-Alain Prost - 2. rsz-
Alain Prost - 2. rsz
A McLaren ekkorra Ron Dennis vezetsvel rohamos fejldsnek indult: mr volt turb motorjuk (Porsche) s most mr kt lpiltjuk is. Lauda kpviselte a tapasztalatot, Prost volt a feltrekv fiatal. Remek kombinci! Az idmr edzseken ltalban az ifj dinamika gyztt: Prost gyorsabb volt Laudnl. A versenyeken azonban kiegynslyozottak voltak az erviszonyok.
Alain lelkivilgnak nagyon jt tett, hogy megnyerte az 1984-es szezon els versenyt Brazliban. Utna msodik lett Kyalamiban Lauda mgtt, Zolderben mindkt McLaren-versenyz kiesett, Imolban ismt Prost nyert.
Mjus 12-n az j Nrburgring megnyitja alkalmbl rendeztek egy glaversenyt, ahol a meghvott piltk ugyanolyan autval - egy Mercedes 190 E-vel - lltak rajthoz. Prost csak a 15. helyen vgzett, m csak azrt ennyire htul, mert az els krben tkztt egy rendkvl ambicizus Forma-1-es jonccal, bizonyos Ayrton Sennval, aki meg is nyerte ezt a futamot. Persze ennek a versenynek s az ott trtnteknek akkor mg senki sem tulajdontott igazn nagy jelentsget...
A Forma-1-es szezon Franciaorszgban folytatdott, ahol Alain csak a hetedik helyen vgzett, mikzben Lauda nyert. Aztn jtt az 1984-es v taln legbotrnyosabb futama - s a botrny egyik fszereplje Alain volt: A Monaci Nagydj esverseny volt. Alain Pironi balesete ta gyllte az esversenyeket, de azrt derekasan prblta megrizni els helyt, amelyet az idmr edzsen szerzett meg (pole). Ennek ellenre egy id utn megelzte Nigel Mansell (Lotus-Renault), de aztn az angol r is fizetett a mersz tempra: mindssze nhny krt tlttt az len, mieltt kicsszott volna. Prost ismt az len volt, de nem volt a verseny sztrja, hanem Senna (Toleman-Hart), aki a hetedik helyrl indult s rettenetes krlmnyek kztt gy vgta t magt a meznyn, mintha az a vilg legtermszetesebb dolga lett volna. A 20. krben a brazil mr msodik volt, de mg majd 34 msodperccel maradt el Prosttl. Tizenegy kr mlva azonban mr csak 7,4 msodperc volt a klnbsg. Nem volt ktsges, hogy elbb-utbb is s a mgtte hajt nmet Stefan Bellock (Tyrrell) is beri s megelzi Prostot. Ekkor azonban a versenyigazgat, az egykori Forma-1-es pilta, Jacky Ickx elvette a piros zszlt s az idjrsi krlmnyekre hivatkozva lenintette a versenyt. Prost nyert teht Senna eltt, de Ickx dntsnek jogossgt sokan megkrdjeleztk ugyanis a versenyen korbban uralkodtak rosszabb idjrsi krlmnyek is, mint a leints pillanatban. Ickx a mai napig lltja, hogy semmifle hts szndk nem vezrelte s neki mindegy volt, hogy Prost nyer vagy Senna - csak azt figyelte, hogy mennyien cssznak ki, prdlnek meg s trtnetesen a 31. krben gondolta gy, hogy ideje vget vetni a roncsderbinek. Ennyi s nem tbb. A Forma-1-es kzvlemny termszetesen ersen megoszlik a dolog kapcsn. Tny azonban, hogy mivel a futamot id eltt intettk le, mindenki csak a helyezsrt eredetileg jr pontszmok felt kapta - gy Prost 4,5 pontot a gyzelemrt - s ez Alain-nek vgl majd nagyon sokba fog kerlni...
Montrealban Nelson Piquet (Brabham-BMW) nyert Lauda s Prost eltt. Detroitban Alain tdik lett a plyn, majd negyedik a zld asztalnl, miutn Martin Brundle-t (Tyrrell-Ford) utlag mszaki szablytalansg miatt diszkvalifikltk elle. Dallasban kiesett, akrcsak Brands Hatch-ben, ahol Lauda nyert. Ekkor mr vilgosan ltszott, hogy a vilgbajnoksg a kt McLaren-pilta kztt fog eldlni.
Hockenheimban Prost nyert Lauda eltt, Ausztriban - hazai plyjn - Lauda nyert, Alain kiesett. Zandvoortban Prost nyert Lauda eltt, aztn Monzban Lauda nyert, mg Alain kiesett. Kt versennyel a vilgbajnoksg vge eltt Lauda vezetett 63 ponttal, Prostnak pedig 52,5 pontja volt. Mg semmi nem dlt el! A kvetkez versenyen, a Nrburgringen eldlhetett volna, m ehelyett szorosabb lett az lls: Prost nyert, Lauda viszont megprdlt s csak a negyedik helyen rt clba. Niki mr csak 66-62,5 arnyban vezetett az utols verseny eltt. m ez mg mindig azt jelentette, hogy Estorilban Laudnak elg volt a msodik hely a vilgbajnoki cmhez.
Prost helyzete nagyon jnak tnt az idmr edzs utn: a msodik rajtkockbl indulhatott, mg Lauda a tizenegyedikbl! Alain remekl vezetett a versenyen, nyert s tbbet nem is tehetett volna a vilgbajnoki cmrt ezen a napon, m pechjre Lauda plyafutsa egyik legjobb teljestmnyvel felkzdtte magt a szmra szksges msodik helyre s ezzel megszerezte harmadik vilgbajnoki cmt. A vgs lls: 72 pont Laudnak, 71,5 Prostnak - minden idk legszorosabb vilgbajnoksgban! Ha ott Monacban csak a msodik helyen intik le Prostot, de teljes pontszmmal... De a sportban - mint tudjuk - nincs "ha".
Lauda a verseny utn azzal vigasztalta a knnyeivel kszkd Alain-t, hogy meggyzdse: 1985 Prost ve lesz. A tehetsge - ez mr vilgosan ltszott - megvolt a vilgbajnoki cmhez, 1984-ben Lauda csupn nagyobb tapasztalatval gyzte le. Arra mindenkppen j volt a Niki mellett tlttt szezon, hogy megtanulja hogyan kell higgadtan, taktikusan versenyezni s a lehet legkevesebb kockztatssal a lehet legjobb eredmnyeket elrni.
Az els vilgbajnoki cm! - 1985
Az 1985-s McLaren-Porsche - tervezje, John Barnard bevallsa szerint - nem volt olyan j, mint az 1984-es. De azrt mg mindig elg j volt ahhoz, hogy a vilgbajnoki cmrt lehessen vele kzdeni. Abban az idben sarkalatos pontja volt a Forma-1-es versenyzsnek az zemanyaggal val takarkoskods (mivel szablyoztk, hogy egy futamon maximum mennyit lehet felhasznlni) s a gumik vsa. Prost mindkt terleten kivl volt.
Alain remekl kezdte a szezont, amikor megnyerte a Brazil Nagydjat Michle Alboreto (Ferrari) s Elio de Angelis (Lotus-Renault) eltt. Aztn kiesett Portugliban, diszkvalifikltk Imolban, majd jra nyert Monacban Alboreto eltt. Montrealban harmadik lett Alboreto s Stefan Johansson (Ferrari) mgtt. Aztn Detroitban kiesett, Paul Ricard-on harmadik lett Nelson Piquet (Brabham-BMW) s Keke Rosberg (Williams-Honda) mgtt. Angliban nyert Alboreto eltt, aztn Nmetorszgban fordtott volt a helyzet: Alboreto gyztt, Prost a msodik helyen vgzett. Ausztriban jra Prost volt a gyzelem Ayrton Senna (Lotus-Renault) s Alboreto eltt. Hollandiban Lauda gyztt, Prost lett a msodik. Nikinek ez volt az els gyzelme egy olyan szezonban, amelyet mr rendkvl motivlatlanul "kszkdtt" vgig - Zandvoortig mindssze t pontja volt, mikzben csapattrsa, Prost vezette a vilgbajnoksgot. Az osztrk legenda ekkorra mr eldnttte, hogy az v vgn visszavonul s idejt teljesen lgitrsasgra, a Lauda Air-re sznja. Fejben taln mr inkbb ott jrt, mint a versenyplykon...
Prost annl inkbb koncentrlt: Monzban jra nyert - mikzben legnagyobb vetlytrsa, Alboreto kiesett. Spa-ban - szoks szerint - esett az es, ezrt Alain nem volt hajland tbbet kockztatni, mint amire felttlenl szksge volt: Senna nyert Nigel Mansell (Williams-Honda) eltt, Prost pedig harmadik lett. nem rvid tvra (a verseny), hanem hossz tvra (a vilgbajnoksg) gondolkodott s mivel Alboreto kiesett, a fontos most a clbars volt s hogy nhny ponttal nvelje elnyt vetlytrsval szemben.
Brands Hatch-ben az Eurpa Nagydjon Alboreto ismt killt (motorhiba miatt). Alain a negyedik helyen rt clba s ez elg is volt szmra ahhoz, hogy elnyt behozhatatlanra nvelje a vilgbajnoksgban! Vgre beteljeslt az lom s vilgbajnok volt! A verseny utn azrt mg eleresztett egy fricskt a Renault fel, amikor szndkosan kihangslyozta, hogy angol kasztnival s nmet motorral nyert - nem pedig francival. Utlag nzve igazi szerencse volt, hogy a Renault 1983 vgn kitette: 1985-ben a francia csapat legjobb piltja, Patrick Tambay a vilgbajnoksg tizenegyedik helyn vgzett 11 ponttal. Ezzel szemben Alain a McLarennl vilgbajnok volt 73 ponttal s t futamgyzelemmel...
Miutn Brands Hatch-ben besprte a vilgbajnoki cmet, mg htra volt kt futam az vbl: Kyalamiban harmadik lett, Adelaide-ben pedig kiesett - de ennek mr nem sok jelentsge vol.
Cmvds a Williams-Hondk ellen - 1986
Miutn Lauda visszavonult, 1986-ra Keke Rosberg lett Prost csapattrsa. Rosberg ezt a szezont levezet vnek sznta - mr tudta, hogy a vgn vissza fog vonulni, m - amint mondta - szeretett volna eltte a Williams mellett mg egy cscsistllt kiprblni. A finn viszonya nem volt rossznak mondhat Alainnel, de azrt konfliktusok itt is voltak: fleg amiatt, mert Keke gy rezte, hogy az vlemnyre s ignyeire kevsb figyelnek oda a mrnkk. Ennek tulajdontotta azt is, hogy mikzben Prost a vilgbajnoki cmrt kzdtt, addig neki legjobb helyezse az v sorn monaci msodik helye volt, egybknt pedig rengeteg alkalommal kiesett, mikzben Prostnak alig volt mszaki hibja. Ugyanakkor azt Rosberg is elismerte, hogy Prost gyorsabb s gyesebb volt nla. Ha pedig gy volt, akkor valahol termszetes is, hogy a mrnkk inkbb r figyeltek. Ez mindig is gy volt a Forma-1 trtnete sorn - s ebbl mindig is sok konfliktus s vita szrmazott...
Az v els versenyt Brazliban Nelson Piquet (Williams-Honda) nyerte Aryton Senna (Lotus-Renault) eltt. Mindkt McLaren kiesett. Spanyolorszgban Prost Senna s Nigel Mansell (Williams-Honda) mgtt lett harmadik. Imolban Prost nyert Piquet s az ifj Gerhard Berger (Benetton-BMW) eltt. Aztn Monacban tkletes htvgt tudhatott maga mgtt: pole, leggyorsabb kr, gyzelem. Belgiumban Mansell nyert, Alain csak a hatodik helyen vgzett. Kanadban msodik volt Mansell mgtt. A Williams-Hondk egyrtelmen a szezon leggyorsabb autinak tntek. Prostnak minden taktikai rzkre s a hres kiegyenslyozott versenyzsre volt szksge ahhoz, hogy versenyben maradhasson velk.
Detroitban Senna nyert Jacques Laffite (Ligier-Renault) eltt, Prost a harmadik helyen vgzett. Aztn Franciaorszgban msodik volt Mansell mgtt, majd harmadik Angliban Mansell s Piquet mgtt. Ebben a pillanatban gy tnt, hogy 1986 Mansell ve lesz. Vagy Piquet-, aki a kvetkez kt versenyen visszavgott csapattrsnak s nyert. Prost mind Nmetorszgban (hatodik hely), mind az j Hungaroringen (kiess) csak mellkszerepl volt.
Aztn Ausztriban visszahozta remnyeit, amikor nyert, mikzben egyik Williams sem rt clba. Monzban kiesett - Piquet nyert Mansell eltt. Portugliban msodik lett Mansell mgtt, azutn Mexikban jra msodik volt - ezttal Berger mgtt. A dnts Adelaide-re maradt, ahol mg hrom piltnak volt eslye a vilgbajnoki cmre: Mansellnek, Piquet-nek s Prostnak.
Rosberg - aki utols versenyt futotta - a verseny eltt gretet tett Prostnak, hogy amennyiben teheti, segteni fogja t a csapatrdeket szem eltt tartva. Azonban erre nem volt alkalma. A rajttl Mansell jtt el a legjobban, t Senna s Piquet kvette. A hetedik krben mr ms volt a sorrend: Rosberg az lre trt, Prost pedig megelzte Sennt s ezzel a negyedik volt. A kt McLaren-pilta kztt Piquet s Mansell autzott. Prost ezutn megelzte Nigelt, majd amikor a 23. krben Piquet megprdlt s visszaesett a negyedik helyre, Alain mr msodik volt Rosberg mgtt. Ekkor azonban defektet kapott a jobb els gumija s - noha nem tervezett boxkillst - ki kellett llnia. A kerkcsere 17 msodpercig tartott s a negyedik helyre tudott visszallni Rosberg, Mansell s Piquet mg. Rosberg elnye 30 msodperc volt a kt Williams eltt, de gy dnttt, hogy bevltja grett Prostnak s el kezdett lasstani, hogy segteni tudjon csapattrsnak. Ez a segtsg azonban sosem rkezett meg a francia pilta szmra: Rosberg a 63. krben defekt miatt kiesett. gy tnt a Goodyear az elzetes szmtgatsokkal ellenttben nem brja ki a teljes versenytvot: s nemcsak a kt McLaren-, hanem a kt Williams-pilta is ilyen gumikkal rendelkezett...
Piquet kzben az lre trt, s Prost is megelzte Mansell-t, akinek azonban mg a harmadik hely is elg lett volna a vilgbajnoki cmhez. De ezt valban csak feltteles mdban mondhatjuk, ugyanis a Goodyear tvedsnek kvetkezmnye t is utolrte: majdnem 300 km/h-s sebessgnl defektet kapott s kiesett. Mr csak Piquet s Prost volt versenyben a vilgbajnoki eslyesek kzl. A brazil llt az len, de mivel gumijai neki is elkoptak s defekttel fenyegettek, knytelen volt beiktatni egy boxkillst. Prost kerlt az lre s innentl kezdve nem engedte ki kezbl a gyzelmet s a vilgbajnoki cmet. Az zemanyagmutat negatv tartomnyban volt, amikor clba rt - Prost kockztatott, de bejtt. sszesen 72 pontott szerzett s ngy futamot nyert az v sorn. Piquet ugyan t gyzelmet aratott, de kt ponttal elmaradva Prosttl a msodik helyre szorult. Mansell htrnya hrom pont volt a vilgbajnokhoz kpest.
Msodik vilgbajnoki cmvel Prost egyben sporttrtnelmet is rt: addig ugyanis mindssze hrom versenyz volt a Forma-1 trtnetben, aki vilgbajnoki cmt a kvetkez vben meg tudta vdeni: Alberto Ascari (1952, 1953), Juan Manuel Fangio (1954, 1955, 1956, 1957) s Jack Brabham (1959, 1960). Immr Alain Prost is ott volt ebben a sorban.
Williams-dominancia 1987-ben
1987-re a svd Stefan Johanssont kapta csapattrsul, aki azonban nem volt egy kategriban vele. A McLaren pedig mr nem volt egy kategriban a Williams-Hondkkal, amelyek taroltak ebben az vben...
Prost ezzel egytt gyzelemmel nyitotta az vet Brazliban, aztn az imolai kiess utn jabb gyzelem jtt Belgiumban. Ezt kveten azonban egyre inkbb mellkszerepbe knyszerlt Piquet s Mansell csatjnak rnykban. Monacban kilencedik lett, Amerikban s Franciaorszgban harmadik, aztn Angliban s Nmetorszgban kiesett. Magyarorszgon jra harmadik volt, Ausztriban hatodik, Monzban mindssze tizentdik. Portugliban vgre jra nyerni tudott, Spanyolorszgban msodik volt Mansell mgtt. Ez volt utols pontszerzse az vben. Mexikban kiesett, Japnban hetedik lett, Ausztrliban jra kiesett. sszesen 46 pontot gyjttt az 1987-es esztendben, hrom futamot nyert s negyedik lett Piquet, Mansell s Ayrton Senna (Lotus-Honda) mgtt.
Az 1987-es Olasz Nagydjon bejelentettk, hogy a McLaren Ayrton Sennt szerzdtette le 1988-ra Prost mell. Senna sajt tehetsgn kvl mg valamit magval hozott, amit a McLaren nagyon akart: a Hondt, melynek embereivel remek kapcsolatot alaktott ki a Lotusnl. Ekkor mg mindketten udvarisasan nyilatkoztak egymsrl s nem lehetett tudni, hogy a Forma-1-es trtnelem egyik legviharosabb csapattrsi viszonynak nznek elbe.
1988: Senna-Prost: 1-0
Az 1988-as szezon Prost gyzelmvel kezddtt Brazliban, ahol Sennt kizrtk mert a megismtelt rajt utn tlt a tartalk autjba, ami tilos. Imolban Senna nyert Prost eltt. Monacban is a brazil vezetett, de egy pillanatra kihagyott a figyelme, a korltnak tkztt s kiesett. Prost nyert. A verseny utni gln Ron Dennis azt tallta mondani, hogy bizonyra Senna autjval volt valami baj, mert a brazil nem hibzhatott. Prost gy rezte, hogy ezzel a mentegetssel a csapatfnk Senna oldalra llt s srtnek tallta mindezt sajt magra nzve...
Mexikban Prost nyert Senna eltt s ezzel a feszltsg fokozdott kettejk kztt, hiszen Senna nem tudta egyknnyen elfogadni a veresget. A vilgbajnoksg egybknt is csak kettejkrl szlt, hiszen a McLaren-Honda ebben az veben verhetetlennek bizonyult. A kvetkez futamok is ennek megfelelen alakultak: Kanadban Senna nyert, Prost msodik lett; az Egyeslt llamokban ugyanez ismtldtt; aztn Franciaorszgban Prost visszavgott s nyert Senna eltt.
A Brit Nagydjat Senna nyerte, Prost pedig a 25. krben killt az esversenyen. jra a Pironi-fle baleset emlke ksrtett s Prost nem volt hajland kockztatni, mg ha ezzel magra is vonta a mdia egy rsznek megvetst. Azoknak az jsgrknak a megvetst, akik sosem ltek Forma-1-es versenyautban ilyen idjrsi krlmnyek kztt...
Nmetorszgban, Magyarorszgon s Belgiumban Senna nyert Prost eltt. Monzban Prostnak a rajttl kezdve gondjai voltak az autjval s sejtette, hogy nem fog vgigrni. Ennek ellenre igyekezett a maximumot kihozni a helyeztbl: nyoms alatt tartotta Sennt, hogy a brazil ne tudjon takarkoskodni az zemanyaggal s mg a cl eltt elfogyjon. Vgl erre nem lett szksg, hiszen Senna tkztt a lekrztt Jean-Louis Schlesserrel (Williams-Judd) s kiesett. Prost pedig a mr elre megsejtett mszaki hiba miatt esett ki. Mivel a kt McLaren nem rt clba ez volt az v egyetlen versenye, amikor nem a wokingiak nnepelhettek gyzelmet, hanem Gerhard Berger rvn a Ferrari.
Estorilban elszr kerltek igazn felsznre a mlyben hzd feszltsgek Prost s Senna kztt. Mr a rajtnl kemny csatt vvtak egymssal, melybl Senna kerlt ki gyztesen. A brazil haladt ell, Prost kvette. Az els kr vgn, miutn jra befordultak a clegyenesbe Senna balra hzdott, Prost pedig megltta a knlkoz rst jobb oldalon. Bebjt a brazil mell. Amikor ezt Senna megltta, elkezdte jobbra hzni az autjt gy, hogy a 250 km/h sebessgnl majdnem a boxutca falhoz szortotta Prostot. Aztn az els kanyarban a bell lv Prost volt az, aki "rlegyezett" a kvlrl bekanyarodni kszl Sennra, gy a francia fordult elsknt s megszerezte a vezetst, majd megnyerte a versenyt. Senna vgl hatodik lett.
Prost nagyon megrknydtt azon a minden ron val gyzni akarson, amelyet Sennban megltott, amikor a brazil majdnem a falhoz nyomta - nemcsak sajt letket, de a boxutcban lvkt is kockra tve egy pillanatra. Alain kijelentette, hogy neki ilyen ron nem kell a vilgbajnoki cm, s ha Sennnak ez ennyire fontos, ht legyen az v...
Spanyolorszgban azonban ismt Prost nyert, mikzben Senna negyedik lett. Aztn eljtt a Japn Nagydj, ahol, noha Prost vezetett t ponttal, Sennnak volt eslye megnyerni a vilgbajnoksgot az akkori pontrendszer miatt, amely csak a legjobb tizenegy eredmnyt szmtotta be a vgeredmnybe. A brazil indult a pole-bl, de leragadt a rajtrcson, gy csak tizenharmadikknt fordult be az els kanyarba. Prost vezetett. Ez azonban Senna napja volt. Knnyedn vgta magt keresztl a meznyn s a 27. krben mr Prost mgtt volt. Aztn a clegyenesben egyszer csak kivgott a francia szlrnykbl s megelzte. Senna vgig megrizte a vezetst, Prost msodik lett, s ezzel eldlt a vilgbajnoksg Ayrton javra.
Htra volt mg az Ausztrl Nagydj Adelaide-ben, ahol Prost nyert Senna eltt. Alain szmra egyrtelmen htrnyos volt a "11-legjobb-eredmny" pontszmtsi mdszer, hiszen ha minden eredmny beszmtott volna, akkor flnyesen - tizenegy pontos elnnyel (sszesen 105 ponttal) - nyerte volna az 1988-as vilgbajnoksgot... gy azonban hrom ponttal (sszesen 87 pontja volt) elmaradt csapattrstl...
Prost gratullt neki, hiszen ekkoriban mg viszonylag normlis volt viszonyuk Sennval - kivve az estorili esetet s azt, hogy Prost egyre inkbb kezdett gyanakodni, hogy Senna jobb motort kap a Hondtl, mint (Ayrton tizenhrom pole-t szerzett az vben, mg Prost csak hrmat).
Ezek a problmk ekkor azonban mg csak a felszn alatt hzdtak. A vihar 1989-ben trt ki...
Prost visszavg - 1989
Az v els versenyt, nmi meglepetsre Nigel Mansell (Ferrari) nyerte, mg Prost a msodik, Senna pedig - egy tkzs utn - a tizenegyedik helyen rt clba.
Az 1989-es imolai verseny kt dologrl marad emlkezetes. Az egyik Berger hatalmas buksa a Tamburello-kanyarban, amelyet azonban viszonylag knnyedn megszott. A msik pedig a "vg kezdete" Prost s Senna kapcsolatban. A futamon a kls szemll semmit sem sejthetett. Csupn annyi trtnt, hogy Prost - a msodik rajt utn - ugyan lerajtolta a pole-bl indul Sennt, de aztn a brazil visszaelzte a francit a Tosa-kanyarban, elhzott tle s megnyerte a versenyt. Hogy nem volt ennyire egyszer az gy azt jelezte, hogy Prost nem jelent meg a verseny utni sajttjkoztatn. Mint utbb kiderlt Alain dhs volt Sennra, mert szerinte a brazil felrgta azt a megllapodsukat, hogy nem tmadjk egymst az els kanyarban. Ayrton azonban teljesen msknt rtelmezte ezt a megllapodst, mint csapattrsa. gy vlte, hogy az csak s kizrlag az els kanyarra vonatkozott, pedig mr a kanyar eltt Prost eltt volt...
Prost nem volt hajland elfogadni ezt a magyarzatott s olyannyira becsapva rezte magt, hogy visszavonulssal fenyegetztt - mint oly gyakran ha valami nem tetszett neki. Ron Dennis igyekezett bkebrknt fellpni pilti kztt s rvette Sennt, hogy krjen bocsnatot Prosttl. A brazil ezt meg is tette egy tesztelsen, de ksbb elmondta, hogy nem meggyzdsbl, csupn a bkessg kedvrt. Vlemnyt azonban tovbbra is fenntartotta az esetrl. Mint ahogy Prost is ragaszkodott a sajt nzethez s ennek egy francia lapban meglehetsen kemny szavakkal adott hangot, amikor "nem becsletes embernek" nevezte Sennt. Valsznleg innentl vltak visszafordthatatlann a kettejk kztt zajl negatv folyamatok s szinte kezelhetetlenn kapcsolatuk. Mindketten kijelentettk, hogy a felttlenl szksges rintkezsen kvl nem kvnnak szba llni a msikkal...
Monacban Senna nyert Prost eltt, majd Mexikban is a brazil volt a futamgyzelem, mikzben Prost az tdik helyen vgzett. Az Egyeslt llamok Nagydjt Prost nyerte, Senna kiesett. Kanadban mindkt McLaren kiesett, Thierry Boutsen (Williams-Renault) nyert. A Francia Nagydjat Prost nyerte a pole pozcibl, Angliban pedig szerencsje volt, amikor Senna t krrel a verseny vge eltt kiesett elle gy nyerni tudott. Nmetorszgban ennek ellenkezje trtnt: ott Prost vezetett szinte vgig, amikor hrom krrel a futam vge eltt mszaki gondjai tmadtak, lelassult, Senna pedig elment mellette. Alain a msodik helyet azrt mg megmentette. A Magyar Nagydj Nigel Mansell (Ferrari) nagy versenye volt. Senna msodik lett, Prost negyedik. A Spa-i vizes plya Ayrtonnak kedvezett s nyert Prost eltt.
Mire a mezny Monzba rt, Prost gy rezte, hogy helyzete a csapatban tarthatatlann vlt. Meggyzdse volt, hogy s Senna nem azonos bnsmdban rszeslnek, s ezt a gyanjt csak altmasztotta, amikor csapattrsa kt msodperccel(!) gyorsabb volt nla az Olasz Nagydj idmr edzsn. Prost elismerte, hogy Senna egy krn gyorsabb nla, de nem ennyivel! vekkel ksbb egy inrejban Alain azt mondta, hogy ebben az idszakban Sennnak kt autja volt hsz szerelvel, neki pedig egy ngy-t emberrel. A McLaren ugyan vehemensen cfolta, hogy brmelyik versenyzjkkel kivteleznnek a msik krra, m Prost lltsa szerint ksbb a Honda elnke egy ngyszemkzti beszlgets sorn elismerte neki, hogy megalapozott volt a gyanja - a Honda valban jobb motort szlltott Sennnak. A vezet a japn munkamdszerrel indokolta a dolgot s azzal, hogy a japnok Sennban lttk meg a "szamurjt", ami kzelebb llt az mentalitsukhoz, mint Prost szmt higgadtsga.
Alain ekkor mr rg elhatrozta, hogy msik csapathoz megy. St, az Olasz Nagydjon mr zsebben volt a Ferrari-szerzds 1990-re.
A versenyen Prostnak szerencsje volt, ugyanis a 44. krben Senna killni knyszerlt az lrl motorhiba miatt, gy nyert. A verseny vgn tntetleg leadta trfejt a dobogrl a tifosik tmegnek. Ez egy fricska volt a McLaren csapat fel, amelyrl gy gondolta, hogy cserben hagyta t s amelynek vezetje, Ron Dennis most nagyon dhs volt, hiszen a trfekat csapata tulajdonnak tekintette s nem a piltk tulajdonnak, amivel szabadon rendelkezhetnek. Portugliban Senna sszetkztt Mansellel, Prost pedig a msodik helyen vgzett Berger mgtt. Spanyolorszgban Senna nyert, Prost harmadik lett.
Kt verseny volt mg htra a szezonbl s Prostnak 81 pontja volt (ebbl a "11 legjobb eredmny" szablya miatt 76 szmtott), mikzben Sennnak 60. Ez azt jelentette, hogy a brazilnak mindenkppen meg kellett nyernie az utols eltti versenyt, a Japn Nagydjat ahhoz, hogy mg eslye legyen Adelaide-ben a maga javra fordtania a vilgbajnoki kzdelmet.
Suzuka eltt Prost arrl beszlt, hogy Senna taktikja a megflemltsen alapul, s azon, hogy tudja a legtbben inkbb flrellnak elle, minthogy megkockztassanak egy tkzst, amikor nagy elszntsggal s agresszval megrkezik a vetlytrs mg, mell. Prost kijelentette, hogy addig is mindig megnyitotta Senna eltt a "kaput", m Suzukban nem fogja. Inkbb vllalja a kockzatot...
Senna indult az lrl, m Prost jobban kapta el a rajtot s az lre vgott. A francia remekl tartotta a brazilt, aki 46 krn keresztl nem tallt fogst rajta. Aztn a 47. krben a clegyenesben mgis elsznta magt az elzsre. Prost kiss balra hzdott, Senna pedig a plya jobb szln prblkozott elmenni mellette. Prost elrbb volt Sennnl, amikor az egyenest kvet jobbkanyarba rtek. Prost grethez hven nem nyitott "kaput" Senna eltt, viszont a brazil sem engedett. sszetkztek s mindketten kigurultak a plyrl. Prost nem tudott tovbb menni, Senna azonban krte a plyamunksokat, hogy toljk meg, akik ezt meg is tettk s a siknt levgva trt vissza a plyra. A brazil vgigment s nyert is, m a versenybrsg utlag diszkvalifiklta. Ezzel Prost volt a vilgbajnok!
Senna teljes mrtkben hitt igazban, amikor sportpolitikai hts szndkot sejtett a dologban s ennek hangot is adott (Jean-Marie Balestre, a FISA elnke Prost honfitrsa volt). A McLaren csapat megvta az eredmnyt, mint mondtk nem azrt, mert Sennt favorizlnk volna Prosttal szemben, csupn a "tisztnlts kedvrt". Az vst vgl elutastottk, st Senna egy versenyrl val eltiltst kapott hat hnapra felfggesztve plusz pnzbntetst.
Az v utols versenynek Adelaide-ben mr nem volt ttje. Prost a zuhog esben nem volt hajland lett kockztatni s egy kr utn killt. Boutsen nyert Alessandro Nannini (Benetton-Ford) s Riccardo Patrese (Williams-Renault) eltt. Senna kiesett.
Prost hromszoros vilgbajnokknt immr egy egszen elit klub tagja volt 1989 vgn, m ennek akkor nem igazn tudott rlni. St, gy fogalmazott, hogy az az esztend plyafutsa legrosszabb ve volt. A Ferrarinl szeretett volna felejteni...
jabb botrnyos suzukai vgjtk - 1990
A Ferrari 1979 ta nem nyert egyni vilgbajnoki cmet s Prostot nem titkoltan azrt szerzdtettk, hogy megtrje a jeget. Csapattrsa Nigel Mansell lett, aki szintn a kor nagygyi kz tartozott, noha - ekkor mg - nem volt vilgbajnoki cme. Prost ksbb azt mondta rla, hogy br a plyn nagyon gyors volt, az aut fejlesztsbl tesztpiltaknt nem igazn vette ki rszt, mert nem volt j informcik nyjtsban az autrl.
Az 1990-es esztend Phoenix-ben kezddtt. A verseny eltt Prost kezet nyjtott Sennnak a bkls rdekben, a brazil azonban ezt visszautastotta. A futamon Alain autjbl olaj kezdett szivrogni s fel kellett adnia a versenyt. Senna nyert az ifj Jean Alesi (Tyrrell-Ford) eltt. Brazliban Alain gyzni tudott Gerhard Berger (McLaren-Honda) s Senna eltt. Imolban negyedik volt Riccardo Patrese (Williams-Renault), Berger s Alessandro Nannini (Benetton-Ford) mgtt. Monacban kiesett, Kanadban tdik lett. Mexikban nyert s ezzel egy hrom versenyen keresztl tart sorozat vette kezdett, ugyanis nyert hazai plyn, Franciaorszgban s Angliban is. Nmetorszgban negyedik lett, Magyarorszgon kiesett, Belgiumban a msodik helyen vgzett.
Monzban egy jsgr feltette a krdst Prostnak s Sennnak, hogy mikor bklnek mr ki, erre a kamerk kereszttzben ltvnyosan kezet fogtak. Hogy mennyire volt ez szinte gesztus brmelyik rszrl, az persze ms krds. Az Olasz Nagydjat egybknt Senna nyerte Prost eltt. Portugliban Mansell indult az lrl, majd miutn a rajtnl majdnem a boxutca falhoz szortotta Prostot, megnyerte a versenyt. Alain harmadik lett Senna mgtt. Csapattrsnak egybknt ez volt els futamgyzelme az vben - klnben Alain egyrtelmen maga mgtt tudta t. Mansell gyakran morgoldott is s azt lltotta, hogy Prost teljesen maga mell lltotta a csapatot, ezrt neki ellehetetlenlt a helyzete...
Spanyolorszgban Senna vezetett, de mszaki hiba miatt ki kellett llnia, gy Prost nyerte a versenyt. A vilgbajnoksgban a brazil elnye ekkor 9 pont volt Alainnel szemben gy, hogy mg kt verseny volt htra. Ez azt jelentette, hogy Suzukban a francinak mindenkppen nyernie kellett, hogy letben tartsa vilgbajnoki remnyeit.
A verseny eltt Senna s Berger elmentek a versenyigazgathoz, hogy krjk helyezzk t a pole pozcit a plya kezdvezbb oldalra - ugyanis addig a koszosabbik feln volt. Erre gretet kaptak, de amikor Senna szerezte meg az els rajtkockt, akkor megtagadtk a dolgot. Senna gy rezte, hogy a FISA vezetse ezzel ismt Prostnak kvn kedvezni - aki a msodik helyrl indult - s jellemzen ntrvny megoldst vlasztott. Elhatrozta, hogy amennyiben Alain jobban kapja el a rajtot nla, kiteszi a versenybl. s pontosan ez is trtnt: Prost a rajtnl az lre vgott, erre Senna - kockztatva mindkettejk lett - egyszeren belerohant htulrl. A szndkossghoz azrt sem fr ktsg, mert a brazil vek mlva maga is elismerte...
Mindketten kiestek, Senna ezzel vilgbajnok volt. Prost rtheten dhs volt s "elfuserlt embernek" nevezte Sennt. Maga Senna - ekkor mg - nem ismerte el a hibjt s Prostot vdolta. Alain azt is igazsgtalannak rezte, hogy a mdia egy nagy rsze a tnyek ellenre Senna mell llt - csak mert volt a npszerbb. Voltak akik gy lttk, hogy 1990 csupn bossz volt 1989-rt. A hiba ebben csak az, hogy 1989-rl is ersen megoszlanak a vlemnyek a felelssget illeten...
Egy verseny volt mg htra az vbl, ahol Senna kiesett s Prost harmadik lett. Alain 73 pontot szerzett 1990-ben (ebbl 71 szmtott) Senna 78 pontjval szemben s nagyon kzel volt hozz, hogy 1979 ta az els Ferrari-vilgbajnok legyen. m az lom ott Suzukban szertefoszlott...
Szakts a Ferrarival - 1991
Prost 1991-re j csapattrsat kapott ifj honfitrsa, Jean Alesi szemlyben. Mansell a Williamshez szerzdtt miutn Prost mellett nem tudott kibontakozni a Ferrarinl s gy rezte, hogy htrnyosan kezelik.
Az 1991-es esztend Phoenix-ben kezddtt. Senna flnyesen nyert, Prost pedig egy elrontott boxkills utn a hetedik helyrl kzdtte fel magt a msodikra. Brazliban az aut kezelhetsgvel voltak gondjai, gy csak a negyedik helyen vgzett.
A San Marini Nagydj eltt Prost kritikus hangvtel interjt adott a Ferrarirl s a csapaton bell uralkod viszonyokrl. Szerinte a sikertelensg elsdleges oka a vezetk szakrtelmnek hinya s az, hogy sosem tfog mdon, gykeresen igyekeznek megoldani a problmkat, hanem bnbakkpzssel s felsznes intzkedsekkel. Ez megrzta az olasz mdit - klnsen azok utn, hogy Prost mr amgy sem volt a szvk cscske, miutn egy alkalommal ket is kemnyen brlta. Nem vletlen, hogy az olasz jsgrk csak az els adand alkalomra vrtak, hogy lecsapjanak Prostra - ami mr Imolban eljtt, amikor a vizes plyn kiprdlt s kiesett.
De Prost szavai nemcsak a sajtt, hanem magt a csapatot is megrztk. A Monaci Nagydj utn - ahol Prost felfggesztsi problmk miatt csak tdik lett - elkldtk az addigi csapatfnkt, Cesare Fiorit, akit Alain az els szm felelsk kz sorolt. Helyre Piero Ferrari - Enzo fia - kerlt. Ennek ellenre Prost viszonya tovbb romlott a csapattal. Kanadban vlthiba, Mexikban a gyjts meghibsodsa miatt volt knytelen killni. Utna az j Magny-Cours-i plyn msodik lett, de gy, hogy okosan megelgedett ezzel a hellyel ahelyett, hogy felvette volna a harcot a vgn gyztes Mansellel. Ez nem tetszett Umberto Agnellinek - a Ferrarit tulajdonl FIAT elnknek, Gianni Agnellinek a testvre - s azt tallta nyilatkozni, hogy csodlja a nagy kzd Sennt, de megkrdjelezi Prost elszntsgt. Ennl nagyobb srtst nem is lehetett volna Alain fejhez vgni. Azt vlaszolta Umberto Agnellinek egy interjban, hogy ha a Ferrarinak Senna kell, ht vegyk fel t. Umberto testvre, Gianni Agnelli vgl telefonon elnzst krt Prosttl.
Silverstone-ban Mansell nyert Berger eltt, Prost pedig harmadik lett. Hockenheimban a Williams-Renault-k egy kln ligt kpviseltek. Az si rivlisok, Prost s Senna azonban ismt egymsra talltak a harmadik helyrt foly csatban. Senna volt az ldztt, Prost az ldz. Nyolc krrel a verseny vge eltt Alain elzsre sznta el magt: a francia Senna bal oldalra hzdott, de Senna elkezdte fel hzni az autjt s tkztek. Prost kiesett. Senna ment tovbb, de a verseny utols krben elfogyott az zemagyag az autjbl, gy sem szerzett pontot. jabb botrny robbant ki! Prost annyira dhs volt, hogy haragjt nemcsak Sennn, de a FISA-n is kitlttte: azt nyilatkozta, hogy Sennnak mindent megengednek, mert sztr, mikzben kevsb npszer s sikeres versenyzket kisebb vtsgekrt is megbntetnek. A FISA nem trte, hogy a tekintlybe gzoljanak. Prost felfggesztve egy versenyre szl eltiltst kapott kijelentsrt. A Hockenheimban trtntekrt csak megrovsban rszestettk Sennt - s Prostot is...
A Hungaroringen bkt trgyalsra invitltk Prostot s Sennt az Elf storba. Vgl egy kt rs privt megbeszls utn gy hagytk el a helysznt, hogy mindketten azt mondtk sikerlt tisztzni a nzeteltrseket s elsni a csatabrdot.
A Magyar Nagydjon Prost a negyedik helyrl motorhiba miatt killt, aztn Spa-ban ismt motorhiba miatt esett ki a harmadik krben. Monzban harmadik lett Mansell s Senna mgtt. Br Ayrton most is megelzte, ezttal elmaradt az tkzs s a botrny. gy tnik volt haszna a megbeszlsnek a Hungaroringen. Portugliban a 40. krben llt ki Alain - a "vltozatossg kedvrt" motorhiba miatt.
A Spanyol Nagydj eltt mr ersen tartottk magukat azok a pletykk, melyek szerint Prost nem akar 1992-ben a Ferrarinl versenyezni s mivel mr alrt a maranelliakhoz ezt csak gy teheti meg, ha szabadsgra megy - ms istllnl ugyanis szerzdse miatt nem vezethetett. Azt is hreszteltk, hogy egy francia "szupercsapat" ltrehozsban szn fszerepet magnak: francia kasznti, francia motor, francia gumik, francia piltk, francia emberek, francia minden. A terv szerint a kiindul pont a Ligier lenne, ami Renault motort kapna. Prost ezen istll megalapozsra sznn az 1992-es vet, amelynek szneiben aztn 1993-tl versenyezne is. Nem teljesen gy alakult...
A Spanyol Nagydjon Alain msodik lett, majd Japnban negyedik. A verseny utn a Ferrari kzlte vele, hogy nem tartanak ignyt tovbbi szolglataira - taln tl sok volt nekik a kritika, amit Prosttl kaptak. Azt a szvessget azrt nem tettk meg Alainnek, hogy engedjk ms csapatnl versenyezni 1992-ben, gy kvetkezhetett az egyves knyszerpihen. Az 1991-es vet nem is rtott kipihennie: 1980 - teht jonc ve - ta most fordult vele elszr el, hogy nem nyert versenyt az egsz szezonban s 34 ponttal mindssze az tdik helyen vgzett...
Ismt a cscson a Williams-Renault-val - 1993
1993-ban aztn megjult ervel s j elvrsokkal trhetett vissza, ugyanis sikerlt ahhoz a Williams-Renault-hoz szerzdnie, amellyel az elz vben Mansellel dominlta a vilgbajnoksgot. Persze ez a vlts sem zajldhatott le felhangok nlkl. Miutn a Williams autja ekkoriban szinte garancit jelentett a vilgbajnoki cmre, termszetesen jobbnl jobb versenyzk tolongtak rte. Mansell elvetette a slykot, amikor 23 milli dollrt kvetelt azrt, hogy maradjon. Frank Williams gy rtkelte, hogy ez tl sok figyelembe vve azt, hogy pldul Senna bejelentette, hogy ingyen is hajland lenne vezetni, csak, hogy vgre ismt olyan autba lhessen, amivel vilgbajnoksgot lehet nyerni. De a brazil elksett. A httrben ugyanis Prost szp csendesen mr megllapodott Frank Williamsszel s szerzdsben kikttte, hogy Sennt nem szerzdtethetik mell csapattrsnak. Amikor ez kituddott, azt Senna termszetesen nem llhatta meg sz nlkl s egy sajttjkoztatn azzal vdolta meg Prostot, hogy a knny gyzelemre trekszik.
Az aut valban olyan volt, hogy minden ms eredmny elfogadhatatlan lett volna vele, mint a vilgbajnoki cm. Ez azonban egyben nyomst is jelentett Alain szmra. Persze nem az a fajta, aki meg szokott trni nyoms alatt. Csapattrsa az angol Damon Hill lett, aki 1992-ben futotta els versenyeit a Brabhamnl.
Dl-Afrikban Alain az elvrsoknak megfelelen nyitott: gyzelemmel Senna eltt. Brazliban kicsszott, Doningtonban pedig teljes mrtkben mellkszerepl volt, amint Senna lete versenyt futotta. Hozz kell tenni, hogy a vltozkony idjrsi krlmnyek mellett az sem segtette Prostot, hogy sszesen hatszor(!) ltogatta meg a boxot ezen a versenyen. Harmadik lett, Senna pedig 26-14 arnyban vezetett vele szemben a vilgbajnoksgban.
A kvetkez kt versenyen aztn sikerlt fordtania: nyert Imolban s Spanyolorszgban. Monacban a pole-bl indult, m kiugrott a rajtnl s a 10 msodperces "stop-and-go" bntets utn mr csak a negyedik helyre volt j, mikzben Senna nyert. Kanadban Prost indult az lrl, m Hill lerajtolta. A francia aztn a 6. krben visszaelzte s nyert. Magny-Cours-ban Alain a boxban elzte meg Damont s ismt gyztt. Silverstone Hill versenye volt, m motorhiba miatt killni knyszerlt s Prost ismt nyert. gy tnt az v eleji botladozs utn helyrellt a vilg rendje s Alain immr magabiztosan vezette a vilgbajnoksgot az v ezen szakaszban.
Hockenheimban Prost nyert Schumacher eltt. A Magyar Nagydjon Hill learatta rgta esedkes els futamgyzelmt, Prost azonban balszerencss volt. a rajtnl lefulladt a motorja s a mezny vgrl indulva nem tudta magt annyira elre kzdeni a szk Hungaroringen, hogy pontot szerezzen. Belgiumban harmadik lett Hill s Michael Schumacher (Benetton-Ford) mgtt, majd Monzban kiesett. Portugliban a msodik helyen vgzett Schumacher mgtt, m ez is elg volt ahhoz, hogy ezen a versenyen ngyszeres vilgbajnokk avassk! Addig csak egyetlen ember volt a Forma-1 trtnetben addig, aki ennl tbbszr nyert: a legends Juan Manuel Fangio, de egy teljesen ms vilgban versenyzett.
Kt verseny volt mg htra: Alain Japnban s Ausztrliban is msodik lett Senna mgtt, s vgl sszesen 99 pontot tudhatott neve mellett a "93-as szezonban, mg a msodik helyezett, Senna 73 pontot gyjttt. Prost ekkor mr 38 ves volt, gy nem volt meglep, hogy 1993 vgn visszavonult az autversenyzstl. Utols versenyn a dobogn sszelelkeztek Sennval, ezzel is jelezve, hogy a sok viharos v utn vgl mgis bkben vlik el egymstl az autversenyzs kt olyan egynisge, akik ugyan olyanok voltak, mint a tz s a vz, nevk s sorsuk mgis egybefondott s egymstl elvlaszthatatlann vlt.
Alain Prost, a csapatfnk - 1997-2001
Prost 1997-ben megvsrolta a Ligier istllt s sajt nevrl Prost csapatnak nevezte azt el. Rgi vgyt akarta megvalstani lpsrl lpsre: a tiszta francia csapatot. Azonban csapatvezetnek nem bizonyult olyan sikeresnek, mint versenyznek. Az els vben a Mugen-Honda motorral mg futott a szekr: a piltkknt francia Olivier Panist s japn Shinji Nakant alkalmaz csapat 21 ponttal a konstruktri vilgbajnoksg hatodik helyn vgzett. Ez azonban egyben a legjobb vk is volt, ami elrulja, hogy nem sokat fejldtek az vek sorn, st...
1998-ban - a "francisods" jabb lpseknt - Peugeot-ra cserltk a Mugen-Honda motorokat, de a Jarno Trulli-Olivier Panis piltaketts csak 1 pontot tudott szerezni. 1999 egy kicsit jobban alakult: Trulli s Panis 9 pontot szerzett s a csapat a hetedik helyen vgzett a konstruktrk versenyben. Az istll szmra az v cscspontja Trulli msodik helye volt a kaotikus nrburgringi futamon. 2000-ben egyetlen pontot sem szerzett a Jean Alesivel s az jonc nmet Nick Heidfelddel felll csapat s megbzhatsgi rtja mg az "rk sereghajt" imzst magnak tud Minardi csapatnl is rosszabb volt... 2001-ben a Prost csapat Alesivel s az argentin Gaston Mazzacane-nal (illetve ksbb az t vlt brazil Luciano Burtival, illetve cseh Tomas Engvel) a volnnl s Acer motorral felszerelve 4 pontot szerzett s kilencedik lett a konstruktrk versenyben. s ezzel gyakorlatilag vget is rt Alain Prost rvid s nem tl sikeres csapatvezeti plyafutsa, ugyanis 2001/02 teln az istll tnkrement s felszmols al kerlt.
A suszter maradjon a kaptafnl - tartja a monds - s Prost "kaptafja" valban a versenyzs volt. Azt olyan szinten gyakorolta, mint nem sokan a sportg trtnetben. Statisztikai mutati lenygzek: 199 verseny, ngy vilgbajnoki cm, 51 futamgyzelem, 798,5 pont, 33 pole pozci, 41 leggyorsabb kr. Ezek nmagukrt beszlnek, mg ha Prost kevsb ltvnyos versenyzsi stlusa miatt nem is volt soha akkora kznsgkedvenc, mint mondjuk Senna. Aki azonban igazn odafigyel, az lthatja, hogy taktikai rzk - melyrl a Professzor becenevet kapta - sokszor hatkonyabb fegyver volt, mint az agresszv tmad stlus. s Prostot pontosan ez rdekelte mindig: a hatkonysg - hiszen a sportokat eredmnyre jtszk.
Alain hzassga vgl is tllte a mozgalmas Forma-1-es veket s ma is ifjkori szerelme, Anne-Marie a felesge, akivel kt fiuk szletett: Nicholas s Sacha.
|