-Alain Prost - 1. rsz-
Alain Prost - 1. rsz
Alain Marie Pascal Prost 1955. februr 24-n szletett a franciaorszgi Saint Chamond-ban. desapja, Andr egyszer ember volt - btorasztalosknt kereste a csald kenyert. Alainnek egybknt szletett egy ccse is, Daniel - aki azonban 32 ves korban rkban meghalt.
Alaint korai gyermekkorban nem foglalkoztatta az autversenyzs, inkbb futballkarrierrl lmodott. Mr 15 esztends volt, amikor desapja elvitte az 1970-es Monaci Nagydjra, melyet az osztrk Jochen Rindt (Lotus-Ford) nyert. tban hazafel a Cte d"Azur-on meglltak egy szrakoztat kzpontnl (kaszink, brok stb.), ahol gokartozni is lehetett. A Grand Prix friss lmnyeivel fejben Alain lt a lehetsggel: kiprblta s nagyon megtetszett neki a dolog. Amikor hazartek Saint Chamond-ba a csald felkereste a lekzelebbi gokart-plyt, amelyre a kzeli Rive de Glier-ben talltak r. 1970 ks nyarn az alacsony termet ficska beiratkozott az ottani gokart klubba. Sajt gppel jtt s 700 frankot fizetett a klubtagsgi krtyrt. Az els vben nem volt kiemelked - akkor mg inkbb csak szrakozsnak fogta fel az egszet s nem vette tl komolyan a dolgot. Aztn szp lassan elmlylt benne. Nemcsak a versenyzsben, de a mszaki rszletekben is - egy v mlva mr gokartja motorjait is maga ptette.
1973-ban klcsn krt 1300 frankot s vsrolt belle egy Vacquand-alvzat, amely a kor egyik legjobbjnak szmtott. s az eredmnyei ugrsszeren elkezdtek javulni. Megnyerte a francia junior gokartbajnoksgot, gy termszetesen ott volt az Oldenzaalban (Hollandia) rendezett junior vilgbajnoksgon is. Legnagyobb ellenfele egy Nigel Clegg nev angol fi volt, aki azonban kt vvel fiatalabb volt Prostnl - s taln ebbl ereden flnkebb is. Clegg ltalban pole pozcibl indult futamaiban, de a versenyt sosem tudta megnyerni - azokat mindig Prost nyerte, akire rendkvl agresszv vezetsi stlus volt ekkoriban jellemz. Miutn megnyerte az els selejtezt, a msodikban sem kegyelmezett Cleggnek: egyszeren kittte a plyrl s ismt nyert. Akrcsak a harmadik selejtezben. Aztn a dnt kt futamt is Prost nyerte: tszr indult ezen a vilgbajnoksgon s mind az t alkalommal nyert! Ez termszetesen az sszetett junior vilgbajnoki cmet jelentette Alain szmra.
Prost elindult a francia felntt bajnoksgon is - ahol msodik lett - s a felntt vilgbajnoksgon is a belgiumi Nivelles-ben. Utbbin a nem kiemeltek kategrijban indult, ahol vgl a tizennegyedik helyen vgzett.
1974-ben ismt megnyerte a francia felntt bajnoksgot. A csapatok Eurpa-bajnoksga ngy helysznen zajlott: a svjci Wholenben, Nivelles-ben, a franciaorszgi Thivervalban s az olaszorszgi Falban. Alain legjobb helyezse a wholeni els futamban szerzett negyedik hely volt. A gokart vilgbajnoksgot a portugliai Estorilban rendeztk, ahol Prost kilencedik volt a selejtezk utn, aztn nem vgzett az els tzben a dntben.
1975 tavaszn elltogatott az Alzar Dj elnevezs versenyre Prizs mell, ami azutn botrnyosan vgzdtt szmra. Prost vezetett, amikor kt krrel a dnt verseny vge eltt Francois Goldstein - aki kora legnagyobb gokartos sza volt s akkor mr hrom vilgbajnoki cmmel rendelkezett - utolrte, megelzte s ezzel negyedszer is megszerezte a vilgbajnoki cmet. Prost azonban nehezen viselte a veresget s amikor Goldstein a levezet krben kezet nyjtott neki, htulrl dhdten elkezdte tolni vetlytrst, eltolta a plya legtvolabbi pontjra, majd amikor meglltak s kiszlltak bemosott neki egyet. Az ok az volt, hogy Goldstein egy kicsit megtasztotta elzs kzben s Prost ezt sportszertlennek rezte. Valjban azonban az ilyesmi teljesen termszetes a gokartban. vekkel ksbb - 1991-ben egy televzis interjban - Alain az esetre visszaemlkezve azt lltotta, hogy azrt gurult mregbe, mert Goldstein egy belga csapattrsa kilkte t s Goldstein csak utna tudta megelzni. Ez azonban Goldstein s ms szemtank szerint sem volt igaz. Nem volt semmifle csapattrs, aki ilyen mdon segtette volna Goldsteint. Prost licenct az eset miatt egy idre bevontk, de az Eurpa- s a vilgbajnoksgra visszakapta azt, m egyik esemnyen sem rt el jelentsebb eredmnyt.
Winfield Versenyzkpz Iskola s Forma-Renault - az ugrdeszkk
Ezutn besoroztk a seregbe, hogy letltse ktelez katonai szolglatt. Kzben - miutn gokartosknt sztndjat szerzett - beiratkozott a Winfield Versenyzkpz Iskolba - annak is Paul Ricard-i tagozatra (a msik tagozat Magny-Cours-ban volt). Itt oktati szerint eleinte nem produklt semmi kiemelkedt a tbbiekhez kpest - hacsak azt nem, hogy mindig a sajt feje utn ment s ha jobbnak tallt egy maga ltal felfedezett kanyarvteli technikt, mint amit tanrai mutattak, akkor nem tallott azt hasznlni. A kridk alapjn ilyenkor ltalban igaza is volt... Ennek ellenre az iskola egyik vezetje, Simon de Latour igazn csak akkor figyelt fel r, amikor egy alkalommal esben kellett menni s brilins technikt rult el.
Az oktats ebben az iskolban tbb hnapon keresztl zajlik. Elszr elmletben, majd gyakorlatban. Aztn jnnek a vlogat versenyek. A legjobb pedig megkapja a Pilote Elf cmet, ami tlevelet jelent a Forma-Renault sorozatba - a szamrltra kvetkez fokra. Az szi kzpdntre a ktszz dikbl mr csak hsz maradt - a tbbiek elszrdtak az eldntkben. A dntbe kzlk is mr csak t versenyz juthatott. A kzpdnt hsz rsztvevjt kt csoportra osztottk s Prost - mert termszetesen eljutott idig - az els csoportban kapott helyet. Alain azonban elksett, gy nlkle zajlott le a verseny. Azt mondta, hogy defektet kapott, gy megengedtk neki, hogy a kvetkez napon esedkes kzpdntben fusson. A defekt-sztori azonban valjban nem volt igaz. Prost csak azrt tallta ki, hogy ne kelljen az els futamban futnia s gy megnzhesse magnak, hogy melyik aut a legjobb. Elvileg az autk termszetesen egyformk voltak, de a technikai sportokban valjban nincs kt egyforma gp. Alain gy tallta, hogy a ngyes szm aut a leggyorsabb s msnap ezt is vlasztotta... Ennek ellenre a kzpdntben csak harmadik volt, de ez elg volt ahhoz, hogy bekerljn az ts dntbe.
A versenyz iskolval prhuzamosan katonai szolglatt is tlttte, m a dntre mr elhasznlta az sszes eltvozst. Mivel volt az egyik parancsnok rnoka, egyszeren hamistott magnak egy eltvozsi cdult. Nem bukott le - de az is lehet, hogy egyszeren szemet hnytak felettesei a csals fltt...
A dntre 1975. oktber 25-n kerlt sor. Ez volt a "zrvizsga". Az esemny fnyt emelend megjelent Ken Tyrrell, a Forma-1-es csapatfnk, Didier Pironi s Patrick Tambay, akik korbban szintn itt vgeztek s akik ekkor mr a legjobb ton voltak a Forma-1 fel, st eljtt Jean-Marie Balestre is, a FISA (Federation Internationale du Sport Automobilie) elnke. A dnt nem valsgos versenyt jelentett, hanem inkbb egy "idmr edzst": minden versenyznek tz krre volt lehetsge - ebbl az els ngy kr bemelegt kr volt, majd kvetkezett t gyorskr, amit mrtek s vgl egy levezet. Mivel korbban Prost megnyerte a verseny fprbjt, vlaszthatott, hogy mikor akar indulni s gy dnttt, hogy utolsknt. Amikor mind a ngy vetlytrsa vgzett, Michael Hugon llt az len 59,10 msodperces legjobb idvel. A tbbiek mind 60 msodpercen kvl voltak. Aztn jtt Prost s mindenkit ledbbentett egy 58,80-as kridvel! volt a Pilote Elf cm nyertese! A dolog azrt is volt meglep, mert korbban nem tnt ennyire kiemelkednek. De mint plyafutsa sorn mindig, most is akkor nyjtotta a legjobbjt, amikor az szmtott. Ha nem sikerl megnyernie ezt a versenyt, akkor valsznleg itt be is fejezdtt volna autversenyzi plyafutsa, mert sajt zsebbl nem tudta volna finanszrozni a Forma-Renault-t. A Pilote Elf cm nyerteseknt azonban automatikusan jrt neki egy aut a francia sorozatban.
Ez az aut egy Martini-Renault MK12-es gp volt. Alain kapott hozz egy szerelt (Jean-Pierre Nicholas) s egy motormrnkt (Bernard Mange) is. Az 1976-os francia Forma-Renault bajnoksg prilis 4-n indult Le Mans-ban s Alain megnyerte els igazi autversenyt. Utna prilis 18-n Nogarban els rajtkockt szerzett, megfutotta a leggyorsabb krt s ismt nyert. Ezt mjus 1-jn Magny-Cours-ban is megismtelte.
Ezt kveten meghvtk kt Forma-Renault Eurpa-bajnoki futamra is, amelyeken egy Lola-Renault-val llt rajthoz. Mjus 9-n Dijonban megszerezte az els rajtkockt Didier Pironi eltt, aztn visszaesett a kilencedik helyre a rajtnl, de ismt az lre kzdtte magt a versenyen, majd olajszivrgs miatt innen esett ki. Mjus 16-n Zolderben szintn kiesett, aztn folytatdott a francia Forma-Renault szezon szmra...
s ebben a sorozatban abszolt egyeduralkod volt. Pole-t szerzett s nyert Clermont Ferrand-ban s Floembray-ben. Aztn nyert Rouen-ben s Paul Ricard-on, jra pole s gyzelem Magny-Cours-ban s Dijon-ban, majd diadal Nogarban, Albiban s ismt Paul Ricard-on. Ha az utols, imolai versenyt is megnyerte volna, akkor elmondhatta volna magrl, hogy a sorozat sszes futamt megnyerte abban az vben! Ez vgl nem sikerlt - lltlag szabotzs miatt, legalbbis Prost ezt mondja. Ezzel egytt termszetesen magasan lett a francia Forma-Renault 1976-os bajnoka.
1977-ben mr a teljes szezont a Forma-Renault Eurpa-bajnoksgban tlttte - maradva a Martini-Renault autnl. Az els versenyen, mrcius 27-n Le Mans-ban a harmadik helyen vgzett, de a kvetkezt, prilis 11-n Nogarban mr megnyerte. Utna Hockenheimban tdik lett. Aztn Magny-Cours-ban nagyot kzdtt Jean-Louis Bosquet-vel, akivel mr a gokartban is sszecsapott. Bosquet indult az lrl, de Prost lerajtolta. Az els krben azonban Bosquet visszavette az els helyet. Ksbb megcsszott s ismt Prost kerlt az lre. Amikor vetlytrsa megprblta ismt megelzni Prostot, akkor tkztek s Bosquet kiesett. Prost msodik futamgyzelmt aratta az Eurpa-bajnoksgban. Aztn msodik lett Monte-Carlban s Pauban, majd pole pozcit szerzett s kiesett Zolderben, harmadik lett Clermont Ferrandban, pole-t s gyzelmet szerzett Rouenben, tizenharmadik lett Dijonban, pole-t szerzett s gyztt Nogarban, pole-t szerzett s kiesett az jabb Magny-Cours-i versenyen, aztn tdik lett Paul Ricard-on, gyztt Monzban s Albiban, majd hetedik lett az v utols versenyn, amelyet ismt Paul Ricard-on tartottak. Az v tizenhat futamn hat alkalommal intettk le Prostot elsknt s ezzel megnyerte az Eurpa-bajnoksgot is Bosquet eltt.
v kzben meghvtk kt Forma-2-es versenyre is, ahol olyan akkor mr jl ismert nev ellenfelek ellen versenyezhetett, mint Keke Rosberg, Ren Arnoux, Riccardo Patrese, Eddie Cheever vagy Didier Pironi. Prost erre a kt versenyre egy Kauhsen-Renault-t kapott maga al, amellyel jlius 10-n Nogarban a tizedik helyen vgzett, oktber 2-n Estorilban pedig feladni knyszerlt a versenyt.
Kt v a Forma-3-ban
Alain mg a Forma-Renault-ban volt, amikor megismerkedett Hughes de Chaugnac-kal, aki Forma-3-as csapatfnkknt gyakran jrt alsbb kategrik versenyeire tehetsgek utn kutatva. De Chaugnac gy dnttt, hogy 1978-ra leszerzdteti Prostot csapatba. A Forma-3-ban Alain tovbbra is egy Martini-Renault-t vezetett, m a francia motorgyr ekkor jonc volt ebben a kategriban, gy idre volt szksg a j eredmnyekhez.
A Forma-3-as Eurpa-bajnoksg, amelyen Prost rszt vett, Zolderben kezddtt prilis 23-n. Itt Prost a tizedik helyen vgzett, aztn negyedik lett Monacban.
Ekkor meghvst kapott egy Forma-2-es versenyre Pauba, ahol egy Opert-Chevron-Harttal indulhatott. A csapat elz vi autjt kapta meg, de ezzel is a negyedik helyen kvalifiklta magt - elrbb, mint a verseny legnagyobb sztrjnak szmt, s ugyanabban a csapatban fut Rosberg. Igaz, Keke azt lltotta, hogy a Pau-i plyn jobban fekdt az elz vi aut - amely Prost alatt volt - de lehet, hogy ez csupn kifogs volt rszrl... Alain versenye azonban nem sokig tartott. A felvezet krben kiszortottk a szeglykre, ahol megsrlt az autja, gy a futam els krt mr nem tudta megtenni.
Aztn folytatdott a Forma-3-as szezon. A Nrburgringen motorhibval killt, Dijonban tizedik, Monzban tizennegyedik lett. Paul Ricard-on a harmadik helyen vgzett - a gyztes egy bizonyos Nelson Piquet volt. Magny-Cours-ban motorhiba miatt feladta a versenyt, Doningtonban a hatodik helyen vgzett. Silverstone-ban fantasztikus csatban megverte Teo Fabit s megszerezte a harmadik helyet.
Szeptember 17-n Jaramban learatta els gyzelmt a szezonban. Az lrl indult, de a rajt utni kavarodsbl a msodik rajtkockbl rajtol Derek Warwick kerlt ki gyztesen. A brit aztn mszaki hiba miatt visszaesett, gy Prost lett az els hely s azt vgig meg is rizte. Igaz, ksbb Warwick azt mondta, hogy Alain srga zszlnl elzte meg s ezrt ki kellett volna zrni, de a versenybrsg nem gy gondolta. Az v utols versenyn, Vallelungban Prost motorhibval killt.
A bajnoksgban a kilencedik helyen vgzett s a dilemma az volt, hogy feljebb lpjen-e a szamrltrn a Forma-2-be, vagy maradjon mg egy vet a Forma-3-ban s megprblja megnyerni a bajnoksgot. Vgl utbbi mellett dnttt s ez bizonyult helyesnek.
Az 1979-es Forma-3-as Eurpa-bajnoksg Vallelungban kezddtt mrcius 18-n. Prost msodik lett Piercarlo Ghinzani mgtt. prilis 16-n az sterreichringen a rajtnl nagy kzdelemben legyrte Slim Borguddot s nyert. prilis 23-n Zolderben rajt-cl gyzelem kvetkezett. Mjus 1-jn Magny-Cours-ban a rajt utni koszbl jtt ki a legjobban, s ennek ismt sima gyzelem volt az eredmnye. Mjus 20-n Doningtonban esversenyen a harmadik helyen vgzett az j-zlandi Brett Riley s a brazil Chico Serra mgtt. Alain nagyon dhs volt a verseny vgn, mert feltartotta a lekrztt John Bright s gy rezte, hogy ez egy jobb helyezsbe kerlt. A verseny utn csapatfnkvel, de Chaugnac-kal egytt megltogattk Brightot boxban s nhny keresetlen szval mondtk el neki vlemnyket a dologrl.
Aztn jtt a monaci verseny, amely az v egyik legfontosabb Forma-3-as versenye volt. A Forma-3-as futamot a Forma-1-es Monaci Nagydj bettfutamaknt rendeztk meg s termszetesen minden fiatal bizonytani akart a Forma-1-es csapatfnkk eltt. Aki itt nyert az a kvetkez vben rendszerint mr Forma-1-es pilta volt...
Ennek megfelelen termszetesen Prost is mindent beleadott. s most sem hagyta cserben az a kpessge, hogy a fontos pillanatokban mindig legjobb teljestmnyt nyjtsa: megszerezte a pole pozcit, megfutotta a leggyorsabb krt s knyelmesen nyerte a versenyt Oscar Pedersoli s Chico Serra eltt. Prost ksbb elmondta, hogy gy rzi szmra ezzel a monaci diadallal nylt meg igazn a Forma-1 kapuja - noha azt el kell mondani, hogy a Renault Forma-1-es csapata akkor mr figyelemmel ksrte plyafutsa alakulst, hiszen egsz addigi autversenyzi karrierje sorn Renault-kat vezetett (a Pau-i Forma-2-es vendgszerepls kivtelvel) s az sem volt htrny, hogy francia.
A szezon Zandvoortban folytatdott jnius 4-n, ahol ismt "mesterhrmassal" (pole, leggyorsabb kr, futamgyzelem) nyert. Monzban jnius 24-n vezet helyrl knyszerlt killni, mert egy Ghinzanival val tkzsben meglazult a kereke. Silverstone-ban jlius 14-n kiugrott a rajtnl, bntetst kapott s csak a tizennegyedik helyen vgzett. Knutsdorpban augusztus 5-n a pole-bl indult, de a rajtnl visszaesett. Utna azonban ismt az lre kzdtte magt s nyert. Mantorp Parkban augusztus 12-n megszerezte a pole-t, m motorhiba miatt killni knyszerlt a versenyen. Ennek ellenre a verseny utn nem sokkal Prost Eurpa-bajnok lett, mert a FISA eltrlte a Brands Hatch-i futamot a Forma-3-as versenynaptrbl.
Azonban Alain a htralv futamokon sem laztott: Jaramban szeptember 9-n pole-t szerzett s nagy flnnyel nyert. Szeptember 15-n egy a bajnoksgba nem szmt futamon is rajt-cl gyzelmet aratott La Chatre-ben. Az Eurpa-bajnoksg utols versenyn, szeptember 22-n Albiban megelzte Philippe Alliot-t s ismt nyert.
Forma-1-es debtls a McLarennl!
Miutn flnyesen nyerte a Forma-3-as Eurpa-bajnoksgot s megnyerte Monact is, termszetes volt, hogy 1979 szn tbb Forma-1-es csapat is meg akarta magnak nzni kzelebbrl. Prost lltsa szerint akr mr az 1979-es Amerikai Nagydjon debtlhatott volna Watkins Glenben, amikor Teddy Mayer, a McLaren akkori csapatfnke felajnlotta, hogy trzspiltik, az r John Watson s a francia Patrick Tambay mellett versenybe lltanak egy harmadik autt szmra is. Prost azt mondja, hogy erre vgl azrt nem kerlt sor, mert nem akart tesztels nlkl rgtn a kzepbe vgni a dolgoknak, m Mayer msknt emlkezett: azt mondta, hogy egyltaln nem volt ilyen ajnlat rszrl s Prost valsznleg flrertett valamit.
Akrhogyan is, vgl mgis a McLarennl kezdte el Forma-1-es plyafutst. Tambay gy dnttt, hogy Amerikba megy versenyezni, gy helye megresedett. A McLarennek kt jelltje volt: az amerikai Kevin Cogan s Prost. Tesztelsre hvtk ket Watkins Glenbe, ahol Watson fellltott nekik egy alapidt, amihez mrhettk magukat. Prost mr nhny kr utn gyorsabb volt ennl, gy nem is lehetett krdses, hogy kit szerzdtetnek. A megllapods egy vre szlt - plusz egy v opci.
Alain Prost 1980. janur 13-n futotta els Forma-1-es versenyt az Argentin Nagydjon. Tudni kell, hogy a McLaren (Ford motorral felszerelve) ekkoriban leszll gban lv csapat volt. Utoljra 1976-ban nyertek vilgbajnoksgot az angol James Hunt rvn s a mlyrepls azta tartott. Az elz vben, 1979-ben Watson 15 pontot szerzett s a kilencedik helyen vgzett a piltk versenyben, mg Tambay egyltaln nem szerzett pontot. Alain azonban 1980- els versenyn a hatodik sorbl indult s lete els Forma-1-es versenyn rgtn pontot szerzett, ugyanis hatodik lett! St, a kvetkez versenyen janur 27-n Interlagosban tdik lett s jabb kt pontot rt neve mell!
Aztn Dl-Afrikban Kyalamiban balszerencsje volt: elbb a szabadedzsen szenvedett balesetet s felrepedt a lba, majd az idmr edzsen replt ki s eltrt a csuklja. Emaitt mind ezt a versenyt, mind a kvetkezt (Long Beach) ki kellett hagynia. Az Amerikai Nagydjon az angol Stephen South helyettestette, aki nem is kvalifiklta magt a versenyre...
Alain Zolderben trt vissza mjus 4-n. Az idmr edzsen mindkt McLaren a mezny hts rszbe kvalifiklta magt - Prost Watson eltt -, majd Alain a 29. krben fkhiba miatt feladni knyszerlt a versenyt. Csapattrsa, Watson 12 krs(!) htrnnyal rt clba a futamgyztes Didier Pironihoz (Ligier-Ford) kpest.
Monacban Prost a tizedik helyrl vghatott a versenynek, mikzben Watson nem kvalifiklta magt. A versenyen aztn Derek Daily (Tyrrell-Ford) egy elzsi ksrlet kzben levitte a hts szrnyt, gy Alain feladta a versenyt. A kvetkez versenyt, a spanyolorszgi Jaramban egy sportpolitikai ktlhzs miatt bajnoksgon kvlinek nyilvntottk.
Azn jnius 29-n Paul Ricard-on folytatdott a szezon, ahol Prost az idmr edzsen hetedik lett, a versenyen azonban mszaki hiba miatt kiesett. Jlius 13-n Brands Hatch-ben ismt a hetedik helyen kvalifiklta magt, majd hatodik lett a versenyen. Augusztus 10-n Nmetorszgban tizenegyedik lett, egy httel ksbb Ausztriban pedig hetedik.
Ezt kveten felesgl vette gyermekkori szerelmt, Anne-Marie-t. Az let azonban nem llt meg. St, a McLaren augusztus 30-n Zandvoortban egy j autt vetett be: az M30B-t az eddig hasznlt M29B helyett. m a gp nem vltotta be a hozz fztt remnyeket: Alain csak a tizennyolcadik helyre kvalifiklta magt vele, mg Watson a rgi autban a kilencedikre. A versenyen Prost azrt csak felkzdtte magt a hatodik helyre (csapattrsa hetedik lett). Szeptember 14-n Imolban Prost az utols helyen kvalifiklta magt az j autval, mg Watson a rajtrcs kzeprl indulhatott a rgivel. Az r a versenyen kiesett, Alain pedig a hetedik helyig kzdtte fel magt.
A Kanadai Nagydjon ismt Watson volt a gyorsabb a kt McLaren kzl: a rgi autval a hetedik helyre kvalifiklta magt, mg Prost a tizenkettedikre az jjal. A versenyen Alain tkztt Riccardo Patresvel (Arrows-Ford) s kiesett.
A McLarennl ekkoriban komoly talakulsok zajlottak a httrben a sikeresebb jv rdekben. A f szponzor, a Marlboro egyre trelmetlenebb volt s leszerzdtettek vezetnek egy Ron Dennis nev fiatal angolt, aki addig a Forma-2-ben dolgozott. Dennis hozott magval egy mrnkt is, bizonyos John Barnardot. k Ngyes Projekt nven kidolgoztak egy j koncepcit (innen szrmazik a McLaren autk nevben a mai napig is az MP4 jelzs - Marlboro Projekt 4), de ezt Prost mr nem vrta meg...
Dennis s Barnard neve ekkor mg ismeretlen volt a Forma-1 vilgban, s nem lehetett tudni, hogy vajon kpesek-e jra felemelni a csapatot. Prostot azonban megkrnykezte a Renault, amely egyrtelmen jobb autval rendelkezett ebben az idszakban a McLarennl s mg jobbal kecsegtetett 1981-re. A McLarennl Alain - amint maga mondta - elvesztette a bizalmt az autban, mert az olyan sokszor lerobbant s cserben hagyta. Teht vltani akart s elhatrozst csak megerstette, ami 1980 utols versenyn, Watkins Glenben trtnt: ott a szombat reggeli szabadedzsen Prost a felfggeszts hibja miatt nagyot bukott, ami miatt krhzba is kellett vinni. A kivizsgls vgl megllaptotta, hogy nem esett komolyabb baja, de Prost nem volt hajland indulni az autval a versenyen.
A McLaren ugyan mg egy v opcival rendelkezett Prostra, m Alain semmi szn alatt nem volt hajland az 1981-es vet nluk tlteni - azt mondta, hogy ha knyszerteni akarjk, akkor inkbb visszavonul. s a McLaren nem tehetett semmit, knytelen volt elengedni. A fma szerint innentl tartjk gy, hogy a Forma-1-es szerzdsek nem rnek tl sokat...
Alain debtl vben sszesen 5 pontot szerzett s a tizentdik helyen vgzett Emerson Fittipaldival (Fittipaldi-Ford) holtversenyben (csapattrsa, Watson 6 pontot gyjttt). 1981-ben azonban egy j vilg vrta: egy olyan aut, amelynek - ellenttben a McLarennel - turb motorja volt s amivel futamokat lehetett nyerni..
1981 s 1982 - Prost s a Renault
A Renault-nl Prost honfitrsa, Ren Arnoux csapattrsa lett, aki ekkoriban - noha vilgbajnoki cme nem volt - nagygynak szmtott. A "kt duds egy csrdban effektus" ennek megfelelen nem tette knnyv kapcsolatukat.
Az v els versenyt az amerikai Long Beach-en rendeztk, ahol Andrea de Cesaris (McLaren-Ford) kilkte Alaint. Arnoux clba rt, de nem szerzett pontot. A Brazil Nagydjon Prost az tdik rajtkockbl indult (Arnoux a nyolcadikbl), majd a versenyen a nyolcadik helyen hajtott, amikor tkztt Didier Pironival (Ferrari) s kiesett. Argentnban aztn vgre befejezte a versenyt s harmadik lett. Ezt azonban egy ngy versenyen keresztl tart balszerencse sorozat kvette: kiesett Imolban, Zolderben, Monte-Carlban s Jaramban is.
Jlius 5-n Dijonban kerlt megrendezsre a Francia Nagydj. A Renault bizonytani akart haza plyn s bizonytott is: Arnoux megszerezte a pole pozcit, Prost pedig a harmadik helyrl indult John Watson (McLaren-Ford) mgl. A rajtot aztn Arnoux elrontotta s Nelson Piquet (Brabham-Ford) trt az lre, t Prost kvette. A verseny alatt hirtelen eleredt az es, ami miatt flbeszaktottk a futamot. Amikor jra indtottk a versenyt Prost az lre vgott s vgl sszestsben 2,29 msodperces elnnyel nyert Watson eltt. Plyafutsa tizenkilencedik futamn Alain learatta els futamgyzelmt, radsul ezt hazai kznsg eltt tette! A francik j szupersztrja megszletett!
Prost ezzel a lendlettel folytatta az vet: Nagy-Britanniban sokig vezetett, de aztn kiesett, Nmetorszgban msodik lett s Ausztriban is vezetett mieltt kiesett. Utna - egy remek tkzet utn Alan Jones-szal (Williams-Ford) - nyert Hollandiban, majd Olaszorszgban is. Kiesett Kanadban s msodik lett az v utols versenyn, Las Vegasban.
Az 1981-es szezonban Prost sszesen 43 pontot s hrom futamgyzelmet szerzett s ezzel az tdik helyen vgzett - m mindssze ht ponttal elmaradva a vilgbajnok Piquet-tl. Ha a szezon els felben nem lett volna annyi kiesse...
1982-t Prost kivlan kezdte: noha Arnoux indult az lrl az els versenyen Dl-Afrikban, Alain nyert, mghozz remek versenyzssel: amikor a 44. krben kapott egy defektet s a kerkcsere miatt visszaesett a nyolcadik helyre, elkpeszt hajtvadszatot indtott s miutn elre kzdtte magt, nem engedte ki tbb a kezbl a futamgyzelmet. Brazliban jra nyert. De ezt kveten egy gyengbb szria kvetkezett: kiess Las Vegasban, Imolban s Zolderben. Utbbi versenyt a npszer Gilles Villeneuve (Ferrari) halla rnykolta be, aki csapattrsa, Pironi idejt igyekezett pp megdnteni az idmr edzsen, amikor kicsszott s teste tehetetlenl replt ki a kocsibl.
Monacban s Detroitban Prost nem vgzett a pontszerzk kztt - noha utbbi helyen a pole s a leggyorsabb kr is az v volt. Kanadban jabb halleset trtnt a rajtnl, az ldozat: Ricardo Paletti (Osella-Ford). Alain nem fejezte be a versenyt. A kvetkezt Hollandiban sem. Brands Hatch-ben aztn hatodik lett.
Franciaorszgban, Paul Ricard-on felsznre trt a mlyben meghzd feszltsg a kt Renault-pilta kztt. Arnoux indult az lrl s vgig megrizte, st nvelte elnyt a msodik helyen ll Prosttal szemben. s itt kezddtt a problma, ugyanis a verseny kzben a csapat tbbszr felszltotta, hogy adja t helyt a vilgbajnoksgban jobban ll Prostnak. Arnoux nem adta, hanem megnyerte a versenyt Prost eltt. A csapatfnk, Jean Sage dhs volt, mert szerinte Ren ezzel egy megllapodst rugott fel. Sage szerint ugyanis korbban Arnoux ajnlotta fel, hogy ilyen esetben hajland segteni csapattrst. Ren ezt a mai napig tagadja. Azt mondja, hogy a csapatvezets krte meg, de magtl nem ajnlott fel semmit s abban a helyzetben nem is rezte volna helynvalnak, hogy a kettes szm pilta szerepbe knyszertse magt, hiszen csak a szezon kzepn jrtak s Prost amgy sem tartozott a legszkebb eslyesek krbe. Prost - noha nem krte a csapatsorrendet - rosszallst fejezte ki Arnoux "lzadsa" miatt, amivel nem szerzett magnak j pontokat a npszersgi versenyben. Arnoux gy rezte, hogy a csapatvezets teljesen Prost mellett ll az gyben - s egybknt is - ezrt gy dnttt, hogy 1982 vgn elhagyja a Renault-t.
Hockenheimban a szombat dleltti szabadedzs esben zajlott, a ltsi viszonyok katasztroflisak voltak. Prost az egyik krben ppen Derek Daly (Williams-Ford) autjt elzte, amikor htulrl teljes gzzal belszaladt Pironi. Mint utbb kiderlt honfitrsa ltta Daly autjt, de azt nem, hogy mellette is van egy aut, azt hitte ott szabad a plya s el akart menni a Williams mellett... Pironi autja felreplt a levegbe s amikor fldet rt egyszeren kett trt. Pironi slyos srlseket szenvedett, s ez az eset derkba trte Forma-1-es plyafutst (pedig igen jk voltak az eslyei az 1982-es vilgbajnoki cmre). Prost ugyan karcols nlkl megszta, de ettl fogva tartott az esversenyektl. Kritikusai gyakran a szemre vetettk, hogy "gyvn" viselkedik vizes plyn, de nem ezek a kritikusok ltk meg Pironi bukst testkzelbl...
A versenyen Alain kiesett. Ausztriban nem szerzett pontot, Svjcban megszerezte a pole-t, megfutotta a leggyorsabb krt s aztn msodik lett Keke Rosberg (Williams-Ford) mgtt. Monzban Arnoux nyert, Alain pedig kiesett. Az utols versenyen, Las Vegasban Prost volt a pole, majd a versenyen a negyedik helyen vgzett Michle Alboreto (Tyrrell-Ford), Watson s Eddie Cheever (Ligier-Matra) mgtt.
Az 1982-es vet Prost vgl a negyedik helyen zrta 34 ponttal s kt futamgyzelemmel. Mindssze tz ponttal maradt el a vilgbajnok Rosbergtl s ttel a pontegyenlsggel vgz Pironi s Watson mgtt. (Pironi balesete miatt mr nem volt jelen az utols t versenyen.) Az 1982-es esztend sok tekintetben klnleges v volt: egyrszrl sajnos tragdik rnykoltk be (Gilles Villeneuve, Ricardo Paletti, Didier Pironi), msrszrl viszont rendkvl vltozatos, sznes s taln minden idk egyik legkiegyenslyozottabb szezonja volt, hiszen nem volt olyan versenyz, aki kt futamnl tbbet nyert volna (s sszesen tizenegyen nyertek versenyt!) - de Rosbergnek pldul egy gyzelem is elg volt a vilgbajnoki cmhez.
Kt pontra a VB-cmtl a Renault-val - 1983
Alain november 7-n Ausztrliban egy Ralt-Ford volnjnl megnyert egy vilgbajnoksgon kvli futamot, aztn visszatrt Forma-1-es Renault-ja tesztelshez. j csapattrsa az amerikai Eddie Cheever lett. Mivel Cheever ltalban jval lassabb volt Prostnl, egy id utn elkezdett gyanakodni, hogy Alain jobb autt kap nla. Ez azonban a csapatvezets bevallsa szerint sosem volt gy.
Az 1983-as szezon mrcius 13-n kezddtt Brazliban. Prost itt hetedik lett, aztn Long Beach-en tizenegyedik. A hazai plya ismt j hatssal volt r: megnyerte a Francia Nagydjat. Imolban msodik lett Patrick Tambay (Ferrari) mgtt, Monacban harmadik Rosberg s Nelson Piquet (Brabham-BMW) mgtt. Aztn jra nyert Spa-ban s ezzel tvette a vezetst a vilgbajnoksgban Piquet-tl: neki 28 pontja volt, a brazilnak 24.
Detroitban nyolcadik lett, Montrealban tdik, Silverstone-ban nyert, negyedik lett Nmetorszgban, aztn jra nyert Ausztriban. Elnye mr tizenngy pont volt Piquet-vel szemben. Hollandiban a vilgbajnoksg kt llovasa a rajttl kezdve egymsnak feszlt: ell Piquet, mgtte Prost. Aztn ez a klasszikus csata, klasszikus balesetbe torkollott: tkztek s mindketten kiestek. Prost elismerte, hogy az hibja volt.
Monzban motorhiba miatt kiesett, mikzben Piquet nyert. Ren Arnoux (Ferrari) a msodik helyen vgzett s most a vilgbajnoksg msodik helyn is llt Prost mgtt. A tifosik heves vrmrsklete kzismert s ezttal is sajtos mdon "lltak ki" piltjuk, Arnoux mellett - akirl mindenki tudta, hogy nem kedveli Prostot. Alain hallos fenyegetseket kapott a Monza eltt, gyhogy a verseny htvgjre a francia elnk testreit rendeltk mell...
Prostnak ekkoriban egybirnt ms gondjai is voltak. Hzassga egy idre vlsgba kerlt, mert viszonya volt valakivel s ez ki is tuddott. Ez is rnyomta blyegt hangulatra a sorsdnt versenyeken.
Brands Hatch-ben Piquet gyztt, Prost msodik lett s az utols verseny eltt a barzil mr csak kt pontra volt lemaradva tle. Kyalamiban rendeztk 1983 utols futamt. Mg hrom versenyznek volt eslye a vilgbajnoki cmre: Prostnak, Piquet-nek s Arnoux-nak. A Renault elre ivott a medve brre: lltlag egsz oldalas hirdetseknek foglaltak le helyet a msnapi francia lapokban, amelyben majd vilgbajnoki cmket nnepelhetik.
A hangulatot taln kicsit lehttte a szombati idmr edzs, amelyen Prost csak a tizedik helyet szerezte meg, mikzben Piquet az lrl, Arnoux pedig a negyedik helyrl vghatott neki a versenynek. Ekkor azrt mg remnykedhettek a francik, de ezttal nem hozott nagy fordulatot a verseny. Piquet a rajt utn is az len maradt s kontrolllta a versenyt. Ezzel szemben Prost csak a harmadik helyig tudta felverekedni magt, aztn kt kr mlva motorhiba miatt killt. Vget rt szmra az lom - legalbbis 1983-ra. Ekkor mr Arnoux sem volt versenyben, gy Piquet knyelmesen autkzva mg azt is megengedhette magnak, hogy csapattrsnak, Riccardo Patresnek ajndkozza a gyzelmet s azt sem bnta, hogy Andrea de Cesaris (Alfa Romeo) is eltte vgzett. Nelson ktszeres vilgbajnok volt.
Alain 57 pontot gyjttt, ami mindssze 2 ponttal volt kevesebb, mint ami a vilgbajnoki cmhez kellett volna. Nyert ngy versenyt is - ami eggyel tbb volt, mint amennyit Piquet aratott 1983-ban.
Az v utols versenye utn egy httel vratlan dolog trtnt: a Renault elbocstotta Prostot. Alain egyik hibja egsz plyafutsa sorn az volt, hogy nagyon sokat panaszkodott nyilvnosan csapataira. gy tnik ezt a Renault nehezen viselte s gy dntttek, hogy inkbb megvlnak tle. Prostnak ez termszetesen nem esett jl, m utbb szerencss fordulatnak bizonyult. Miutn a Renault kzlte vele a hrt, Alain felkereste a Marlbort s megkrte ket, hogy szerezzenek neki egy cockpitet a Ferrarinl. A maranelli csapatnl ugyan nem tudtak szmra helyet felszabadtani, de a McLaren szvesen fogadta fel John Watson helyre, az idkzben a visszavonultsgbl visszatrt Niki Lauda mell.
|