-Jim Clark-
Jim Clark
James Clark 1936. mrcius 4-n szletett a skciai Kilmany-ban t gyermek kzl a legkisebbknt s egyetlen fiknt. Clarkk tehets gazdlkodk voltak, akik tbb farmmal rendelkeztek. Amikor Jim hatves volt Kilmany-bl az Edington Mains-i farmra kltztettk. A kis Jimmy lekedveltebb elfoglaltsga a kerkprozs (melyben vad s szertelen versenyeket rendeztek testvreivel s a bartokkal) s a zene volt. Utbbihoz Jimnek nagyon j rzke volt, mg szlt is nekelt az iskolai krusban.
Jnhny vvel ksbb, amikor nagyapja s nagybtyja meghalt, Jimnek ott kellett hagynia az iskolt, hogy tvegye az Edington Mains-i farm vezetst. Ezt nem tartotta nagy ldozatnak, azt mondta, hogy gyis jobban rdeklik a sportok, mint a tanuls.
Az autversenyzssel akkor kerlt kzelebbi kapcsolatba, amikor egy helyi rali versenyz, Billy Potts egy alkalommal navigtor nlkl maradt a Skt Rali eltt. Felhvta Andrew Cowant, a Berwick s Krnyke Motor Klub elnkt, hogy ajnljon neki valakit. Cowan trtnetesen az Ednami Fiatal Farmerek Klubjnak is az elnke volt s ismerte Jim Clarkot. Tudta rla, hogy nemrg otthagyta az iskolt, nhny hnapja megszerezte a jogostvnyt s nagyon rdeklik a sportok, a versenyzs. t ajnlotta teht. Potts felhvta Clarkot, aki nagy rmmel fogadta el a felkrst.
Az els kt napon Jim csak az anyslsen lt, naviglt s figyelt, de a harmadik napon egy nem mrt szakaszon Potts megkrdezte, hogy lenne-e kedve vezetni is egy kicsit az Austin Healy 100M-et. Termszetesen volt. Jim vatosan elindult, de ekkor hirtelen elviharzott mellettk egy XK120-as s Clark annyira megijedt, hogy a svnykertsben ktttek ki. Miutn azonban visszatoltk az autt az tra mr nem volt tbb problma. Jim rlpett a gzra, utolrte s visszaelzte az XK120-ast s risi lmnyknt lte meg, hogy ilyen gyorsan vezethet egy autt.
Jim els igazi autversenyre 1956-ban kerlt sor a Crimond Airfield-en, Aberdeen kzelben Skciban. Taln utlag hihetetlennek tnik, de az utols helyen vgzett - igaz, autja, egy nmet DKW 3-6 nem a legjobb gp volt. Ez a kudarc azonban nem kedvetlentette el. St, vsrolt egy Sunbeam Talbot Mark III-t a jobb eredmnyek rdekben. Szlei nem nztk j szemmel Jim egyre nagyobb vonzdst az autkhoz, hiszen fiukat a csaldi hagyomny folytatsra, a farmerkedsre szntk.
Pedig Jim ekkor mg nem ddelgetett lmokat a Forma-1-rl. Egyszeren csak a vezets s a verseny irnti szenvedlybl csinlta. Kvlllk voltak azok, akik elszr felfigyeltek a tehetsgre s biztattk, hogy trekedjen minl magasabbra.
Els gyzelmre 1957. oktber 5-n kerlt sor Border Motor Racing Club trfejrt kirt versenyen Charterhallban. Clark bartja Porsche 1600-ast vezette, amelyet ksbb aztn meg is vsrolt. Ugyanebben az vben egy Triumph TR-3-assal megnyerte a "Rest-and-be-Thankful" elnevezs hegyi versenyt is.
1958-ban a Border Reivers csapat adott al egy Jaguar D-Type-ot s ezzel mr Skcin kvl rendezett versenyeken is elindult - vltakoz sikerrel. Elszr Angliban szerepelt, majd mjusban sor kerlt els nemzetkzi versenyre is a belgiumi Spa-Francorchamps-ban, ahol a nyolcadik helyen vgzett. Az v sorn Jaguar-jval, Triumph-jval s Porschjvel sok futamon indult s nhnyat meg is nyert, de az igazi ttrst a karcsony msnapjn rendezett Brands Hatch-i Gemini Forma-Junior verseny jelentette. Ez volt Clark plyafutsnak els egylses versenye. Lotus 14-esvel sokig vezetett, majd vgl a msodik helyen vgzett az aut ksztje, bizonyos Colin Chapman mgtt...
Chapman mr nhny hnappal korbban meghvta Clarkot egy Forma-2-es tesztelsre, ahol Jim lassabb volt ugyan, mint a Lotus akkori Forma-1-es piltja, Graham Hill, de azrt elg j benyomst tett. A Border Reivers ezt kveten vsrolt egy Lotus 14-est Clarknak, amivel aztn remekelt a karcsonyi Brands Hatch-i viadalon.
Jim els gyzelmre a Lotus 14-essel a Mallory Park-i 1000 cc-1600cc GT versenyen kerlt sor 1959 mrciusban. A Border Reivers ksbb vett neki egy Lister-Jaguart, amellyel rendszeresen nyerni tudott s j helyezseket rt el. Kridei olyan jk voltak, hogy felvehette a versenyt a kor Forma-1-es csillagaival, akik gyakran elindultak az alsbb kategrikban is. Erre figyelt fel az Aston Martin Forma-1-es csapatnak fnke, Reg Parnell s le akarta szerzdtetni Clarkot Forma-1-es csapatba 1960-ra. Kzben Jim tesztelte Colin Chapman Lotus 18-Cosworth autjt is a Forma-Juniorban.
Az Aston Martin vgl is kifutott az idbl j Forma-1-es autja elksztsvel, gy Jim a Forma-Juniorban s Forma-2-es versenyeken kezdte az 1960-as vet a Lotusszal. A Forma-Juniorban csapattrsval, Trevor Taylorral kzsen megnyerte a Brit Bajnoksgot - nyert hrom versenyt s vezetett Monacban. Az Aston Martin szneiben indult viszont a Le Mans-i 24 rs versenyen, ahol Roy Salvardorival a harmadik helyet szereztk meg a kt Ferrari mgtt.
j csillag a Forma-1-ben
Remeklse jutalmaknt Chapman elindtotta a Forma-1-ben is. Debtl versenyn, a Holland Nagydjon Clark a negyedik helyen autzott, amikor vlthiba miatt kiesett. A kvetkez futamon, a belgiumi Spa-Francorchamps-ban Clark mr pontot szerzett tdik helyvel. Sajnos azonban nem az eredmnyek miatt marad emlkezetes ez a futam: a szabadedzsen Clark csapattrsa, az angol Stirling Moss slyosan megsrlt egy balesetben. A verseny aztn mg rosszabbul alakult: elbb Chris Bristow (Cooper-Climax), majd Clark egyik csapattrsa, Alan Stacey szenvedett hallos balesetet.
Jim a kvetkez futamon, Franciaorszgban jabb kt pontot szerzett, majd Nagy-Britanniban nem tudott a pontszerzk kz kerlni. Portugliban nem kezddtt jl a htvge szmra, miutn bukott a szabadedzsen. A verseny azonban addigi legjobb eredmnyt hozta: egy harmadik helyet Jack Brabham s Bruce McLaren (mindkett Cooper-Climax) mgtt.
A monzai futamot a brit csapatok - kztk a Lotus - bojkottltk a plya dnttt kanyarja miatt. Az v utols versenyre aztn, az amerikai Riverside-ba, visszatrtek. Itt Clark az tdik helyen kvalifiklta magt, m a versenyen csak tizenhatodik lett. Jim az 1960-as szezonban 8 pontot szerzett s nyolcadik lett a vilgbajnoksgban. Ez elg volt ahhoz, hogy Chapman a jvben is fontos szerepet sznjon neki Forma-1-es csapatban. A szezont egybknt a farmotoros Cooperek s Lotusok uraltk, s ez kijellte az utat a Forma-1-es konstruktrk szmra.
Az 1961-es Forma-1-es szezon Monacban kezddtt. Clark nem szerzett pontot, de a kvetkez versenyen, Hollandiban hamradik lett kt Ferrari-pilta, Wolfgang von Trips s Phil Hill mgtt. Aztn jabb pont nlkl zrt verseny kvetkezett Belgiumban, majd megint harmadik hely Giancarlo Baghetti (Ferrari) s Dan Gurney (Porsche) mgtt. A Brit Nagydjat nem fejezte be, Nmetorszgban negyedik lett, Olaszorszgban ismt nem rt clba, az Egyeslt llamokban pedig befutott, de nem pontszerz helyen. 11 pontjval a vilgbajnoksg hetedik helyn vgzett holtversenyben Bruce McLarennel (Cooper-Climax). Csapattrsa, Innes Ireland 12 pontot szerzett, radsul megnyerte az v utols futamt Watkins Glenben. Ez volt a Lotus els gyzelme, s amellett, hogy termszetesen nagy rm volt Colin Chapman szmra, nmi gondot is okozott. Chapman ugyanis tudta, hogy ennek ellenre Clark a tehetsgesebb s benne tbb lehetsg rejlik. 1962-ben ezrt Jimet kezdte els szm piltaknt kezelni s ezzel nyilvnvalan srelmekett okozott Ireland-nek. Csapatvezetknt azonban kemnynek kellett lennie s a csapat rdekeit szem eltt tartania.
Jim 1961-ben indult elszr az gynevezett Tasman Kupn. Ezt a versenysorozatot ausztrliai s j-zlandi helyszneken rendeztk s nagy jelentssggel nem brt a Forma-1-hez kpest. Ennek ellenre a Grand Prix sztrok szvesen vettek rszt rajta s mrtk ssze tudsukat egymssal s a helyi versenyzkkel - egy kicsit ms krlmnyek kztt, mint a Forma-1-ben. Amolyan vakci hangulata volt az egsznek, a vetlytrsak laztottak, vicceldtek egymssal az autn kvl - a versenyeken persze ugyanolyan kemnyen hajtottak, mint mskor - hiszen a presztzs fontos dolog. Az vek sorn indult itt Jack Brabham, Bruce McLaren, Jackie Stewart, Graham Hill, Denis Hulme, Chris Amon, Frank Gardner, Piers Courage, Jochen Rindt, Richard Attwood - s persze Clark. Jim els szereplse a sorozatban nem sikerlt tl fnyesre - legjobb eredmnye egy msodik hely volt. Ksbb azonban mg vissza fog trni ide...
A Forma-1-ben a Chapman ltal ptett Lotus 24-Climax remek gpnek tnt, gy nem csoda, hogy sok csapat llt sorba az autrt az 1962-es szezon eltt. (Akkoriban mg bevett szoks volt, hogy a csapatok vsroltak egymstl autt.) m a zsenilis terveznek volt egy ennl is jobb tallmnya, a Lotus 25-Climax, amit nem adott el senkinek, hanem inkbb sajt piltjt, Jim Clarkot ltette bele.
Az els versenyen - Hollandia, Monaco - a skt versenyz mg kiesett vlthiba miatt, Spa-Francorchamps-ban azonban megszerezte plyafutsa els futamgyzelmt. Pedig ez a verseny is rosszul indult: a szabadedzseken mszaki gondokkal kzdtt, ezrt nem tudott eleget gyakorolni. Ennek az lett az eredmnye, hogy az idmr edzsen csak az tdik sorba kvalifiklta magt. A versenyen azonban szenccis teljestmnyt nyjtott! Az els kr utn mr tdik volt, majd feldolgozta magt az lre, hogy vgl fl perces elnnyel nyerjen Graham Hill (BRM) eltt. Ez a diadal gy tnt, hogy meghozta Clark nbizalmt.
A Francia Nagydjon vezet pozcibl esett ki, aztn az angliai Aintree-ben ismt nyert. A Nrburgringen hibzott s visszaesett a rajtnl, aztn egy kemny hajsza utn a vizes plyn vgl a negyedik helyet szerezte meg. Korbban egybknt mr jrt ezen a plyn egy sportaut versenyen, ahol egy Lotus 23B prototpust vezetett. Jim negyed tvig vezetett, amikor vlthiba miatt az rokba borult. Eltte azonban az autjnl jobbnak tartott Ferrarikat s Porschkat krnknt 20 msodperccel verte!
A Forma-1-es szezon Monzban folytatdott, ahol Clarkot ismt sajt vltja fosztotta meg a gyzelemtl. Mivel Jim nem szerzett pontot, Hill viszont nyert, a htralv kt versenyt a sktnak meg kellett volna nyernie ahhoz, hogy legyen 1962 bajnoka. Watkins Glenben meg is tette a magt: gyztt Hill eltt. A dnt futamot majdnem hrom hnap mlva, december 29-n rendeztk East Londonban, Dl-Afrikban. Jim a verseny hromnegyedig vezetett s mr fl perces elny birtokban volt, amikor tnkrement a motorja s kiesett. Hill nyert s ezzel v volt a vilgbajnoki cm. Autja nem volt olyan gyors, mint Clark, de megbzhatsga sokat segtett s az angol maga is vgig kemnyen kzdtt. Hill 52 pontot szerzett (ebbl 42 szmtott) s ngy futamgyzelmet, mg Clarknak meg kellett elgednie 30 ponttal s hrom gyzelemmel - viszont kilenc versenyen hat alkalommal v volt a pole pozci s ez nagy remnyekre jogostotta fel a Lotust 1963-ra.
Vilgbajnoki cm a Forma-1-ben, lenygz teljestmny az Indy 500-on - 1963
Az j vben Clark az els versenyen mg vltgondok miatt kiesett, de aztn beindult a henger s sorozatban ngy futamgyzelem kvetkezett. Spa-ban Jim sikerrel llt ki egy kemny prbt, hiszen egy olyan plyn tudott nyerni esben, amelyet nem igazn kedvelt. A zandvoorti diadal sima volt, de aztn a reimsi Francia Nagydjon sokkal nehezebb krlmnyekkel kellett megkzdenie. Clark a pole-bl indult s eleinte gond nlkl tartani tudta els helyt, m aztn hirtelen egy motorhiba miatt eredetileg 8000 fordulat/perccel prg V8-as Climax motorja 1500 fordulatot vesztett. Ebben a helyzetben Jim zsenijre volt szksg ahhoz, hogy vva a motort, clba rjen - radsul az els helyen!
Silverstone-ban rgtn elhzott a rajtnl s kezdeti gyors kreivel megtrte a vetlytrsak nbizalmt. Ez a harcmodor egybknt is jellemz volt r - nhny vtizeddel ksbb pedig egy bizonyos Ayrton Sennnl ltjuk viszont... A Nrburgringen be kellett rnie egy msodik hellyel John Surtees (Ferrari) mgtt, de Monzba ezzel egytt is gy ment, hogy ott bebiztosthatja a vilgbajnoki cmet.
Az Olasz Nagydj htvgje azonban nem kezddtt jl: a szabadedzsek vgig problmkkal teltek, gy Clark az idmr edzsen is csak a msodik sorba tudta magt kvalifiklni. A versenyen a skt ugyan jl rajtolt, de Graham Hill (BRM) s Surtees hamar visszaelztk. Aztn Surtees s Clark elment Hill mellett. Jimnek szerencsje volt, hiszen John motorja a 19. krben felmondta a szolglatot, gy a skt kerlt az lre. Hill s Dan Gurney (Brabham-Climax) azonban utolrtk s vgig nyoms alatt tartottk, de Jim kitartott s learatta a gyzelmet. s ezzel vilgbajnok volt!
Hrom futam azonban mg htra volt. Watkins Glenben a rajtnl motorgondjai voltak, gy egy kr htrnybl kezdte a versenyt - mgis felverekedte magt egszen a harmadik helyig! Mexikban s Dl-Afrikban aztn nem tallt legyzre. 1963-as mrlege lenygz volt: tz versenyen ht futamgyzelem, ht pole pozci s megszerezte a maximlisan megszerezhet 54 pontot (az akkori pontrendszerben csak a legjobb hat futam eredmnye szmtott be a vgeredmnybe - egybknt Clark sszesen 73 pontot szerzett a "63-as szezonban)!
Ebben az vben a Lotus trtnete sorn elszr elindult a hres Indy 500-as versenyen Amerikban. Chapman kt versenyzt nevezett: Clarkot s az amerikai Dan Gurney-t. Az amerikaiak elszr kinevettk a furcsn kicsi Lotusokat, amelyek Ford motorral voltak felszerelve (a Fordok 80 lervel gyengbbek voltak az amerikaiak ltal favorizlt Offenhausereknl). Radsul a szervezk arra knyszertettk Clarkot - aki a Forma-1-es vilgbajnoksg egyik lmenjeknt pedig elg j ajnllevllel rendelkezett - hogy tmenjen az gynevezett "jonc-teszten". Albbhagyott a gnyolds, amikor Jim a msodik helyre, Gurney pedig a pole pozciba kvalifiklta magt! A Lotus-Ford motorja lehet, hogy nem volt olyan ers, mint az Offenhauserek, de a Forma-1-es konstruktrk mr akkor is elrbb jrtak az amerikai sorozatok tervezinl! A robosztus amerikai autk mellett a Lotus kicsinek s trkenynek tnt ugyan, de pont ebben rejlett az ereje: ugyanis sokkal knnyebb volt, mint vetlytrsai, s ez bven kiegyenltette a motorerbeli htrnyt! Radsul Chapman alkalmazta a felfggesztst, ami gyorsabb kanyarodst tett lehetv s az aut fogyasztsa is kedvezbb volt - mind gumi, mind zemanyag tekintetben.
A versenyen mginkbb lesett az amerikaiak lla. A boxkillsok utn Dan ersen visszaesett, mert a csapat tl lass volt, Jim pedig a msodik helyre llt vissza az amerikai Parnelli Jones mg. Jones elnye risi volt - 40 msodperc. Clark azonban "begyjtotta a raktkat" s mindssze harminc kr alatt ngy msodpercre dolgozta le htrnyt! Ekkor elkezdett folyni az olaj Jones autjbl. Clark visszavett a tempbl s vrta, hogy mikor fogjk az amerikait - a szablyoknak megfelelen - kiinteni a versenybl. A hazai plya azonban nagyon lejtett s Jones-t nem zrtk ki, noha tbben kicssztak az olajn s mg srga zszl alatt is elztt (a srga zszlt pont az olaja miatt lengettk). Vgl Jones - ersen vitathat krlmnyek kztt - nyert, Clark pedig msodik lett. Jim azonban rendkvl sportszer mdon mltatta vetlytrsa teljestmnyt s azt is hozztette, hogy szmra rtktelen lett volna egy olyan gyzelem, amit azrt arat, mert ellenfelt kizrjk elle. Az v jonca cmet azonban termszetesen hazavihette s azok kz a trfei kz helyezte Edington Mains-i hzban, amelyek a legtbbet jelentettek szmra. Ebben az vben elindult a Milwaukee Mile-i futamon is amerikban, amelyet flnyesen megnyert.
Veresg a Ferraritl s Surtees-tl - 1964
Az 1964-es szezon els Forma-1-es versenynl, a Monaci Nagydjnl "csak" egy negyedik helyet lthatnunk Jim Clark neve mellett a Forma-1 statisztikival foglalkoz knyvekben, de ez tvolrl sem mond el mindent arrl a teljestmnyrl, amelyet a "Repl Skt" nyjtott. Vezetett a versenyben, amikor egy mszaki hiba miatt rendkvl nehezen kezelhetv - krnikusan alulkormnyzott - vlt Lotus 33-asa. Clark azonnal lereaglta a dologot - mghozz nem is akrhogyan: megvltoztatta a vezetsi stlust a krlmnyekhez alkalmazkodva s a hiba felmerlst kvet krben azonnal leggyorsabb krt futott! Azonban a problma miatt egy nem tervezett boxkillst is meg kellett ejtenie, ami 18 msodpercbe kerlt s a harmadik helyre esett vissza Dan Gurney (Brabham-Climax) s Graham Hill (BRM) mg. Miutn Gurney kiesett, mr a msodik helyen autzott, amikor jabb balszerencse sjtotta Clarkot: leesett az olajnyomsa s emiatt a futam vgre a negyedik helyre csszott vissza. Az eredmny nem tkrzte a versenyen mutatott teljestmnyt, de megfelel vlasz volt kritikusainak, akik korbban azt lltottk, hogy Clark csak akkor j, ha minden krlmny neki dolgozik s tkletes az autja.
A Holland Nagydjon Jim sima gyzelmet aratott, a Spa-Francorchamps-i diadal azonban mr kalandosabb krlmnyek kztt szletett. Az idmr edzsen motorgondok miatt csak a harmadik sorba kvalifiklta magt - tbb, mint t msodperccel elmaradva a pole-t megszerz Gurney-tl. A rajtot azonban remekl kapta el s az Eau Rouge-ba mr a harmadik helyen ment be. Aztn John Surtees (Ferrari) kiesse utn msodik volt Gurney mgtt, m Hill s Bruce McLaren (Cooper-Climax) utolrtk s elmentek mellette. Ezutn hihetetlen esemnysorozat vette kezdett: elszr a flnyesen vezet Gurney autjbl fogyott ki az zemanyag, majd az utols krben Hill s McLaren is gy jrt. Clark lbe hullott a gyzelem - igaz, ehhez valsznleg nemcsak a szerencse kellett, hanem Jim finom vezetsi stlusa is, ami miatt az autja kevesebbet fogyasztott, mint msok.
Franciaorszgban Clark kiesett, majd a Brit Nagydjon nyerni tudott Hillt maga mg utastva. A vilgbajnoksg ezen szakaszban gy tnt, hogy Jim magabiztosan megvdi cmt - senki sem sejtette elre azt a balszerencse sorozatot, ami ezutn kvetkezett r. Kiesett Nmetorszgban, Ausztriban s Olaszorszgban. Watkins Glenben vezetett, amikor egy mszaki hiba htra vetette s hiba utastottk csapattrst, Mike Spence-t, hogy adja t neki autjt (akkor ez mg megengedett volt), a msodik szm Lotusszal is gond volt, gy Jim csak hetedik lett.
Az utols versenyre, Mexikvrosba gy rkezett a mezny, hogy mg hrom versenyznek - Surteesnek, Hillnek s Clarknak - volt eslye a vilgbajnoki cmre. A futam jl kezddtt Jim szmra, hiszen az els krben mris kt msodperces elnyre tett szert a meznyhz kpest. Azonban Hill volt a msodik helyen, ami azt jelentette, hogy abban a pillanatban szmtott "virtulisan" vilgbajnoknak. Egszen addig, amg Lorenzo Bandini (Ferrari) ki nem ttte a versenybl... A msik vetlytrs, Surtees ekkor a negyedik helyen autzott, ami Jim vilgbajnoki cmt jelentette volna - ha vgig gy marad. De nem maradt. Clark autjbl elkezdett szivrogni az olaj s vissza kellett vennie a tempbl. Gurney elment mellette, majd ksbb egszen az tdik helyig esett vissza. A msodik helyen autz Bandinit a Ferrari - feltehetleg - utastotta, hogy engedje maga el Surteest, gy 1 pont elnnyel az angol lett az 1964-es vilgbajnoki cm, aki 40 pontot szerzett. Jim harmadik lett Hill mgtt 32 ponttal.
Az v sorn a Lotus ismt indult az Indy 500-on is. Az amerikaiak tanultak az elz vben trtntekbl (abbl, hogy a Lotusok csak a balszerencse miatt nem vertk agyon az autikat) s mr tbb sztrjuk - A.J. Foyt, Parnelli Jones, Rodger Ward, Eddie Sachs - eurpai stlus autkat is hozott magval (noha a versenyen aztn mgis a rgi tpus amerikai "roadsterekkel" indultak). Clark ettl nem zavartatta magt s megszerezte a pole pozcit. A futama azonban balszerencssen alakult. Az els krben Sachs balesete miatt lelltottk a versenyt - sajnos a versenyz lett vesztette. Clark az j rajt utn is vezetett, de ksbb a Dunlop gumik hibja miatt fel kellett adnia a versenyt. Foyt nyert s - nmi szerencsvel - ismt megmeneklt az amerikai autk becslete.
A Forma-2-ben kzben Clark kilenc versenybl ngyet nyert meg, a Brit Traaut Bajnoksgban pedig egy Lotus-Cortinval (Lotus 28) els lett. Hazjban egyike volt a legnagyobb sztroknak s ezt az is jelezte, hogy megkapta az OBE (Order of the British Empire) rdemrendet a kirlyntl, mikzben a Beatles-t pldul csak az alacsonyabb fokozat MBE (Member of the British Empire) rendjellel tntettk ki.
Jim Clark nagy ve - 1965
1965 olyan fok dominancit hozott Jim Clark szmra, amilyenre ritkn addik plda a Forma-1-ben. S nemcsak a "kirlykategriban" volt lenygz a teljestmnye: megnyerte az amerikai Indy 500-at, a Tasman Kupt, nyert futamokat a Lotus-Cortinval s a sportautsok kztt a Lotus 30-al. Az embernek az lehetett az rzse, hogy egyszeren nem tud veszteni!
A Forma-1-es szezon janur 1-jn kezddtt Dl-Afrikban. Clark megszerezte a pole pozcit, szoksos taktikjval mr az els krben elhzott s demoralizlta az ellenfeleket s vgl fl perccel nyert Surtees eltt.
A kvetkez futamra csak mjus 30-n kerlt sor, de Clark termszetesen nem tlttte ttlenl a kztes idszakot: ekkor nyerte meg a Tasman Kupt (nyolc versenyen t gyzelem) s a vilgbajnoksgba nem beszmt Forma-1-es futamokon is rszt vett. Indult pldul a Brands Hatch-i "Bajnokok Versenyn", ahol nyert az els futamban, de a msodikban - nagy igyekezetben, hogy utolrje Gurney-t - kicsszott. Nem sokig bnkdott. Hamar a Sebringen talljuk, ahol kt krs elnnyel megnyer egy hromrs traaut versenyt a Lotus-Cortinval! Aztn visszareplt Nagy-Britanniba, hogy Goodwoodban s Silverstone-ban a vilgbajnoksgba nem beszmt Forma-1-es, sportaut s traaut versenyeken vegyen rszt - s nyerjen. prilis vgn megnyert egy ess Forma-2-es futamot is Pauban, a francia bajnoksgban - amelyeben ksbb sszestsben is gyztt. Mjusban az Indy 500-on indult - s nyert - s emiatt kihagyta a Forma-1-es Monaci Nagydjat is (ami pedig mr beleszmtott a vilgbajnoksgba). Mg ezt is megengedhette magnak - amint az v htralv rsze mutatja.
A Forma-1-es vilgbajnoksgba a jnius 13-i Belga Nagydjon trt vissza, amelyet egy perces elnnyel nyert honfitrsa, az ifj Jackie Stewart (BRM) eltt - mindenki mst lekrzve. A Francia Nagydj szabadedzsn felforrt a motorja, ezrt a Lotus 33-as helyett egy rgi Lotus 25-ssel kellett teljestenie a htvgt. Ezzel is megszerezte az els rajtkockt s a versenyen fl perc elnnyel nyert Stewart eltt.
A Brit Nagydjon ismt v volt a pole s jra elhzott a rajtnl. Fltvnl azonban problma tmadt a motorjval - olajnyoms - s a htra lv idben igyekeznie kellett vnia az autt, de azrt annyira nem lelassulnia, hogy az egyre kzeled Hill megelzhesse. Sikerlt! A vgn Jim 3,2 msodperces elnnyel nyert. Hollandiban ennl knyelmesebben s flnyesebben nyert s aztn jtt a Nrburgring, ahol addig mg sosem sikerlt nyernie. 1965-ben azonban itt is megllthatatlan volt: ezttal tizenhat msodperccel verte Hillt. Radsul ezzel msodik vilgbajnoki cmt is megnyerte, hiszen elnye mr matematikailag is behozhatatlan volt ngy futammal a szezon vge eltt (54 ponttal rendelkezett, mikzben a msodik helyen ll Hillnek 32 pontja volt)! Az utols hrom futamon - Olaszorszg, USA, Mexik - nem rt clba, de ez mr lnyegtelen volt.
Jim sikerei hatsra egy filmsztrval veteked npszersget lvezett hazjban - valsznleg nagyobbat, mint amiben addig autversenyznek valaha is rsze volt. A szakrk szuperlativuszokban cikkeztek rla - tbbek kztt lltva, hogy Clark jobb versenyz, mint az tszrs vilgbajnok Juan Manuel Fangio, vagy a Nagy-Britanniban addig lekedveltebbnek szmt Stirling Moss. Clarknak azonban sosem szllt fejbe a dicssg: mindig megmaradt szernynek, st kiss flnknek - ez persze csak mg szimpatikusabb tette.
1965-ben vgre az Indy 500-as trfea is az v lett. Amerika megadta magt Eurpnak - legalbbis az autpts tern. A mezny tele volt Lotusokkal s Lolkkal - s immr a "roadsterek" szmtottak kivtelnek. Jim az egsz mjust az Indy-re sznta s emiatt mg a Forma-1-es Monaci Nagydjat is kihagyta, hogy ne kelljen llandan ingznia a kt kontinens kztt. A Lotus tanult az elz vek hibibl: jobban felksztett boxcsapatot vittek magukkal s jobb gumikat. Clark gyakorlatilag rajt-cl gyzelmet aratott Lotus 38-Fordjval (csak egy boxkills erejig tengedve a vezetst A.J. Foytnak) s a futam vgre kt teljes krrel elzte meg a msodik helyen vgz Parnelli Jones-t! Jim volt az els nem amerikai versenyz 1916 ta, akinek sikerlt diadalmaskodnia a hres versenyen.
Hirtelen zuhans a cscsrl - 1966
1965 a 1,5-literes formula utols ve volt, mieltt 1966-ban bevezettk volna az j, 3-literes motorokat. A Lotusnak azonban nem sikerlt az tlls. Vsroltak egy bonyolult BRM H16-os motort, amely azonban rossz vlasztsnak bizonyult s ez megpecstelte a szezonjukat.
Az els futamot Monacban rendeztk, s a techniks plyn Clark vezetsi tudsa pole pozcit hozott. A versenyen azonban a hts felfggeszts meghibsodsa miatt killni knyszerlt - mikzben a msodik helyen futott. Belgiumban jabb kiess kvetkezett, majd Franciaorszgban rajthoz sem tudott llni, mivel az edzsen eltallt egy madarat s az arca megsrlt. Emiatt mg Nagy-Britanniban is gondjai voltak, de azrt sikerlt az els pontszerzs az 1966-os szezonban - egy negyedik hellyel. A Holland Nagydjon a Lotus gy dnttt, hogy az elz vi autt, a 33-ast indtja egy 2 literes motorral. A szezon sorn addig dominl Jack Brabhamnek (Brabham-Repco) meglepdve kellett tapasztalnia, hogy Clark azzal az autval is tudja vele tartani a tempt. Ekkor azonban elromlott a Lotus vzht rendszere s Clarknak ktszer is meg kellett llnia vzrt. Hiba adott bele minden tle telhett, vgl a harmadik hellyel kellett bernie.
A Nrburgringen jra a 2 literes Lotusszal indultak s Jim pole pozcit szerzett vele! gy tnt, hogy a 33-as egyszeren gyorsabb volt, mint BRM motorral szerelt j aut, a 43-as. A gond "csupn" az volt, hogy ezt a "65-s szezon vge utn nem fejlesztettk s emiatt rendkvl megbzhatatlan volt. Jim ennek a megbzhatatlansgnak jra ldozatul esett a nrburgringi futamon: hiba volt jobb, mint a versenyt vgl megnyer Brabham, nem rhetett clba egy mszaki hiba miatt. Monzban ismt kiesett.
Watkins Glenben a Lotus 43-BRM-mel lltak rajthoz s Jimnek - nmileg meglep mdon - sikerlt a nem tl jl sikerlt konstrukcival learatnia egyetlen gyzelmt az vben. Aztn az utols versenyt, Mexiban megint feladni knyszerlt. sszesen 16 ponttal a vilgbajnoksg hatodik helyn vgzett - ami nyilvnvalan csaldst jelentett szmra a dominns "65-s v utn.
Az 1966-os Indy 500-as versenyen Jim legnagyobb ellenfelei kt Eurpbl jl ismert kollga, Graham Hill s Jackie Stewart voltak. A verseny gy kezddtt, mint 1965-ben: Clark vezetett. Ksbb azonban ktszer is megprdlt a verseny sorn (remek autkontrolljnak ksznheten egyik alkalommal sem csapdott a falba), gy visszaesett Stewart s Hill mg. Stewart sokig vezetett, de nyolc krrel a verseny vge eltt mszaki hiba miatt kiesett, gy Hill nyert Clark eltt. Jim ugyangy tudott rlni bartja sikernek is, mint a magnak rlt volna.
Clark Tasman Kupja ebben az vben nem sikerlt olyan jl: nem tudott versenyt nyerni, mgis azt mondta, hogy ez a kilenc ht volt a legboldogabb peridus, amit valaha Eurpn kvl tlttt. Megtanult replgpet vezetni, viziselni s egyszeren csak jl rezte magt.
Ismt felfel vel a teljestmnygrbe - 1967
Az 1967-es Forma-1-es szezont az elz vi Lotus 43-BRM-mel kezdte a csapat Dl-Afrikban - mondhatni a szoksos megbzhatatlansggal, ugyanis Jim kiesett. Monacban a Lotus 33-Climaxot vetettk be, de ez az aut sem rt clba - a felfggeszts hibja miatt.
A Holland Nagydjra aztn vgre elkszlt a Lotus j gpe, a 49-es egy Ford motorral szerelve. Az idmr edzsen mg Clark j csapattrsa, Graham Hill volt jobb kettejk kzl, de a versenyen Jim diadalmaskodott. Belgiumban a skt pilta hatodik lett, aztn Franciaorszgban kiesett, majd Nagy-Britanniban jra nyerni tudott. Nmetorszgban s Kanadban kiesett.
Monzban jabb klasszikus teljestmnyt lthattak a nzk Jimtl. A futam elejn az lvonalban kzdtt, amikor elkezdett ereszteni az egyik gumija. Killt a boxba s egy krs htrnyban trt vissza a plyra. Clark rlt tempt kezdett diktlni a felzrkzs rdekben, tbbszr megdntve a plyacscsot! Denis Hulme (Brabham-Repco) s Hill kzben kiesett a mezny elejrl s mr csak John Surtees (Honda) s Jack Brabham (Brabham-Repco) voltak eltte - m t kilomteres elnyben. Jim azonban nem hagyta magt: tovbb szguldott s az utols krre az lre verekedte magt! Fantasztikus kzdelme azonban nem nyerte el jutalmt, ugyanis ekkor kifogyott autjbl az zemanyag s Surtees valamint Brabham ismt el tudtak mellette menni, gy "csak" a harmadik lett. Akik azonban lttk azt a versenyt tudjk, hogy Clarkrl szlt. Graham Hill azt mondta rla egyszer, hogy Clark olyan versenyz volt, akirl nem feledkezhettl meg akkor sem, ha megelzted, hiszen mindig benne volt a pakliban, hogy visszajn. Egyszeren nem lehetett lerzni, megtrni.
Az utols kt futamot - USA, Mexik - meg is nyerte, de autja korbbi megbzhatatlansga miatt 41 pontjval gy is "csak" harmadik lett a vilgbajnoksgban a kt Brabham-pilta, Hulme s Jack Brabham mgtt. Radskppen a Forma-2-ben az 1967-es esztendben hrom gyzelmet aratott (Barcelona, Madrid, Finnorszg). Az Indy 500-on gyengbben szerepelt, mint korbban: a tizenhatodik helyen kvalifiklta magt s motorhiba miatt a 35. krben kiesett. A Tasman Kupban t versenyt nyert meg a nyolcbl s ezzel a bajnoki cm is az v lett Jackie Stewart eltt.
Egy brillins plyafuts tragikus vge - 1968
Az 1968-as Forma1-es szezon megint nagyon korn, janurban kezddtt Dl-Afrikban. Jim megnyerte a versenyt Lotus 49-Fordjval, s mivel ez plyafutsa 25. Forma-1-es diadala volt, az rkranglista lre kerlt - a 24 gyzelemmel rendelkez tszrs vilgbajnok, Juan Manuel Fangio el.
Ezt kveten a Lotus a Tasman Kupra utazott, hogy ott teszteljk a Lotus 49-et s a 2,5-literes Ford motort. Jim itt is dominlt ht futambl ngyet megnyerve. Ez volt utols Tasman Kupja. Plyafutsa sorn sszesen hromszor nyerte meg a sorozatot (rekord - holtversenyben Graeme McRae-vel), 14 futamgyzelmet aratott a keretein bell (szintn rekord) s az egy szezonban aratott futamgyzelmek szmban is a rekorder (1967-ben t gyzelem).
Colin Chapman ebben az idben minden tekintetben forradalmastotta a Grand Prix versenyzst: nemcsak technikai jtsok sora fzdik a nevhez, de az is, hogy az autin jelentek meg elszr szponzori feliratok. Sokak szerint itt rt vget az "rtatlansg kora" a sportg szmra, msok viszont egyltaln nem rtkeltk ezt a fejlemnyt olyan "tragikusan", hiszen ha tbb pnz ramlik a Forma-1-be, az csak elsegti a fejldst, gy a npszersdst is.
A Tasman Kupa utn Clark visszareplt Nagy-Britanniba, hogy tesztelje a Lotus 56-ot, amelyet Chapman az Indy 500-on szndkozott indtani. Aztn Prizsba ment egy kicsit pihenni (itt brelt lakst az egyik bartjtl - hivatalosan egybknt Svjcban lakott adzsi okok miatt).
Mrcius 31-n elindult egy Forma-2-es versenyen, de kiesett. A kvetkez hten a BOAC 500 elnevezs sport prototpus versenyen akart indulni Brands Hatch-ben egy Forddal, de egy korbbi gretre hivatkozva a Lotus arra ktelezte, hogy Hockenheimba menjen egy Forma-2-es futamra. Jim pedig tartotta magt az grethez....
Ezen a teljesen jelentktelen versenyen az els futam tdik krben Jim Clark - minden idk egyik legnagyobb autversenyzje - 240 km/h-s sebessggel kivgdott a vizes plyrl s egy fnak tkztt. A 32 ves versenyz azonnal lett vesztette.
Az okot sosem sikerlt tisztzni. A vezeti hibt kizrtk, s defektrl pletykltak, de biztosat nem sikerlt kiderteni. Temetsn gyakorlatilag sszes versenyztrsa megjelent, s amint Chris Amon beszmolt rla rzelmeiket a szomorsg, a dbbenet s a flelem keverkeknt lehetett lerni: ha ez Jim Clarkkal megtrtnhetett, akkor brkivel megtrtnhet!
Az 1968-as vilgbajnoksgot Clark csapattrsa, Hill nyerte, aki Jim emlknek ajnlotta didalt. A skt autversenyzi hagyomnyokat pedig az akkor mg plyja elejn jr Jackie Stewart vitte tovbb mlt mdon.
Jim Clark egyike volt az autversenyzs legnagyobb alakjainak. A krlmnyek lland vltozsa miatt lehetetlen lenne objektv alapokon megnevezni "minden idk legjobbjt", de a szubjektv rtkelsekben Jim a mai napig nagyon gyakran szerepel az lmeznyben, st az els helyen! Statisztiki lenygzek: 72 futamon 25 versenyt nyert, ami 34,72 szzalkos gyzelmi rtt jelent (ennl jobb mutatval csak hrman rendelkeznek: Juan Manuel Fangio, Alberto Ascari s Michael Schumacher); szerzett 33 pole pozcit - 45,83 szzalkos rta (ebben a tekintetben csak Fangio elzi meg - az ltalban "pole-kirlynak" tartott Ayrton Senna "csak" a negyedik 40,37 szzalkkal); futott 28 leggyorsabb krt - 38,89 szzalk (ismt csak Fangio jobb); szerzett 274 pontot - ez versenyenknt tlagosan 3,806 pontot jelent. rdekessg, hogy 25 gyzelme mellett plyafutsa sorn mindssze egyszer volt msodik. Gyztes tpus volt!
A fantasztikus statisztikai mutatk nmagukban elgnek bizonyulhatnnak ahhoz, hogy Clarkot mltn emlegessk a sportg legnagyobb alakjai kztt. Akik ismertk s lttk, azok mgis azt mondjk, hogy a legmegragadbb az volt benne, hogy brillins tehetsge s sikerei ellenre mindig szerny maradt, sportszer s olyan pozitv szemlyisg, akivel a nz knnyen tudott azonosulni. Ez volt az igazi titka npszersgnek.
|