abforma1
abforma1
-Fmen-
 
-Forma-1-es men-
 
-Bejelentkezs-
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
-Motorsport men-
 
-Motorsport hrek-
 
-Bajnoksgok llsa-
 
-Szavazs-
-Szavazs-
Ki a kedvenc F-1-es piltd?

-Kimi Raikkonen-
-Felipe Massa-
-Fernando Alono-
-Lewis Hamilton-
-Giancarlo Fisichella-
-Heikki Kovalainen-
-Jenson Button-
-Rubens Barichello-
-Nick Heidfeld-
-Kubica vagy ms...
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
-Hres piltk-
-Hres piltk- : -Jim Clark-

-Jim Clark-

Jim Clark

James Clark 1936. mrcius 4-n szletett a skciai Kilmany-ban t gyermek kzl a legkisebbknt s egyetlen fiknt. Clarkk tehets gazdlkodk voltak, akik tbb farmmal rendelkeztek. Amikor Jim hatves volt Kilmany-bl az Edington Mains-i farmra kltztettk. A kis Jimmy lekedveltebb elfoglaltsga a kerkprozs (melyben vad s szertelen versenyeket rendeztek testvreivel s a bartokkal) s a zene volt. Utbbihoz Jimnek nagyon j rzke volt, mg szlt is nekelt az iskolai krusban.

Jnhny vvel ksbb, amikor nagyapja s nagybtyja meghalt, Jimnek ott kellett hagynia az iskolt, hogy tvegye az Edington Mains-i farm vezetst. Ezt nem tartotta nagy ldozatnak, azt mondta, hogy gyis jobban rdeklik a sportok, mint a tanuls.

Az autversenyzssel akkor kerlt kzelebbi kapcsolatba, amikor egy helyi rali versenyz, Billy Potts egy alkalommal navigtor nlkl maradt a Skt Rali eltt. Felhvta Andrew Cowant, a Berwick s Krnyke Motor Klub elnkt, hogy ajnljon neki valakit. Cowan trtnetesen az Ednami Fiatal Farmerek Klubjnak is az elnke volt s ismerte Jim Clarkot. Tudta rla, hogy nemrg otthagyta az iskolt, nhny hnapja megszerezte a jogostvnyt s nagyon rdeklik a sportok, a versenyzs. t ajnlotta teht. Potts felhvta Clarkot, aki nagy rmmel fogadta el a felkrst.

Az els kt napon Jim csak az anyslsen lt, naviglt s figyelt, de a harmadik napon egy nem mrt szakaszon Potts megkrdezte, hogy lenne-e kedve vezetni is egy kicsit az Austin Healy 100M-et. Termszetesen volt. Jim vatosan elindult, de ekkor hirtelen elviharzott mellettk egy XK120-as s Clark annyira megijedt, hogy a svnykertsben ktttek ki. Miutn azonban visszatoltk az autt az tra mr nem volt tbb problma. Jim rlpett a gzra, utolrte s visszaelzte az XK120-ast s risi lmnyknt lte meg, hogy ilyen gyorsan vezethet egy autt.

Jim els igazi autversenyre 1956-ban kerlt sor a Crimond Airfield-en, Aberdeen kzelben Skciban. Taln utlag hihetetlennek tnik, de az utols helyen vgzett - igaz, autja, egy nmet DKW 3-6 nem a legjobb gp volt. Ez a kudarc azonban nem kedvetlentette el. St, vsrolt egy Sunbeam Talbot Mark III-t a jobb eredmnyek rdekben. Szlei nem nztk j szemmel Jim egyre nagyobb vonzdst az autkhoz, hiszen fiukat a csaldi hagyomny folytatsra, a farmerkedsre szntk.

Pedig Jim ekkor mg nem ddelgetett lmokat a Forma-1-rl. Egyszeren csak a vezets s a verseny irnti szenvedlybl csinlta. Kvlllk voltak azok, akik elszr felfigyeltek a tehetsgre s biztattk, hogy trekedjen minl magasabbra.

Els gyzelmre 1957. oktber 5-n kerlt sor Border Motor Racing Club trfejrt kirt versenyen Charterhallban. Clark bartja Porsche 1600-ast vezette, amelyet ksbb aztn meg is vsrolt. Ugyanebben az vben egy Triumph TR-3-assal megnyerte a "Rest-and-be-Thankful" elnevezs hegyi versenyt is.

1958-ban a Border Reivers csapat adott al egy Jaguar D-Type-ot s ezzel mr Skcin kvl rendezett versenyeken is elindult - vltakoz sikerrel. Elszr Angliban szerepelt, majd mjusban sor kerlt els nemzetkzi versenyre is a belgiumi Spa-Francorchamps-ban, ahol a nyolcadik helyen vgzett. Az v sorn Jaguar-jval, Triumph-jval s Porschjvel sok futamon indult s nhnyat meg is nyert, de az igazi ttrst a karcsony msnapjn rendezett Brands Hatch-i Gemini Forma-Junior verseny jelentette. Ez volt Clark plyafutsnak els egylses versenye. Lotus 14-esvel sokig vezetett, majd vgl a msodik helyen vgzett az aut ksztje, bizonyos Colin Chapman mgtt...

Chapman mr nhny hnappal korbban meghvta Clarkot egy Forma-2-es tesztelsre, ahol Jim lassabb volt ugyan, mint a Lotus akkori Forma-1-es piltja, Graham Hill, de azrt elg j benyomst tett. A Border Reivers ezt kveten vsrolt egy Lotus 14-est Clarknak, amivel aztn remekelt a karcsonyi Brands Hatch-i viadalon.

Jim els gyzelmre a Lotus 14-essel a Mallory Park-i 1000 cc-1600cc GT versenyen kerlt sor 1959 mrciusban. A Border Reivers ksbb vett neki egy Lister-Jaguart, amellyel rendszeresen nyerni tudott s j helyezseket rt el. Kridei olyan jk voltak, hogy felvehette a versenyt a kor Forma-1-es csillagaival, akik gyakran elindultak az alsbb kategrikban is. Erre figyelt fel az Aston Martin Forma-1-es csapatnak fnke, Reg Parnell s le akarta szerzdtetni Clarkot Forma-1-es csapatba 1960-ra. Kzben Jim tesztelte Colin Chapman Lotus 18-Cosworth autjt is a Forma-Juniorban.

Az Aston Martin vgl is kifutott az idbl j Forma-1-es autja elksztsvel, gy Jim a Forma-Juniorban s Forma-2-es versenyeken kezdte az 1960-as vet a Lotusszal. A Forma-Juniorban csapattrsval, Trevor Taylorral kzsen megnyerte a Brit Bajnoksgot - nyert hrom versenyt s vezetett Monacban. Az Aston Martin szneiben indult viszont a Le Mans-i 24 rs versenyen, ahol Roy Salvardorival a harmadik helyet szereztk meg a kt Ferrari mgtt.

j csillag a Forma-1-ben

Remeklse jutalmaknt Chapman elindtotta a Forma-1-ben is. Debtl versenyn, a Holland Nagydjon Clark a negyedik helyen autzott, amikor vlthiba miatt kiesett. A kvetkez futamon, a belgiumi Spa-Francorchamps-ban Clark mr pontot szerzett tdik helyvel. Sajnos azonban nem az eredmnyek miatt marad emlkezetes ez a futam: a szabadedzsen Clark csapattrsa, az angol Stirling Moss slyosan megsrlt egy balesetben. A verseny aztn mg rosszabbul alakult: elbb Chris Bristow (Cooper-Climax), majd Clark egyik csapattrsa, Alan Stacey szenvedett hallos balesetet.

Jim a kvetkez futamon, Franciaorszgban jabb kt pontot szerzett, majd Nagy-Britanniban nem tudott a pontszerzk kz kerlni. Portugliban nem kezddtt jl a htvge szmra, miutn bukott a szabadedzsen. A verseny azonban addigi legjobb eredmnyt hozta: egy harmadik helyet Jack Brabham s Bruce McLaren (mindkett Cooper-Climax) mgtt.

A monzai futamot a brit csapatok - kztk a Lotus - bojkottltk a plya dnttt kanyarja miatt. Az v utols versenyre aztn, az amerikai Riverside-ba, visszatrtek. Itt Clark az tdik helyen kvalifiklta magt, m a versenyen csak tizenhatodik lett. Jim az 1960-as szezonban 8 pontot szerzett s nyolcadik lett a vilgbajnoksgban. Ez elg volt ahhoz, hogy Chapman a jvben is fontos szerepet sznjon neki Forma-1-es csapatban. A szezont egybknt a farmotoros Cooperek s Lotusok uraltk, s ez kijellte az utat a Forma-1-es konstruktrk szmra.

Az 1961-es Forma-1-es szezon Monacban kezddtt. Clark nem szerzett pontot, de a kvetkez versenyen, Hollandiban hamradik lett kt Ferrari-pilta, Wolfgang von Trips s Phil Hill mgtt. Aztn jabb pont nlkl zrt verseny kvetkezett Belgiumban, majd megint harmadik hely Giancarlo Baghetti (Ferrari) s Dan Gurney (Porsche) mgtt. A Brit Nagydjat nem fejezte be, Nmetorszgban negyedik lett, Olaszorszgban ismt nem rt clba, az Egyeslt llamokban pedig befutott, de nem pontszerz helyen. 11 pontjval a vilgbajnoksg hetedik helyn vgzett holtversenyben Bruce McLarennel (Cooper-Climax). Csapattrsa, Innes Ireland 12 pontot szerzett, radsul megnyerte az v utols futamt Watkins Glenben. Ez volt a Lotus els gyzelme, s amellett, hogy termszetesen nagy rm volt Colin Chapman szmra, nmi gondot is okozott. Chapman ugyanis tudta, hogy ennek ellenre Clark a tehetsgesebb s benne tbb lehetsg rejlik. 1962-ben ezrt Jimet kezdte els szm piltaknt kezelni s ezzel nyilvnvalan srelmekett okozott Ireland-nek. Csapatvezetknt azonban kemnynek kellett lennie s a csapat rdekeit szem eltt tartania.

Jim 1961-ben indult elszr az gynevezett Tasman Kupn. Ezt a versenysorozatot ausztrliai s j-zlandi helyszneken rendeztk s nagy jelentssggel nem brt a Forma-1-hez kpest. Ennek ellenre a Grand Prix sztrok szvesen vettek rszt rajta s mrtk ssze tudsukat egymssal s a helyi versenyzkkel - egy kicsit ms krlmnyek kztt, mint a Forma-1-ben. Amolyan vakci hangulata volt az egsznek, a vetlytrsak laztottak, vicceldtek egymssal az autn kvl - a versenyeken persze ugyanolyan kemnyen hajtottak, mint mskor - hiszen a presztzs fontos dolog. Az vek sorn indult itt Jack Brabham, Bruce McLaren, Jackie Stewart, Graham Hill, Denis Hulme, Chris Amon, Frank Gardner, Piers Courage, Jochen Rindt, Richard Attwood - s persze Clark. Jim els szereplse a sorozatban nem sikerlt tl fnyesre - legjobb eredmnye egy msodik hely volt. Ksbb azonban mg vissza fog trni ide...

A Forma-1-ben a Chapman ltal ptett Lotus 24-Climax remek gpnek tnt, gy nem csoda, hogy sok csapat llt sorba az autrt az 1962-es szezon eltt. (Akkoriban mg bevett szoks volt, hogy a csapatok vsroltak egymstl autt.) m a zsenilis terveznek volt egy ennl is jobb tallmnya, a Lotus 25-Climax, amit nem adott el senkinek, hanem inkbb sajt piltjt, Jim Clarkot ltette bele.

Az els versenyen - Hollandia, Monaco - a skt versenyz mg kiesett vlthiba miatt, Spa-Francorchamps-ban azonban megszerezte plyafutsa els futamgyzelmt. Pedig ez a verseny is rosszul indult: a szabadedzseken mszaki gondokkal kzdtt, ezrt nem tudott eleget gyakorolni. Ennek az lett az eredmnye, hogy az idmr edzsen csak az tdik sorba kvalifiklta magt. A versenyen azonban szenccis teljestmnyt nyjtott! Az els kr utn mr tdik volt, majd feldolgozta magt az lre, hogy vgl fl perces elnnyel nyerjen Graham Hill (BRM) eltt. Ez a diadal gy tnt, hogy meghozta Clark nbizalmt.

A Francia Nagydjon vezet pozcibl esett ki, aztn az angliai Aintree-ben ismt nyert. A Nrburgringen hibzott s visszaesett a rajtnl, aztn egy kemny hajsza utn a vizes plyn vgl a negyedik helyet szerezte meg. Korbban egybknt mr jrt ezen a plyn egy sportaut versenyen, ahol egy Lotus 23B prototpust vezetett. Jim negyed tvig vezetett, amikor vlthiba miatt az rokba borult. Eltte azonban az autjnl jobbnak tartott Ferrarikat s Porschkat krnknt 20 msodperccel verte!

A Forma-1-es szezon Monzban folytatdott, ahol Clarkot ismt sajt vltja fosztotta meg a gyzelemtl. Mivel Jim nem szerzett pontot, Hill viszont nyert, a htralv kt versenyt a sktnak meg kellett volna nyernie ahhoz, hogy legyen 1962 bajnoka. Watkins Glenben meg is tette a magt: gyztt Hill eltt. A dnt futamot majdnem hrom hnap mlva, december 29-n rendeztk East Londonban, Dl-Afrikban. Jim a verseny hromnegyedig vezetett s mr fl perces elny birtokban volt, amikor tnkrement a motorja s kiesett. Hill nyert s ezzel v volt a vilgbajnoki cm. Autja nem volt olyan gyors, mint Clark, de megbzhatsga sokat segtett s az angol maga is vgig kemnyen kzdtt. Hill 52 pontot szerzett (ebbl 42 szmtott) s ngy futamgyzelmet, mg Clarknak meg kellett elgednie 30 ponttal s hrom gyzelemmel - viszont kilenc versenyen hat alkalommal v volt a pole pozci s ez nagy remnyekre jogostotta fel a Lotust 1963-ra.

Vilgbajnoki cm a Forma-1-ben, lenygz teljestmny az Indy 500-on - 1963

Az j vben Clark az els versenyen mg vltgondok miatt kiesett, de aztn beindult a henger s sorozatban ngy futamgyzelem kvetkezett. Spa-ban Jim sikerrel llt ki egy kemny prbt, hiszen egy olyan plyn tudott nyerni esben, amelyet nem igazn kedvelt. A zandvoorti diadal sima volt, de aztn a reimsi Francia Nagydjon sokkal nehezebb krlmnyekkel kellett megkzdenie. Clark a pole-bl indult s eleinte gond nlkl tartani tudta els helyt, m aztn hirtelen egy motorhiba miatt eredetileg 8000 fordulat/perccel prg V8-as Climax motorja 1500 fordulatot vesztett. Ebben a helyzetben Jim zsenijre volt szksg ahhoz, hogy vva a motort, clba rjen - radsul az els helyen!

Silverstone-ban rgtn elhzott a rajtnl s kezdeti gyors kreivel megtrte a vetlytrsak nbizalmt. Ez a harcmodor egybknt is jellemz volt r - nhny vtizeddel ksbb pedig egy bizonyos Ayrton Sennnl ltjuk viszont...
A Nrburgringen be kellett rnie egy msodik hellyel John Surtees (Ferrari) mgtt, de Monzba ezzel egytt is gy ment, hogy ott bebiztosthatja a vilgbajnoki cmet.

Az Olasz Nagydj htvgje azonban nem kezddtt jl: a szabadedzsek vgig problmkkal teltek, gy Clark az idmr edzsen is csak a msodik sorba tudta magt kvalifiklni. A versenyen a skt ugyan jl rajtolt, de Graham Hill (BRM) s Surtees hamar visszaelztk. Aztn Surtees s Clark elment Hill mellett. Jimnek szerencsje volt, hiszen John motorja a 19. krben felmondta a szolglatot, gy a skt kerlt az lre. Hill s Dan Gurney (Brabham-Climax) azonban utolrtk s vgig nyoms alatt tartottk, de Jim kitartott s learatta a gyzelmet. s ezzel vilgbajnok volt!

Hrom futam azonban mg htra volt. Watkins Glenben a rajtnl motorgondjai voltak, gy egy kr htrnybl kezdte a versenyt - mgis felverekedte magt egszen a harmadik helyig! Mexikban s Dl-Afrikban aztn nem tallt legyzre. 1963-as mrlege lenygz volt: tz versenyen ht futamgyzelem, ht pole pozci s megszerezte a maximlisan megszerezhet 54 pontot (az akkori pontrendszerben csak a legjobb hat futam eredmnye szmtott be a vgeredmnybe - egybknt Clark sszesen 73 pontot szerzett a "63-as szezonban)!

Ebben az vben a Lotus trtnete sorn elszr elindult a hres Indy 500-as versenyen Amerikban. Chapman kt versenyzt nevezett: Clarkot s az amerikai Dan Gurney-t. Az amerikaiak elszr kinevettk a furcsn kicsi Lotusokat, amelyek Ford motorral voltak felszerelve (a Fordok 80 lervel gyengbbek voltak az amerikaiak ltal favorizlt Offenhausereknl). Radsul a szervezk arra knyszertettk Clarkot - aki a Forma-1-es vilgbajnoksg egyik lmenjeknt pedig elg j ajnllevllel rendelkezett - hogy tmenjen az gynevezett "jonc-teszten". Albbhagyott a gnyolds, amikor Jim a msodik helyre, Gurney pedig a pole pozciba kvalifiklta magt! A Lotus-Ford motorja lehet, hogy nem volt olyan ers, mint az Offenhauserek, de a Forma-1-es konstruktrk mr akkor is elrbb jrtak az amerikai sorozatok tervezinl! A robosztus amerikai autk mellett a Lotus kicsinek s trkenynek tnt ugyan, de pont ebben rejlett az ereje: ugyanis sokkal knnyebb volt, mint vetlytrsai, s ez bven kiegyenltette a motorerbeli htrnyt! Radsul Chapman alkalmazta a felfggesztst, ami gyorsabb kanyarodst tett lehetv s az aut fogyasztsa is kedvezbb volt - mind gumi, mind zemanyag tekintetben.

A versenyen mginkbb lesett az amerikaiak lla. A boxkillsok utn Dan ersen visszaesett, mert a csapat tl lass volt, Jim pedig a msodik helyre llt vissza az amerikai Parnelli Jones mg. Jones elnye risi volt - 40 msodperc. Clark azonban "begyjtotta a raktkat" s mindssze harminc kr alatt ngy msodpercre dolgozta le htrnyt! Ekkor elkezdett folyni az olaj Jones autjbl. Clark visszavett a tempbl s vrta, hogy mikor fogjk az amerikait - a szablyoknak megfelelen - kiinteni a versenybl. A hazai plya azonban nagyon lejtett s Jones-t nem zrtk ki, noha tbben kicssztak az olajn s mg srga zszl alatt is elztt (a srga zszlt pont az olaja miatt lengettk). Vgl Jones - ersen vitathat krlmnyek kztt - nyert, Clark pedig msodik lett. Jim azonban rendkvl sportszer mdon mltatta vetlytrsa teljestmnyt s azt is hozztette, hogy szmra rtktelen lett volna egy olyan gyzelem, amit azrt arat, mert ellenfelt kizrjk elle. Az v jonca cmet azonban termszetesen hazavihette s azok kz a trfei kz helyezte Edington Mains-i hzban, amelyek a legtbbet jelentettek szmra. Ebben az vben elindult a Milwaukee Mile-i futamon is amerikban, amelyet flnyesen megnyert.

Veresg a Ferraritl s Surtees-tl - 1964

Az 1964-es szezon els Forma-1-es versenynl, a Monaci Nagydjnl "csak" egy negyedik helyet lthatnunk Jim Clark neve mellett a Forma-1 statisztikival foglalkoz knyvekben, de ez tvolrl sem mond el mindent arrl a teljestmnyrl, amelyet a "Repl Skt" nyjtott. Vezetett a versenyben, amikor egy mszaki hiba miatt rendkvl nehezen kezelhetv - krnikusan alulkormnyzott - vlt Lotus 33-asa. Clark azonnal lereaglta a dologot - mghozz nem is akrhogyan: megvltoztatta a vezetsi stlust a krlmnyekhez alkalmazkodva s a hiba felmerlst kvet krben azonnal leggyorsabb krt futott! Azonban a problma miatt egy nem tervezett boxkillst is meg kellett ejtenie, ami 18 msodpercbe kerlt s a harmadik helyre esett vissza Dan Gurney (Brabham-Climax) s Graham Hill (BRM) mg. Miutn Gurney kiesett, mr a msodik helyen autzott, amikor jabb balszerencse sjtotta Clarkot: leesett az olajnyomsa s emiatt a futam vgre a negyedik helyre csszott vissza. Az eredmny nem tkrzte a versenyen mutatott teljestmnyt, de megfelel vlasz volt kritikusainak, akik korbban azt lltottk, hogy Clark csak akkor j, ha minden krlmny neki dolgozik s tkletes az autja.

A Holland Nagydjon Jim sima gyzelmet aratott, a Spa-Francorchamps-i diadal azonban mr kalandosabb krlmnyek kztt szletett. Az idmr edzsen motorgondok miatt csak a harmadik sorba kvalifiklta magt - tbb, mint t msodperccel elmaradva a pole-t megszerz Gurney-tl. A rajtot azonban remekl kapta el s az Eau Rouge-ba mr a harmadik helyen ment be. Aztn John Surtees (Ferrari) kiesse utn msodik volt Gurney mgtt, m Hill s Bruce McLaren (Cooper-Climax) utolrtk s elmentek mellette. Ezutn hihetetlen esemnysorozat vette kezdett: elszr a flnyesen vezet Gurney autjbl fogyott ki az zemanyag, majd az utols krben Hill s McLaren is gy jrt. Clark lbe hullott a gyzelem - igaz, ehhez valsznleg nemcsak a szerencse kellett, hanem Jim finom vezetsi stlusa is, ami miatt az autja kevesebbet fogyasztott, mint msok.

Franciaorszgban Clark kiesett, majd a Brit Nagydjon nyerni tudott Hillt maga mg utastva. A vilgbajnoksg ezen szakaszban gy tnt, hogy Jim magabiztosan megvdi cmt - senki sem sejtette elre azt a balszerencse sorozatot, ami ezutn kvetkezett r. Kiesett Nmetorszgban, Ausztriban s Olaszorszgban. Watkins Glenben vezetett, amikor egy mszaki hiba htra vetette s hiba utastottk csapattrst, Mike Spence-t, hogy adja t neki autjt (akkor ez mg megengedett volt), a msodik szm Lotusszal is gond volt, gy Jim csak hetedik lett.

Az utols versenyre, Mexikvrosba gy rkezett a mezny, hogy mg hrom versenyznek - Surteesnek, Hillnek s Clarknak - volt eslye a vilgbajnoki cmre. A futam jl kezddtt Jim szmra, hiszen az els krben mris kt msodperces elnyre tett szert a meznyhz kpest. Azonban Hill volt a msodik helyen, ami azt jelentette, hogy abban a pillanatban szmtott "virtulisan" vilgbajnoknak. Egszen addig, amg Lorenzo Bandini (Ferrari) ki nem ttte a versenybl...
A msik vetlytrs, Surtees ekkor a negyedik helyen autzott, ami Jim vilgbajnoki cmt jelentette volna - ha vgig gy marad. De nem maradt. Clark autjbl elkezdett szivrogni az olaj s vissza kellett vennie a tempbl. Gurney elment mellette, majd ksbb egszen az tdik helyig esett vissza. A msodik helyen autz Bandinit a Ferrari - feltehetleg - utastotta, hogy engedje maga el Surteest, gy 1 pont elnnyel az angol lett az 1964-es vilgbajnoki cm, aki 40 pontot szerzett. Jim harmadik lett Hill mgtt 32 ponttal.

Az v sorn a Lotus ismt indult az Indy 500-on is. Az amerikaiak tanultak az elz vben trtntekbl (abbl, hogy a Lotusok csak a balszerencse miatt nem vertk agyon az autikat) s mr tbb sztrjuk - A.J. Foyt, Parnelli Jones, Rodger Ward, Eddie Sachs - eurpai stlus autkat is hozott magval (noha a versenyen aztn mgis a rgi tpus amerikai "roadsterekkel" indultak). Clark ettl nem zavartatta magt s megszerezte a pole pozcit. A futama azonban balszerencssen alakult. Az els krben Sachs balesete miatt lelltottk a versenyt - sajnos a versenyz lett vesztette. Clark az j rajt utn is vezetett, de ksbb a Dunlop gumik hibja miatt fel kellett adnia a versenyt. Foyt nyert s - nmi szerencsvel - ismt megmeneklt az amerikai autk becslete.

A Forma-2-ben kzben Clark kilenc versenybl ngyet nyert meg, a Brit Traaut Bajnoksgban pedig egy Lotus-Cortinval (Lotus 28) els lett. Hazjban egyike volt a legnagyobb sztroknak s ezt az is jelezte, hogy megkapta az OBE (Order of the British Empire) rdemrendet a kirlyntl, mikzben a Beatles-t pldul csak az alacsonyabb fokozat MBE (Member of the British Empire) rendjellel tntettk ki.

Jim Clark nagy ve - 1965

1965 olyan fok dominancit hozott Jim Clark szmra, amilyenre ritkn addik plda a Forma-1-ben. S nemcsak a "kirlykategriban" volt lenygz a teljestmnye: megnyerte az amerikai Indy 500-at, a Tasman Kupt, nyert futamokat a Lotus-Cortinval s a sportautsok kztt a Lotus 30-al. Az embernek az lehetett az rzse, hogy egyszeren nem tud veszteni!

A Forma-1-es szezon janur 1-jn kezddtt Dl-Afrikban. Clark megszerezte a pole pozcit, szoksos taktikjval mr az els krben elhzott s demoralizlta az ellenfeleket s vgl fl perccel nyert Surtees eltt.

A kvetkez futamra csak mjus 30-n kerlt sor, de Clark termszetesen nem tlttte ttlenl a kztes idszakot: ekkor nyerte meg a Tasman Kupt (nyolc versenyen t gyzelem) s a vilgbajnoksgba nem beszmt Forma-1-es futamokon is rszt vett. Indult pldul a Brands Hatch-i "Bajnokok Versenyn", ahol nyert az els futamban, de a msodikban - nagy igyekezetben, hogy utolrje Gurney-t - kicsszott.
Nem sokig bnkdott. Hamar a Sebringen talljuk, ahol kt krs elnnyel megnyer egy hromrs traaut versenyt a Lotus-Cortinval! Aztn visszareplt Nagy-Britanniba, hogy Goodwoodban s Silverstone-ban a vilgbajnoksgba nem beszmt Forma-1-es, sportaut s traaut versenyeken vegyen rszt - s nyerjen. prilis vgn megnyert egy ess Forma-2-es futamot is Pauban, a francia bajnoksgban - amelyeben ksbb sszestsben is gyztt. Mjusban az Indy 500-on indult - s nyert - s emiatt kihagyta a Forma-1-es Monaci Nagydjat is (ami pedig mr beleszmtott a vilgbajnoksgba). Mg ezt is megengedhette magnak - amint az v htralv rsze mutatja.

A Forma-1-es vilgbajnoksgba a jnius 13-i Belga Nagydjon trt vissza, amelyet egy perces elnnyel nyert honfitrsa, az ifj Jackie Stewart (BRM) eltt - mindenki mst lekrzve. A Francia Nagydj szabadedzsn felforrt a motorja, ezrt a Lotus 33-as helyett egy rgi Lotus 25-ssel kellett teljestenie a htvgt. Ezzel is megszerezte az els rajtkockt s a versenyen fl perc elnnyel nyert Stewart eltt.

A Brit Nagydjon ismt v volt a pole s jra elhzott a rajtnl. Fltvnl azonban problma tmadt a motorjval - olajnyoms - s a htra lv idben igyekeznie kellett vnia az autt, de azrt annyira nem lelassulnia, hogy az egyre kzeled Hill megelzhesse. Sikerlt! A vgn Jim 3,2 msodperces elnnyel nyert. Hollandiban ennl knyelmesebben s flnyesebben nyert s aztn jtt a Nrburgring, ahol addig mg sosem sikerlt nyernie. 1965-ben azonban itt is megllthatatlan volt: ezttal tizenhat msodperccel verte Hillt. Radsul ezzel msodik vilgbajnoki cmt is megnyerte, hiszen elnye mr matematikailag is behozhatatlan volt ngy futammal a szezon vge eltt (54 ponttal rendelkezett, mikzben a msodik helyen ll Hillnek 32 pontja volt)! Az utols hrom futamon - Olaszorszg, USA, Mexik - nem rt clba, de ez mr lnyegtelen volt.

Jim sikerei hatsra egy filmsztrval veteked npszersget lvezett hazjban - valsznleg nagyobbat, mint amiben addig autversenyznek valaha is rsze volt. A szakrk szuperlativuszokban cikkeztek rla - tbbek kztt lltva, hogy Clark jobb versenyz, mint az tszrs vilgbajnok Juan Manuel Fangio, vagy a Nagy-Britanniban addig lekedveltebbnek szmt Stirling Moss. Clarknak azonban sosem szllt fejbe a dicssg: mindig megmaradt szernynek, st kiss flnknek - ez persze csak mg szimpatikusabb tette.

1965-ben vgre az Indy 500-as trfea is az v lett. Amerika megadta magt Eurpnak - legalbbis az autpts tern. A mezny tele volt Lotusokkal s Lolkkal - s immr a "roadsterek" szmtottak kivtelnek. Jim az egsz mjust az Indy-re sznta s emiatt mg a Forma-1-es Monaci Nagydjat is kihagyta, hogy ne kelljen llandan ingznia a kt kontinens kztt. A Lotus tanult az elz vek hibibl: jobban felksztett boxcsapatot vittek magukkal s jobb gumikat. Clark gyakorlatilag rajt-cl gyzelmet aratott Lotus 38-Fordjval (csak egy boxkills erejig tengedve a vezetst A.J. Foytnak) s a futam vgre kt teljes krrel elzte meg a msodik helyen vgz Parnelli Jones-t! Jim volt az els nem amerikai versenyz 1916 ta, akinek sikerlt diadalmaskodnia a hres versenyen.

Hirtelen zuhans a cscsrl - 1966

1965 a 1,5-literes formula utols ve volt, mieltt 1966-ban bevezettk volna az j, 3-literes motorokat. A Lotusnak azonban nem sikerlt az tlls. Vsroltak egy bonyolult BRM H16-os motort, amely azonban rossz vlasztsnak bizonyult s ez megpecstelte a szezonjukat.

Az els futamot Monacban rendeztk, s a techniks plyn Clark vezetsi tudsa pole pozcit hozott. A versenyen azonban a hts felfggeszts meghibsodsa miatt killni knyszerlt - mikzben a msodik helyen futott. Belgiumban jabb kiess kvetkezett, majd Franciaorszgban rajthoz sem tudott llni, mivel az edzsen eltallt egy madarat s az arca megsrlt. Emiatt mg Nagy-Britanniban is gondjai voltak, de azrt sikerlt az els pontszerzs az 1966-os szezonban - egy negyedik hellyel. A Holland Nagydjon a Lotus gy dnttt, hogy az elz vi autt, a 33-ast indtja egy 2 literes motorral. A szezon sorn addig dominl Jack Brabhamnek (Brabham-Repco) meglepdve kellett tapasztalnia, hogy Clark azzal az autval is tudja vele tartani a tempt. Ekkor azonban elromlott a Lotus vzht rendszere s Clarknak ktszer is meg kellett llnia vzrt. Hiba adott bele minden tle telhett, vgl a harmadik hellyel kellett bernie.

A Nrburgringen jra a 2 literes Lotusszal indultak s Jim pole pozcit szerzett vele! gy tnt, hogy a 33-as egyszeren gyorsabb volt, mint BRM motorral szerelt j aut, a 43-as. A gond "csupn" az volt, hogy ezt a "65-s szezon vge utn nem fejlesztettk s emiatt rendkvl megbzhatatlan volt. Jim ennek a megbzhatatlansgnak jra ldozatul esett a nrburgringi futamon: hiba volt jobb, mint a versenyt vgl megnyer Brabham, nem rhetett clba egy mszaki hiba miatt. Monzban ismt kiesett.

Watkins Glenben a Lotus 43-BRM-mel lltak rajthoz s Jimnek - nmileg meglep mdon - sikerlt a nem tl jl sikerlt konstrukcival learatnia egyetlen gyzelmt az vben. Aztn az utols versenyt, Mexiban megint feladni knyszerlt. sszesen 16 ponttal a vilgbajnoksg hatodik helyn vgzett - ami nyilvnvalan csaldst jelentett szmra a dominns "65-s v utn.

Az 1966-os Indy 500-as versenyen Jim legnagyobb ellenfelei kt Eurpbl jl ismert kollga, Graham Hill s Jackie Stewart voltak. A verseny gy kezddtt, mint 1965-ben: Clark vezetett. Ksbb azonban ktszer is megprdlt a verseny sorn (remek autkontrolljnak ksznheten egyik alkalommal sem csapdott a falba), gy visszaesett Stewart s Hill mg. Stewart sokig vezetett, de nyolc krrel a verseny vge eltt mszaki hiba miatt kiesett, gy Hill nyert Clark eltt. Jim ugyangy tudott rlni bartja sikernek is, mint a magnak rlt volna.

Clark Tasman Kupja ebben az vben nem sikerlt olyan jl: nem tudott versenyt nyerni, mgis azt mondta, hogy ez a kilenc ht volt a legboldogabb peridus, amit valaha Eurpn kvl tlttt. Megtanult replgpet vezetni, viziselni s egyszeren csak jl rezte magt.

Ismt felfel vel a teljestmnygrbe - 1967

Az 1967-es Forma-1-es szezont az elz vi Lotus 43-BRM-mel kezdte a csapat Dl-Afrikban - mondhatni a szoksos megbzhatatlansggal, ugyanis Jim kiesett. Monacban a Lotus 33-Climaxot vetettk be, de ez az aut sem rt clba - a felfggeszts hibja miatt.

A Holland Nagydjra aztn vgre elkszlt a Lotus j gpe, a 49-es egy Ford motorral szerelve. Az idmr edzsen mg Clark j csapattrsa, Graham Hill volt jobb kettejk kzl, de a versenyen Jim diadalmaskodott. Belgiumban a skt pilta hatodik lett, aztn Franciaorszgban kiesett, majd Nagy-Britanniban jra nyerni tudott. Nmetorszgban s Kanadban kiesett.

Monzban jabb klasszikus teljestmnyt lthattak a nzk Jimtl. A futam elejn az lvonalban kzdtt, amikor elkezdett ereszteni az egyik gumija. Killt a boxba s egy krs htrnyban trt vissza a plyra. Clark rlt tempt kezdett diktlni a felzrkzs rdekben, tbbszr megdntve a plyacscsot! Denis Hulme (Brabham-Repco) s Hill kzben kiesett a mezny elejrl s mr csak John Surtees (Honda) s Jack Brabham (Brabham-Repco) voltak eltte - m t kilomteres elnyben. Jim azonban nem hagyta magt: tovbb szguldott s az utols krre az lre verekedte magt! Fantasztikus kzdelme azonban nem nyerte el jutalmt, ugyanis ekkor kifogyott autjbl az zemanyag s Surtees valamint Brabham ismt el tudtak mellette menni, gy "csak" a harmadik lett. Akik azonban lttk azt a versenyt tudjk, hogy Clarkrl szlt. Graham Hill azt mondta rla egyszer, hogy Clark olyan versenyz volt, akirl nem feledkezhettl meg akkor sem, ha megelzted, hiszen mindig benne volt a pakliban, hogy visszajn. Egyszeren nem lehetett lerzni, megtrni.

Az utols kt futamot - USA, Mexik - meg is nyerte, de autja korbbi megbzhatatlansga miatt 41 pontjval gy is "csak" harmadik lett a vilgbajnoksgban a kt Brabham-pilta, Hulme s Jack Brabham mgtt. Radskppen a Forma-2-ben az 1967-es esztendben hrom gyzelmet aratott (Barcelona, Madrid, Finnorszg). Az Indy 500-on gyengbben szerepelt, mint korbban: a tizenhatodik helyen kvalifiklta magt s motorhiba miatt a 35. krben kiesett. A Tasman Kupban t versenyt nyert meg a nyolcbl s ezzel a bajnoki cm is az v lett Jackie Stewart eltt.

Egy brillins plyafuts tragikus vge - 1968

Az 1968-as Forma1-es szezon megint nagyon korn, janurban kezddtt Dl-Afrikban. Jim megnyerte a versenyt Lotus 49-Fordjval, s mivel ez plyafutsa 25. Forma-1-es diadala volt, az rkranglista lre kerlt - a 24 gyzelemmel rendelkez tszrs vilgbajnok, Juan Manuel Fangio el.

Ezt kveten a Lotus a Tasman Kupra utazott, hogy ott teszteljk a Lotus 49-et s a 2,5-literes Ford motort. Jim itt is dominlt ht futambl ngyet megnyerve. Ez volt utols Tasman Kupja. Plyafutsa sorn sszesen hromszor nyerte meg a sorozatot (rekord - holtversenyben Graeme McRae-vel), 14 futamgyzelmet aratott a keretein bell (szintn rekord) s az egy szezonban aratott futamgyzelmek szmban is a rekorder (1967-ben t gyzelem).

Colin Chapman ebben az idben minden tekintetben forradalmastotta a Grand Prix versenyzst: nemcsak technikai jtsok sora fzdik a nevhez, de az is, hogy az autin jelentek meg elszr szponzori feliratok. Sokak szerint itt rt vget az "rtatlansg kora" a sportg szmra, msok viszont egyltaln nem rtkeltk ezt a fejlemnyt olyan "tragikusan", hiszen ha tbb pnz ramlik a Forma-1-be, az csak elsegti a fejldst, gy a npszersdst is.

A Tasman Kupa utn Clark visszareplt Nagy-Britanniba, hogy tesztelje a Lotus 56-ot, amelyet Chapman az Indy 500-on szndkozott indtani. Aztn Prizsba ment egy kicsit pihenni (itt brelt lakst az egyik bartjtl - hivatalosan egybknt Svjcban lakott adzsi okok miatt).

Mrcius 31-n elindult egy Forma-2-es versenyen, de kiesett. A kvetkez hten a BOAC 500 elnevezs sport prototpus versenyen akart indulni Brands Hatch-ben egy Forddal, de egy korbbi gretre hivatkozva a Lotus arra ktelezte, hogy Hockenheimba menjen egy Forma-2-es futamra. Jim pedig tartotta magt az grethez....

Ezen a teljesen jelentktelen versenyen az els futam tdik krben Jim Clark - minden idk egyik legnagyobb autversenyzje - 240 km/h-s sebessggel kivgdott a vizes plyrl s egy fnak tkztt. A 32 ves versenyz azonnal lett vesztette.

Az okot sosem sikerlt tisztzni. A vezeti hibt kizrtk, s defektrl pletykltak, de biztosat nem sikerlt kiderteni. Temetsn gyakorlatilag sszes versenyztrsa megjelent, s amint Chris Amon beszmolt rla rzelmeiket a szomorsg, a dbbenet s a flelem keverkeknt lehetett lerni: ha ez Jim Clarkkal megtrtnhetett, akkor brkivel megtrtnhet!

Az 1968-as vilgbajnoksgot Clark csapattrsa, Hill nyerte, aki Jim emlknek ajnlotta didalt. A skt autversenyzi hagyomnyokat pedig az akkor mg plyja elejn jr Jackie Stewart vitte tovbb mlt mdon.

Jim Clark egyike volt az autversenyzs legnagyobb alakjainak. A krlmnyek lland vltozsa miatt lehetetlen lenne objektv alapokon megnevezni "minden idk legjobbjt", de a szubjektv rtkelsekben Jim a mai napig nagyon gyakran szerepel az lmeznyben, st az els helyen! Statisztiki lenygzek: 72 futamon 25 versenyt nyert, ami 34,72 szzalkos gyzelmi rtt jelent (ennl jobb mutatval csak hrman rendelkeznek: Juan Manuel Fangio, Alberto Ascari s Michael Schumacher); szerzett 33 pole pozcit - 45,83 szzalkos rta (ebben a tekintetben csak Fangio elzi meg - az ltalban "pole-kirlynak" tartott Ayrton Senna "csak" a negyedik 40,37 szzalkkal); futott 28 leggyorsabb krt - 38,89 szzalk (ismt csak Fangio jobb); szerzett 274 pontot - ez versenyenknt tlagosan 3,806 pontot jelent. rdekessg, hogy 25 gyzelme mellett plyafutsa sorn mindssze egyszer volt msodik. Gyztes tpus volt!

A fantasztikus statisztikai mutatk nmagukban elgnek bizonyulhatnnak ahhoz, hogy Clarkot mltn emlegessk a sportg legnagyobb alakjai kztt. Akik ismertk s lttk, azok mgis azt mondjk, hogy a legmegragadbb az volt benne, hogy brillins tehetsge s sikerei ellenre mindig szerny maradt, sportszer s olyan pozitv szemlyisg, akivel a nz knnyen tudott azonosulni. Ez volt az igazi titka npszersgnek.

 

Legyen ez a kezdlapod

 
-Naptr-
2025. Augusztus
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
-Id-
 
-Szavazs-
-Szavazs-
-Melyik a kedvenc F1-es csapatod a 2008-ban?-

-Ferrari-
-BMW Sauber-
-Renault F1-
-WilliamsF1-
-Red Bull Racing, Torro Rosso-
-Toyota-
-Honda Racing-
-Super Aguri-
-Force India-
-McLaren-
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
-A Hnap Krdse-
-A Hnap Krdse-
-Visszatr-e valaha Montoya az F1-be?-

-Igen, taln mr jvre-
-Igen, de mg lenyom nhny vet a NASCAR-ban-
-Majd egyszer, taln...-
-Nem valszn-
-Inkbb maradjon a NASCAR-ban!-
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

-abforma1 frum-

Tovbb a frumhoz...

 

Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal