Mika nem adott neki eslyt s ezzel elnyerte msodik vilgbajnoki cmt!
76 pontjval Hkkinen ezttal csak kt ponttal elzte meg legkzelebbi rivlist, Irvine-t s a vrtnl nehezebben, "izzadsgszagbban" rt fel a cscsra. Legalbbis Schumacher Silverstone-i balesete utn a legtbben sima diadalmenetet vrtak tle. Hogy mgis ilyen szorosan alakult a szezon vge, az elssorban annak volt ksznhet, hogy a McLaren is s Mika is tbbet hibzott a szoksosnl. Ezt sokan rdekes mdon pontosan Schumacher tvolltvel magyarztk. Amg a meznyben volt, addig ugyanis szz szzalkos volt az ellenfelek koncentrcija is. Ezen kvl Mikra nagyobb nyomst helyezett az Irvine-nal val kzdelem, hiszen ebben abszolt eslyesknt tartottk szmon - egyszeren muszj volt nyernie. Ez a teher szemmel lthatan sokszor bntan hatott r. Hogy az utols versenyen mindezt mgis maga mgtt tudta hagyni s magabiztosan nyerte meg a diadalt, az lelki tartst dicsri. Hkkinen mindig kpes volt akkor a legjobban odatenni magt, amikor arra a legnagyobb szksg volt! Ez volt taln a legfbb jellemzje versenyzi karakternek.
Visszavg Schumacherrel - 2000
2000-ben Mika nagy dologra kszlhetett: ha harmadszor is megnyeri sorozatban a vilgbajnoksgot, akkor azzal olyan tettet hajt vgre, ami eltte csak a nagy Juan Manuel Fanginak sikerlt eddig (igaz, Fangio nem csak hrmat nyert sorozatban, hanem ngyet). Termszetesen a szezon kezdetn gyakran krdeztk Hkkinent, hogy mit szl ehhez a lehetsghez, m Mika elre nem akart tallgatsokba bocstkozni.
Az Ausztrl Nagydjon minden gy indult, mint a korbbi kt vben is: Mik volt a pole csapattrsa, Coulthard s Michael Schumacher eltt. A versenyen azonban nem jtt ki a McLarenek idmr edzsen tapasztalt flnye: nem tudtk lerzni Schumachert, m ez mg a kisebbik baj volt. A nagyobbik az volt, hogy a Mercedes motor is felmondta a szolglatot: Coulthardnl a 11., Hkkinennl a 18. krben. A versenyt Schumacher nyerte j csapattrsa, Rubens Barrichello s ccse, Ralf Schumacher (BMW-Williams) eltt.
A McLaren-Mercedes Interlagosban is kibrelte az els sort - "termszetesen" Mika, David sorrendben -, m onnan is nulla ponttal voltak knytelenek tvozni. A rajtnnl Hkkinen mg megrizte vezet helyt, m aztn a msodik kr els kanyarjban Schumacher megelzte. Mika versenye a 30. krig tartott, amikor is az olajnyoms problmja miatt ki kellett llnia. A msik McLarennel, David Coulthard ugyan a msodik helyen rt clba, m az els terelszrny belltsnak szablytalansga miatt utlag diszkvalifikltk, gy Fisichella (Benetton-Playlife) s Frentzen (Jordan-Mugen-Honda) lphetett mg fel a dobogra Schumacher mell, aki megnyerte a futamot.
Imolban, a San Marini Nagydjon sikerlt Miknak elszr clba rnie a 2000-es szezonban: a msodik helyen Schumacher mgtt. Hkkinen ismt az els rajtkockbl vghatott neki a versenynek, mellle Schumacher indult. Az els kerkcserig kettejk kztt nem sokat vltozott a helyzet: Schumacher tartotta magt krlbell egy msodperces htrnnyal, azonban mindketten egy msodperccel vertk krnknt a mezny tbbi rszt! Az els kerkcsernl Mika mg megrizte vezet helyt, m Ross Brawn s a Ferrari "kitrkkzte" a McLarent, Schumacher ugyanis tbb zemanyagot kapott Miknl s br emiatt az els s a msodik kerkcsere kztt egy kicsit lemaradt (kb. 5 msodperccel) Miktl, m a msodik kerkcserre ngy krrel ksbb tudott kimenni s ezzel tvette a vezetst Hkkinentl a boxban. A helyzeten a verseny vgig nem tudott Mika vltoztatni, gy maradt szmra a msodik hely. De legalbb vgre clba rt...
Silverstone a McLarenek teljes diadalt (ketts gyzelem) hozta - br nem gy, ahogy azt Mika kpzelte, csapattrsa, Coulthard ugyanis a rajtnl megelzte s onnantl kezdve nem adta t tbbet a helyt Hkkinennek. Az els kt rajtkockt elfoglal Barrichello s Frentzen (az idmr edzst rulett vltoztatta az idjrsvltozs) mszaki hiba miatt volt knytelen killni, gy Coulthard nyert Mika s Schumacher eltt.
Barcelonban aztn vgre eljtt az ttrs pillanata s Mika megszerete els futamgyzelmt a szezonban! Tulajdonkppen most szerencsje volt, hiszen a pole-bl indul Schumachernek gondjai tmadtak a boxban msodik kerkcserjnl (gy Hkkinen a boxban elzte meg), majd mg egy gumidefekt is sjtotta - gy a nmet vgl csak tdik lett. Mika viszont nyert Coulthard s Barrichello eltt.
A nrburgringi esversenyen Schumacher visszavgott, Mika a msodik helyen vgzett csapattrsa, Coulthard eltt. Monaco sem Hkkinen futama volt: miutn csak az 5. helyen kvalifiklta magt, a vgn hatodik lett, mert boxkillsa 52,3 msodpercig tartott. A futamgyztes - Schumacher kiesse utn - Mika csapattrsa, Coulthard lett.
Montrealban Schumacher indulhatott az lrl s meg is nyerte az esversenyt Barrichello s Fisichella eltt. Mika a negyedik helyen vgzett. Magny-Cours-ban ketts McLaren-gyzelem szletett - m megint nem Hkkinennek, hanem Coulthardnak hvtk a gyztest. Schumacher motorhibval kiesett.
s aztn jtt az Osztrk Nagydj: Mika nagy visszatrse! A 2000-es szezon ezen szakaszban sokan mr kezdtk lerni a ktszeres vilgbajnokot s egyre tbbet beszltek arrl, hogy Schumacher s Coulthard kztt fog eldlni a vilgbajnoksg. A pontverseny llsa is ezt ltszott altmasztani: Schumacher vezetett 56 ponttal, Coulthard volt a msodik 44 ponttal s Mika csak a harmadik helyen llt 38 ponttal. Zeltwegben azonban a finn pilta tkletes htvgt produklt: pole pozci majd gyzelem csapattrsa, Coulthard s a ferraris Barrichello eltt. Schumacher kiesett, miutn a rajtnl htulrl belsazaldt Ricardo Zonta (BAR-Honda).
Mika szmra Zeltweg fordulpontot jelentett a 2000-es vet illeten: addig Coulthard valban gyakran ersebbnek tnt nla, m innentl kezdve ismt a motivlt Hkkinent vlhette felfedezni a nagykznsg. Mi trtnt? Adrian Newey, a McLaren f tervezje szerint sz sem volt arrl - amit pletyka szintjn nmelyek rebesgettek - hogy a McLarennek "elege lett" abbl, hogy DC pontokat vesz el a Ron Dennis kedvencnek tartott Hkkinentl s Ausztritl kezdve Mika jobb autt kapott volna a sktnl. Nem. A McLaren magyarzata alapjn sokkal przaibb okokrl volt sz: egyrszt az Osztrk Nagydj eltti versenyek tbbsge inkbb Coulthard vezetsi stlusnak fekdt, msrszt pedig Zeltwegig a McLaren gyakran tlkormnyzottsggal kszkdtt s Mika sosem volt a legersebb az ilyen jelleg problmk lekezelsben. A finn versenyzt minden idk leggyorsabb pilti kztt tartottk szmon - m hogy ezt a gyorsasgot ki tudja hozni magbl mindig semlegesen viselked autra volt szksge. Ha az aut eltrt ettl, akkor sokkal nagyobb gondjai tmadtak, mint csapattrsnak - akinek viszont ez nem jelentett akkora problmt. s a McLarennek Ausztritl kezdve sikerlt az alulkormnyzottsg problmjt kikszblnie...
Hockenheimban j tagot ksznthettnk a futamgyztesek klubjban: a brazil Rubens Barrichellt. Schumacher ismt balesetet szenvedett a rajtnl, gy az t szabadnak tnt a McLaren jabb ketts gyzelme fel. Ezt tbb tnyez sszejtszsa akadlyozta meg: Egyrszrl a 26. krben a Forma-1 trtnetben addig pldtlan dolog trtnt. Egy 47 ves lyoni frfi bemszott a plyra s magra terve egy feliratokkal elltott lepedt a plyn stlgatva tntetett a Mercedes ellen azrt, mert a Daimler-Chrysler francia gyra elbocstotta az llsbl. Ez termszetesen a biztonsgi aut bekldst eredmnyezte melynek kvetkeztben a McLaren pilti elvesztettk addig kiharcolt elnyket. A legjobban a 18. ratkockbl indul Barrichello jrt, aki gy kzvetlenl az lmezny mg tudott felzrkzni. Miutn a 28. krben elhagyta a plyt a biztonsgi aut, a 30. krben mr jhetett is vissza Pedro Diniz (Sauber-Petronas) s Jean Alesi (Prost-Peugeot) tkzsnek ksznheten. A 32. krben aztn eleredt az es. Szinte az egsz mezny kiznltt a boxba esgumikrt - egyedl Barrichello s Frentzen kockztatott s maradt kint szraz plyra val abroncsokkal. Mrpedig a brazil alst hzott a tizenkilencre s ezzel valban sikerlt megnyernie a versenyt! (Frentzen elektronikai problmkkal kiesett.) Msodik helyvel Mika is elgedett volt, hiszen Coultharddal szemben egyenltett, Schumacherhez kpest pedig mr csak kt pont volt a htrnya sszetettben.
A Magyar Nagydjon pedig ez a htrny is elnny vltozott. Mika ugyan csak a harmadik rajtkockbl indult Schumacher s Coulthard mgl, m akkoriban szoksos raktarajtjainak egyikvel az els kanyarban mr volt ell s onnatl kezdve utolrhetetlen volt. Schumacher a msodik helyen rt clba, ezzel a vilgbajnoki pontversenyben Hkkinen kt pontos elnnyel az lre llt!
A kvetkez verseny, a Belga Nagydj Mika plyafutsnak egyik legemlkezetesebb futamaknt vonult be a Forma-1-es trtnelemknyvekbe. A pole pozcibl indult, m a 12. krben hibt kvetett el a vizes plyn, kiprdlt s gy Schumacher elment mellette. A finn azonban vissza tudott jnni a plyra s ldzbe vette Michaelt. A verseny vge fel felszradt a plya s a McLaren szrnyra kapott. t krrel a verseny vge eltt Hkkinen mr ott loholt Schumi nyakn s az Eau Rouge-bl kigyorst egyenesben meg is prblkozott az elzssel. Ekkor azonban mg nem sikerlt, mert Schumacher jl zrta a szget a kvetkez kanyarban. Egy krrel ksbb azonban sokak szerint Mika Hkkinen karrierjnek legltvnyosabb pillanata jtt el. Amint Schumacher belefogott Ricardo Zonta lekrzsbe ugyanazon a helyen, ahol egy krrel korbban Mika megprblta megelzni, Hkkinen nagyon szemfles mdon nem ment ki Schumacher utn balra, hogy ott krzze le a brazilt, hanem megltta, hogy Zonta a bels ven is hagyott egy autnyi helyet. Mika bebjt s a kvetkez kanyar eltt mr volt ell, radsul a bels ven. Schumacher semmit sem tehetett - be kellett rnie a msodik hellyel a szokatlanul agresszv oldalrl bemutatkoz Hkkinen mgtt. A manvert sok frumon a 2000-es v legszebb pillanatai kz vlasztottk, s legalbb ugyanannyi helyen az "v elzsnek" szavaztk meg a nzk. Mika elnye immr hat pont volt a vilgbajnoki pontversenyben s ebben a pillanatban gy tnt, hogy meglesz az a mesterhrmas...
A monzai Olasz Nagydj azonban a pole-bl indul Schumacher sima gyzelmt hozta, Mika pedig a msodik helyen vgzett. A pontversenyben ismt csak kt pont volt Hkkinen elnye. Indianapolisban pedig jtt a teljes fordulat: Schumacher els rajtkockt szerzett s nyert, Mika pedig motorhibval kiesett. Noha Hkkinennek egy szava sem lehetett, hiszen Interlagos ta ez volt az els kiesse (s ezzel kedvezbben llt a kiessi rtja a Schumachernl: Mika az Amerikai Nagydjig a megtehet krk 90,8 szzalkt teljestette a szezonban, mg nmet vetlytrsa 82,8 szzalkon llt), azonban ez most nem a legjobbkor jtt szmra. Schumacher gyzelmet aratott az j plyn s nyolc pontos elnye kt versennyel a szezon vge eltt azt jelentette, hogy a kvetkez - suzukai - futamon akr mr vilgbajnok is lehet.
Japnban a pole ismt Schumacher volt, de Mika ismt lerajtolta a nmetet. Ezt kveten k ketten olyan versenyt futottak, amely 1990-es makai prbajukat idzte! Legalbbis annyiban, hogy a tbbiek a nyomukba sem rhettek - a gigszok egyms kztt dntttek. Mika nem tudta lerzni Schumachert, de az erviszonyok annyira kiegyenltettek voltak, hogy Michael sem tudott elzsi pozciba kerlni. Az els kerkcsernl Hkkinen megrizte vezet pozcijt, azonban rviddel ezutn elkezdett esni az es. Nem is esni, csak szivrogni: annyira nem volt nagy, hogy esgumikrt kelljen kimenni, de arra pont elg volt, hogy elnyt jelentsen az esmen Schumachernek. A nmet rtapadt Hkkinenre, radsul neki csak hrom krrel ksbb kellett kimennie a boxba msodik kerkcserjre, mint Miknak. Ez pedig dntnek bizonyult. Amikor a 40. krben Michael ismt a plyra gurult boxltogatsa utn, mr volt ell ngy msodperccel, majd ezt az elnyt mg nvelni is tudta valamelyest. Most Miknak kellett tmadni. Hkkinen meg is prblt feljnni Schumacherre, de a Ferrari pilta tapasztaltabb volt annl, hogy hagyja tmad kzelsgbe kerlni Mikt. Ez pedig Michael Schumacher harmadik vilgbajnoki cmt jelentette, hiszen az utols futamon mr nem lehetett behozni elnyt. A nzkznsg nagy csatt lthatott, amely egyben nemes is volt s Mika bebizonytotta, hogy a veresget is sportszeren el tudja viselni: este egytt nnepelte Schumachert a Ferrari csapattal a nmet pilta vilgbajnoki partijn!
Az utols versenyre nem maradt ms htra, mint a konstruktri vilgbajnoki cmrt val kzdelem: Schumacher azonban ismt gyztt, Barrichello pedig egy harmadik hellyel jrult a Ferrari sikerhez a csapatvilgbajnoksgban. Mika a negyedik helyen vgzett, mivel korai rajtja miatt 10 msodperces "stop-and-go" bntetssel sjtottk.
rdemes megjegyezni, hogy Hkkinen 2000-ben sszesen 9 leggyorsabb krt futott, ami rekord az egy szezonban futott leggyorsabb krk tekintetben.
Hkkinen teht 89 pontjval msodik lett a 2000-es bajnoki pontversenyben a vgl 108 pontos Schumacher mgtt. Ennek ellenre nem szomorkodott sokat, hiszen ekkor mr a vilg is tudta: Mika hamarosan apa lesz! Felesge, Erja 2000. december 11-n egszsges figyermeknek adott letet, aki a Hugo Ronan nevet kapta. A Forma-1 vilga pedig feltette az ilyenkor szoksos krdst: ez 2001-ben vajon sztnzleg, vagy inkbb htrltatan fog hatni Mikra?
Kihunyt a tz? - 2001
A 2001-es szezon els versenyn, Melbourne-ben Hkkinen a harmadik helyen kvalifiklta magt a kt Ferrari-pilta mgtt, m a verseny 25. krben - a msodik helyen autzva Schumacher mgtt - eltrtt autja felfggesztse s a finn kiprdlt a plyrl. Malajziban a negyedik rajtkockbl indulhatott (a kt ferrarison kvl Ralf Schumacher kvalifiklt mg eltte), m az es ismt nem volt nyre s csak a hatodik helyen vgzett a versenyen. Interlagosban harmadik rajtkocka, majd kuplungproblmk miatt kiess kvetkezett a rajtnl. A San Marini Nagydj Ralf Schumacher s a BMW-Williams els futamgyzelmt hozta - Mika egy feltnsmentes versenyen a negyedik helyen vgzett.
A Spanyol Nagydjon Mika hagyomnyosan jl szerepelt mindig, s az idmr edzsen ezt jra alhzta msodik helyvel s azzal, hogy csak 0,085 msodperccel maradt el Michael Schumacher pole idejtl. A verseny kettejk klasszikus csatit idzte: Mika vgig rajta volt az len halad Michaelen, m az elzsre nem volt eslye. Az els boxkills utn Schumacher megrizte vezet pozcijt, m a msodiknl problmi tmadtak, gy Hkkinen meg tudta elzni a boxban. Mivel a nmet autja ers vibrci miatt lelassult a verseny utols szakaszban, gy tnt, hogy Mika nagy flnnyel nyeri meg a versenyt. m a sors nem gy akarta! Az utols krben Hkkinennek kuplunghibval kellett a plya szlre lltani autjt! Ez nem Mika ve! A versenyt Schumacher nyerte, m is azt nyilatkozta, hogy Hkkinen rdemelte volna a diadalt. A finn nem mutatott frusztrltsgot: ezen mr is csak nevetni tudott!
Ausztriban Mika ismt nem tudott elindulni a rajtnl - ezttal a rajt-elektronika szrt ki vele. Monacban Hkkinen a harmadik helyrl indulhat - Coulthard s Schumacher mgl -, m most meg az aut kormnymvvel akadtak gondok s akadlyoztk meg a verseny befejezsben: elbb lemarad az len haladktl, majd egy nem tervezett boxkills kvetkezik, aztn pedig a verseny vgleges feladsa a 15. krben a 16. helyrl.
Kanadban Mika csak a nyolcadik helyrl indulhat, m vgl mgis felllhat a dobog harmadik fokra Ralf s Michael Schumacher mg. A 2001-es szezonban ez volt az els dobogs helyezse.
A nrburgringi Eurpa Nagydjon a hatodik helyrl indult s ott is fejezte be a versenyt. A Francia Nagydjon a negyedik rajtkockbl indul Hkkinen autja ismt nem indul el a felvezet krre - a vltozatossg kedvrt most vlthiba miatt.
A Brit Nagydjon aztn ismt a rgi Mikbl ltthattunk zeltt: a msodik rajtkockbl indult, majd nyert, mert a Ferrari eltaktikzta magt s kett helyett egyboxkillsos taktikval kldte harcba piltit. Mika ezzel azonban mg mindig csak 19 ponttal rendelkezik 2001-ben s az tdik helyen ll a VB-pontversenyben.
Hockenheimban a harmadik rajtkockbl indulhat, m az tdik krben mr ki is ll motorhibval. A Magyar Nagydjon a hatodik helyre kvalifiklja magt, a versenyen pedig - amelyen Michael Schumacher megszerzi negyedik vilgbjnoki cmt - az tdik helyen vgez. Spa-ban a hetedik rajthely a Mik, a versenyen pedig a negyedik hely.
Monzban Hkkinen bejelenti, hogy a 2002-es szezont kihagyja s feltltdsre fogja hasznlni csaldjval, de 2003-ban ismt visszatr. Azonban mr ekkor sokan ktelkednek benne, hogy a korbbiakhoz kpest alulmotivltnak tn Mika visszajn-e mg valaha egyltaln.
A 2001-es Olasz Nagydj nyomott hangulatban zajlott, melynek oka az Amerikai Egyeslt llamokat szeptember 11-n rt terrortmads volt, valamint egy korbbi F1-es kollgjukat, Alessandro Zanardit rt baleset az egy nappal korbban megrendezett CART-versenyen, minek kvetkeztben amputlni kellett az olasz versenyz mindkt lbt. Mika a versenyen a hetedik rajtkockbl indulhatott s a 19. krben a kilencedik helyrl llt ki vlthiba miatt. A futam a kolumbiai Juan Pablo Montoya (BMW-Williams) els gyzelmt hozta.
Hkkinen "hattydalra" az Amerikai Nagydjon kerlt sor. A ktszeres vilgbajnok a msodik rajtkockbl vghatott neki a futamnak Michael Schumacher mgl. Most azonban Rubens Barrichellval kellett inkbb megkzdenie, akit Schumacher kszsgesen maga el engedett, hiszen szmra mr nem volt ttje a versenynek, brazil csapattrsnak azonban mg pontokat kellett gyjtenie a pontverseny msodik helyrt zajl harcban. Ezttal azonban a McLaren volt gyesebb a boxtaktikt illeten s Mika az lre trt egyetlen boxkillsa utn. Innentl pedig mr nem hibzott s learatta plyafutsa 20. - egyben utols - Forma-1-es futamgyzelmt. s ehhez mindenki szvbl tudott gratullni neki, hiszen a piltatrsak is reztk: megrdemli, hogy egy csodlatos karrier szpen fejezdjn be.
Mika Suzukban, a szezon utols futamn mg egy negyedik helyet gyjttt be s 37 pontjval vgl a VB tdik helyn vgzett. Utols szezonjrl rengeteg balszerencsje mellett azt is el lehet mondani, hogy maga sem volt mr a rgi - valahogy hinyzott belle a tz -, de Mika Hkkinenrl semmi esetre sem ez fog esznkbe jutni, hanem az, hogy rendkvli gyorsasga s tehetsge mellett vgig megrizte szernysgt - sikerei napjaiban is - s ez mg az ellenfelek szmra is szimpatikus kollgv tette.
|