abforma1
abforma1
-Fmen-
 
-Forma-1-es men-
 
-Bejelentkezs-
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
-Motorsport men-
 
-Motorsport hrek-
 
-Bajnoksgok llsa-
 
-Szavazs-
-Szavazs-
Ki a kedvenc F-1-es piltd?

-Kimi Raikkonen-
-Felipe Massa-
-Fernando Alono-
-Lewis Hamilton-
-Giancarlo Fisichella-
-Heikki Kovalainen-
-Jenson Button-
-Rubens Barichello-
-Nick Heidfeld-
-Kubica vagy ms...
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
-Hres piltk-
-Hres piltk- : -Nigel Mansell - 2. rsz-

-Nigel Mansell - 2. rsz-

Nigel Mansell - 2. rsz

A Williams visszaesse miatt az 1988-as v szrnyen alakult Nigel s j csapattrsa, Riccardo Patrese szmra. (Piquet a Lotus-Hondhoz szerzdtt 1988-ra, miutn Ayrton Senna Alain Prost csapattrsa lett a McLaren-Hondnl, amely dominlt.) Mansell els clbarsre a szezon nyolcadik versenyn, az ess Brit Nagydjon kerlt sor. Igaz, hogy ez egy remek msodik hely volt - s a leggyorsabb krt is megfutotta - de ez nem sokat javtott a Williams frusztrl helyzetn. Az eltte val ht verseny a kvetkezkppen alakult Mansell szmra: Brazliban s Imolban elektronikai hiba miatt esett ki, Monacban nhibjbl, Mexikban s Kanadban motorhibval, Detroiban ismt egy elektronikai hiba kvetkezett, majd Paul Ricard-on a felfggeszts meghibsodsa. Aztn jtt egy pillanatnyi felllegzs Silverstone-ban, de a szezon msodik fele sem ment jobban.

A Nmet Nagydjon kicsszott, a Hungaroringen betegsg (brnyhiml) miatt feladta a versenyt, majd ugyenezen oknl fogva a kvetkez kt futamra - Belga s Olasz Nagydj - nem ment el. (Spa-ban honfitrsa, Martin Brundle, Monzban a francia Jean-Louis Schlesser volt a helyettese.) Portugliban a harmadik helyrt harcolt Sennval, amikor koccantak s Nigel emiatt kiprdlt. Aztn Jerezben jra megcsillogtatta tudst. A msodik helyrl indulva lerajtolta Sennt s ldzbe vette Prostot, st egy darabig szorongatni is tudta a dominns McLaren-Hondban l ktszeres vilgbajnokot! A boxkillsok utn aztn Prost mgiscsak elhzott, m Mansell elgedett lehetett msodik helyvel - hiszen pldul a msik McLaren-versenyzt, Sennt maga mgtt tudhatta.

Az utols kt verseny nem volt ennyire sikeres: mind Suzukban, mind Adelaide-ben kicszott. Ezzel zrult le egy nem tl sikeres esztend, amikor mindssze ktszer rt clba - igaz, mindktszer a msodik helyen - s 12 pontot szerezve a vilgbajnoksg kilencedik helyn vgzett.

"Il Leone" - 1989

Eljtt teht az id, hogy Nigel vltson s j letet kezdjen. A Ferrari azta is rajta tartotta a szemt, amita kt vvel korbban kikosarazta ket, s most, hogy a Williams mr nem volt vilgbajnok aut, Mansell knnyebben "csbthatnak" bizonyult. 1988 jliusban alrta szerzdst a maranelli csapattal 1989-re. Agusztusban Enzo Ferrari meghalt - gy Nigel volt az utols olyan autversenyz, akit a Commendatore mg maga vlasztott ki csapatba.
Csapattrsa az a Gerhard Berger lett, akivel korbban mindig nagyon j viszonyt tartott fenn.

A tli tesztek alapjn senki sem vrta, hogy a John Barnard ltal tervezett Ferrari 640-es ki fogja brni 1989 els futamt. Az aut gyors volt, de addig egyetlen tesztelsen sem brta ki a versenytvot...

Az els versenynek, Rio de Janeirban Mansell a harmadik rajthelyrl vghatott neki. A rajttl csapattrsa Berger jtt el a legagresszvabban s sszetkztt Sennval. Riccardo Patrese (Williams-Renault) hasznot hzott a kavarodsbl s az lre llt. Csapattrsa, Thierry Boutsen kvette, majd ket Mansell. Az angol a harmadik krben megelzte Boutsent, majd a tizenhatodikban Patrest s az lre llt. Ksbb, a boxkillsok sorn Prost keveredett az lre, m kuplungproblmi voltak s Mansell utolrte, majd elment mellette. Ksbb Nigel mg egyszer kiment kereket cserlni, gy Prost visszakerlt vezet pozcba, m az angol jra ledolgozta htrnyt pillanatok alatt s megint megelzte Prostot. Vgl pedig learatta a gyzelmet! Els futamn a Ferrarival, rgtn gyzni tudott s ezzel egy csapsra a tifosik hse lett. Ekkor kapta tlk az "Il Leone" (Oroszln) becenevet. A legmeglepbb Mansell szmra az volt, hogy autja vgig kibrta a tvot s a kvetkez versenyek meg is mutattk, hogy mirt volt ez akkora meglepets...

Imolban Berger nagyon slyos balesetet szenvedett a Tamburello kanyarban - mszaki hiba kvetkeztben. Gerhard krhzba kerlt, de kt versennyel ksbb ismt rajthoz llhatott. Mansell gy dnttt, hogy csapattrsa autjnak furcsa meghibsodsa ellenre rajthoz ll, m a 23. krben vlthiba miatt kiesett a harmadik helyen autzva. Monacban ugyanez trtnt a 30. krben - szintn a harmadik helyen autzott -, majd Mexikban is a 43. krben - mikzben a msodik helyen hajtott. Phoenixben, az Egyeslt llamok Nagydjn jra a harmadik helyrl llt ki - ezttal a genertor meghibsodsa miatt.

Kanadban vzes, m felszradban lv plyrl indulhatott a mezny, gy kt pilta - Mansell s Alessandro Nannini (Benetton-Ford) kockztatott s hirtelen tlettl vezrelve a msodik rajt eltt (miutn az elsnl Berger leragadt s jra indtottk a futamot) szraz plyra val gumikra vltott. Ez mg gy is kifizetdhetett volna, hogy gy nekik a boxutcbl kellett indulniuk. Igen m, de a boxutca kijratnl nem mkdtt megfelelen a lmpa s plyabr sem irnytotta ket zszljelekkel, gy Mansell s Nannini nem a mezny utn indultak el - ahogy kellett volna - hanem mg elttk! Ez diszkvalifikcit vont maga utn mindkettejk szmra.

Paul Ricard-on klasszis teljestmny kvetkezett Manselltl. A msodik rajtkockbl indulhatott eredetileg, m a rajtnl Mauricio Gugelmin (March-Judd) tmegbalesetet okozott - tbbek kztt Nigel Ferrarijt is magval sodorva. Amikor jra indtottk a futamot, Mansellnek a boxutcbl kellett indulnia, radsul egy szmra nem optimlisan belltott autval, ugyanis Berger - aki olajszivrgsra panaszkodott - elvitte a tartalk autt, Nigelnek gy maradt Berger autja. Ezzel egytt Mansell remekelt: az utols helyrl indulva a verseny vgig feljtt egszen a msodik pozciba - csak Prost vgzett eltte! Mansell plyafutsa egyik legjobb teljestmnynek nevezte ezt - s valsznleg az is volt!

Prost a Francia Nagydj utn bejelentette, hogy a szezon vgn elhagyja a McLarent - ahol igencsak megromlott a viszonya csapattrsval, Sennval - m az akkor mg nem dlt el, hogy hov fog szerzdni. Berger mg a kvetkez verseny, a Brit Nagydj eltt bejelentette, hogy fogja elfoglalni Prost megresedett helyt a McLarennl, s ennek nyomn rgvest elkezddtek a tallgatsok, hogy Prost akkor taln ppen Berger helyre megy majd a Ferrarihoz. m a hivatalos bejelentsre mg vrni kellett.

A Brit Nagydjakon Mansell az esetek 99 szzalkban j versenyeket futott s ez 1989-ben sem volt msknt. Az lrl a kt McLaren indulhatott, m Senna a 12. krben megprdlt s kiesett. Mansell ezzel a msodik helyre kerlt Prost mg. Ugyan a dominns McLarenben l francit komolyan sosem tudta veszlyeztetni, de adott krlmnyek kztt remeknek volt mondhat a msodik hely, amelyet vgl megszerzett - radsul a leggyorsabb krt is futotta.

A Nmet Nagydjon mindkt McLaren clba rt, Mansell pedig a harmadik helyet szerezte meg mgttk. Aztn Magyarorszgon egy jabb emlkezetes futama kvetkezett Nigel plyafutsnak. A Hungaroringen futott verseny els kre utn mg a nyolcadik volt. Aztn sorra elzte meg az eltte lvket - egy olyan plyn, ahol Monaco mellett taln a legnehezebbnek tartjk az elzst. Mr a harmadik helyen llt, amikor az addig msodik Senna megelzte a mszaki problmkkal kzd Patrest s ksbb gy tett Mansell is. Ha csak ennyi lett volna a verseny, mr akkor is meg kellett volna emelnnk kalapunkat Nigel teljestmnye eltt. De mg nem volt vge! Senna hajtott az len, mgtte Mansell. Nigel gyorsabb volt a plya techniks rszein, a kanyarokban, m ott, ahol elzni lehetett volna - a clegyenesben - elhzott tle a Honda motorral szerelt McLaren. gy rttk a krket egyms mgtt, amikor a clegyenesben utolrtk Stefan Johanssont (Onyx-Ford), hogy lekrzzk. Johansson szrevette az llovasokat s kihzdott a plya bal szlre. Senna jobbrl megkezdte az elzst. Nigel ekkor szrevette, hogy Johansson gy lehzdott, hogy akr hrom aut is elfrhet egyms mellett. Mansell szemfles mdon gy hatrozott, hogy nem sorol be Senna mg, hanem egszen jobbra hzdik a brazil ltal szabadon hagyott helyre s megksrli az elzst. Egy ideig gy haladtak egyms mellett: Johansson bal oldalt, Senna kzpen, Mansell a plya jobb oldaln. Ez a vakmersg taln magt Sennt is meglepte s nem tudott mit tenni az elsznt angol ellen. Mansell megcsinlta! Egyszerre krzte le Johanssont s elzte meg Sennt - azt a versenyzt, aki kora legagresszvebb piltjnak hrben llt a kerk a kerk melletti csatk tekintetben. Ez azonban most Nigel pillanata volt! Meg is nyerte a versenyt s igazn bszke lehetett arra a mdra, ahogyan ezt tette. Mansell addigi plyafutsnak egyrtelmen legjobb versenynek nevezte a mogyordi futamot.

Spa-ban a Ferrari ismt nem vehette fel a versenyt Senna s Prost McLarenjvel, gy Nigel a harmadik lett. Ez volt az utols pontszerzse az vben. Monzban vlthibval adta fel a versenyt, aztn jtt egy sokat vitatott Portugl Nagydj. Mansell a boxutcban megfordult, ami nyilvnvalan szablytalan, s ezrt fekete zszlval kizrtk. azonban folytatta a versenyt - ksbb azt lltotta, hogy nem ltta a fekete zszlt - s sszetkttt a vilgbajnoki cmrt versenyben lv Sennval. A brazil dhe rthet volt: olyan pilta ttte ki, akinek mr plyn sem szabadott volna lennie. Nigelt eltiltottk a kvetkez versenytl, a jerezi Spanyol Nagydjtl. Az angol ezt tl szigor tletnek tartotta, hangslyozva, hogy nem szndkosan hagyta figyelmen kvl a fekete zszlt s klnskppen nem szndkosan ttte ki Sennt a versenybl. Ezzel egytt a bntetst tudomsul kellett vennie s le kellett tltenie.

A kvetkez futamon, a Japn Nagydjon vitatott mdon dlt el a vilgbajnoksg Senna s Prost kztt, amikor a kt McLaren-pilta az els kanyarban sszetkztt s gy Prost lett a bajnok. Nigel motorhibval kiesett. Az utols, Adelaide-ben megrendezett futamon zuhogott az es s Mansell egy kiprdlssel fejezte be az vet, melynek vgn kt futamgyzelmet szmllhatott s 38 pontjval a negyedik helyen vgzett a vilgbajnoki pontversenyben Prost, Senna s Patrese mgtt.

Konflitusokkal terhes csapattrsi viszony Prosttal - 1990

Ekkorra mr hivatalos volt, hogy 1990-ben a vilgbajnok Prost lesz Nigel csapattrsa a Ferrarinl. Mindketten diplomatikusan s jlnevelten nyilatkoztak egymsrl s arrl, hogy mindig is j viszonyban voltak, gy nem jelenthet majd gondot az egyttmkds...

A csapattrsi viszony a Forma-1-ben egy nagyon felems viszony: egyrszt a csapat rdekben egytt kell mkdnd legkzelebbi kollgddal, msrszt viszont a legnagyobb ellenfeled is - hiszen ugyanolyan technikval mrettetsz meg vele. Ha pedig kt "nehzfi" kerl ugyanazon istllhoz, abbl klnsen sok problmval terhelt kapcsolat lehet. Nem volt ez msknt 1990-ben sem Mansell s Prost esetben a Ferrarinl.

Prost hromszoros vilgbajnokknt rkezett Maranellba, Mansell pedig - noha az lversenyzk kz szmtottk - ekkor mg nem rendelkezett vilgbajnoki cmmel. Emiatt aztn a francia tekintlye egyrtelmen nagyobb volt - Mansell hiba szolglt mr le egy vet a Scuderinl, melynek sorn voltak brilins pillanatai is. Nigel ksbb gy nyilatkozott, hogy Prost, amint betette a lbt a csapathoz, elkezdte maga kr gyjteni a legjobb embereket s elkezdett ellene intriklni. Hogy ez tnyleg gy volt-e, vagy csupn a fltkenysg szlt Mansellbl - hiszen Prost sikeresebb volt nla 1990-ben - azt kvlrl nem tudjuk megtlni. Az eredmnyek azonban Prost mellett szltak - s Nigel egyrtelmen httrbe szorult.

Az els versenyen, Phoenix-ben mindketten kiestek (Mansellnl motorhiba) - Senna nyert Jean Alesi (Tyrrell-Ford) eltt. A msodik futamon, Sao Paulban Prost nyert, mikzben Nigel csak negyedik tudott lenni. Aztn Imolban jra motorhiba sjtotta Mansellt, Prost pedig a negyedik helyen vgzett Patrese, Berger s Nannini mgtt. Monacban egyik Ferrari sem rt clba - Mansell akkumltorhibval esett ki.

Aztn eljtt a Kanadai Nagydj, ahol Nigelnek elszr sikerlt Prost eltt vgeznie gy, hogy mindketten clba rtek: harmadik lett Senna s Piquet (Benetton-Ford) eltt, mg Prost az tdik helyen vgzett. De aztn jtt a visszavg Mexikban: Prost msodik futamgyzelmt aratta - Mansell s Berger eltt. Paul Ricard-on hiba volt Nigel a pole s a leggyorsabb kr, a versenyen csak a 18. helyen vgzett - mikzben Prost jra nyert. s aztn Silverstone - a Brit Nagydj ezttal cscspont helyett az v mlypontjt hozta Mansellnek. Vezetett a versenyben, amikor vlthiba miatt killni knyszerlt - gy Prost lbe hullott a gyzelem. Nigel ekkorra a sok sikertelensg, Prost flnye s a csapaton belli politizls miatt mr annyira frusztrlt volt, hogy a verseny utn bejelenti: a szezon vgn visszavonul. Ez dbbenetes bejelents volt, hiszen az Oroszlnrl senki sem hitte, hogy valaha is feladja...

Ezt az elkeseredettsget nem segtettek oldani a kvetkez versenyek sem: Hockenheimban mszaki hibval esett ki, majd Magyarorszgon csak 17. lett, aztn Spa-ban kezelhetsgi gondokkal ismt kiesett. Kzben Prost tovbb gyjtgetett: Hockenheimban negyedik hely, a Hungaroringen kiess, Spaban msodik hely.

Monzban, a Ferrari hazai plyjn Mansell vgre jra pontot szerzett, de megint csak csapattrsa mgtt: Prost msodik lett, negyedik. Aztn felvirradt a Portugl Nagydj napja: ezttal minden sszejtt s a pole-bl indulva sima gyzelmet aratott Senna s Prost eltt. Ezzel egytt a vilgbajnoki cmrt foly harcba mr nem volt beleszls - az Senna s Prost kztt dlt el.

Spanyolorszgban, Jerezben Alain nyert is Nigel eltt mikzben Senna kiesett. Aztn jtt ismt Suzuka s jra Senna s Prost volt a figyelem kzppontjban akrcsak egy vvel azeltt. A trtnelem ismtelte magt abban, hogy a vilgbajnoki cm sorsa megint vitatott mdon dlt el - de ezttal Senna javra. Az indulsnl a brazil belerohant Prost Ferrarijba s mindketten kiestek. Noha nhny vvel ksbb Senna elismerte, hogy szndkosan tette, amit tett, de ez semmit sem vltoztatott azon a tnyen, hogy Alainnek mr nem maradt eslye, hogy fordtson. Mansell mellkszereplje maradt ennek futamnak: vlthibval kiesett. Adelaide-ben aztn v lett a msodik hely - s a leggyorsabb kr - Piquet mgtt s Prost eltt.

Nigel kapcsolata jl indult a Ferrarival 1989-ben, m Prost rkezse 1990-ben megkesertette az lett - s persze az a tny is, amit a vilgbajnoki pontverseny tabelljn lehetett olvasni a szezon utn: Alain Prost: 71 pont, 5 gyzelem s 2. hely; Nigel Mansell: 37 pont, 1 gyzelem s 5. hely.

Ismt a Williamsnl - 1991

Az 1990-es szezon kzepn teht Mansell bejelentett, hogy az v vgn visszavonul. m ekkor egykori csapatfnke, Frank Williams ismt segt kezet nyjtott neki s felajnlotta, hogy ljn vissza az immr Renault motorral hajtott Williamsbe. Mrpedig ez az ajnlat sok jval kecsegtetett: a Williams ugyanis jra felszllgban volt. Mansell teht visszavonuls helyett a Williamset vlasztotta, ahol Riccardo Patrese lett a csapattrsa. Ez a viszony sokkal knnyedebbnek grkezett a Prosttal val kapcsolatnl. Patrese a boxutcban kedvelt ember volt - mindig s mindenkivel bartsgos s szeld termszet, aki radsul sosem nylt a pszicholgiai hadvisels eszkzhez senkivel szemben. Nagyon kellemes kollga volt s az intrikkkal teli 1990-es szezon utn ez most idelis volt Mansell szmra.

Az 1990/1991-es tlen a Williams nagy vltozsokon ment keresztl: leszerzdtettek egy akkor mg ismeretlen nev mrnkt, bizonyos Adrian Newey-t, aki az aerodinamika nagy szakrtje volt. s persze Nigel visszatrse is jelents elrelpsnek szmtott: az angol els Paul Ricard-i tesztjn ngy msodperccel megdnttte a csapat elz piltjnak, Thierry Boutsennek a Francia Nagydjon futott legjobb kridejt...

Sok szakember mr 1991-ben a leggyorsabb autnak tartott a Williams-Renault-t, ami azonban mg nem volt elg megbzhat. Ezt tmasztotta al az els hrom verseny: Mansell mind Phoenix-ben, mind Interlagosban vlthibval esett ki s tulajdonkppen Imolban is ez okozta a "vesztt", amikor leragadt a rajtrcson s htulrl belerohantak. Mindhrom versenyt Senna nyerte McLaren-Hondjval, de a msodikon legalbb Patrese megmentett egy msodik helyet a Williams szmra.

Monacban vgre Nigel is clba rt: ugyan remekbe szabott manverrel elzte meg Prost Ferrarijt az alagt utni siknban (mzdes pillanat lehetett Mansell szmra!), m Senna McLarenje ellen nem volt mit tenni - gy csak a msodik hely jutott neki. Miutn Senna ngy futamot megnyert az els ngy versenybl Nigel kijelentette, hogy a vilgbajnoksg eldlt. Ayrton ezzel vitatkozott - taln vatossgbl, taln udvariassgbl - m a tnyek nmagukrt beszltek: neki volt 40 pontja, Mansellnek - aki taln autja gyorsasgnl fogva felvehette volna vele a versenyt - 6 pont llt a neve mellett.

Montrealban jra lesjtott a Mansell-fle balszerencse. A kt Williams az egsz htvgt dominlta: Patrese indult a pole-bl s Mansell a msodik rajtkockbl. Aztn a versenyen a kt Williams elhzott, messze maguk mgtt hagyva Sennt s csak egymssal kzdve. m ekkor Patrese gumidefektet kapott s egy kr htrnyba kerlt. Mansell maradt az len. Senna ekkor mr nem volt versenyben - elektronikai hiba - gyhogy Nigelnek itt volt a kivl alkalom arra, hogy tz pontot ledolgozva mgiscsak valamivel szorosabb tegye a vilgbajnoki cmrt foly harcot. Az utols krben 52 msodperccel vezetett Piquet eltt. Itt mr semmi baj nem trtnhet! Vagy mgis? Biztos elnye tudatban Mansell elkezdett integetni a kznsgnek. s ekkor valami egszen hihetetlen dolog trtnt: Nigel autja lelassult, majd teljesen lellt. A flautomata vlt resbe kapcsolt s lefulladt a motor...
Gyors aut ide vagy oda, mgis gy tnt, hogy Mansellnek semmi sem akar sszejnni. Tz helyett egyetlen ponttal vgasztaldhatott, mert a hatodik helyen klasszifikltk.

Mexikban Patrese indulhatott a pole-bl, Mansell mellle. Patrese azonban nem jl rajtolt s visszaesett a negyedik helyre Mansell, Senna s Alesi mg. Ez azonban az versenye volt. Elbb megelzte Sennt - akit idkzben megelztt Alesi - majd ugyanezt tette a fiatal francival is s mr ott is loholt Mansell nyakn. Rajta is tallt fogst, elment mellette is s nyert. Nigel a msodik helyen vgzett s nyilvnvalan nehz volt megemsztenie, hogy tapasztalt, m nlnl kevesebbre tartott csapattrsa ilyen tisztn megverte s megszerezte a Williams els futamgyzelmt 1991-ben.

Ebben a szezonban rendeztk elszr a Francia Nagydjat Magny-Cours-ban. A pole ismt Patrese volt, ezttal Senna indult mellle s Mansell mgle. A rajtot azonban ismt nem kapta el jl az olasz s visszaesett. Prost vgott az lre, mgtte Mansellel s Sennval. Prost elbb egrutat nyert, m ksbb Mansell utolrte s megelzte. Aztn - hogy mgse legyen ennyire egyszer a dolog Nigel szmra - a boxban a francia megint el kerlt. De Mansell ezt is megoldotta s megint megelzte Prostot. Ezttal nem llt le az aut sem s vgre megvolt Nigel els futamgyzelme 1991-ben s a tizenhatodik plyafutsa sorn. Ez azrt volt mrfldk, mert berte Stirling Mosst az rkranglistn - aki addig a legsikeresebb angol versenyz volt a futamgyzelmek szmt tekintve.

Silverstone-ban tkletes htvge kvetkezett. Megszerezte pole-t s noha Senna lerajtolta, mr az els krben visszaelzte a brazilt. Innentl kezdve semmi sem veszlyeztette gyzelmt - s megfutotta a leggyorsabb krt, azaz megcsinlta a pole-leggyorsabb kr-futamgyzelem "mesterhrmast".

A Brit s a soron kvetkez Nmet Nagydj kztt tragdia rzta meg az autsportot, ami Mansellt egszen kzelrl rintette: az Oulton Park-i Forma-3000-es versenyen hallos versenybalesetet szenvedett a 22 ves Paul Warwick, az egykori Forma-1-es pilta, Derek ccse. Paul a Mansell-Magdwick csapat versenyzje volt, amelynek Nigel volt az elnke, ezrt Mansellt klnsen sokkolta az eset.

Hockenheimban azonban mr a versenyre koncentrlt: megszerezte a pole-t s sima rajt-cl gyzelmet aratott. Senna kezdeti risi elnybl a vilgbajnoki pontversenyben nyolc pont maradt Mansellel szemben.

Magyarorszgon azonban Senna kiss jra megugrott: a brazil indulhatott a pole-bl, mellle Patrese s mgle Mansell. A 45. krben Nigel elment csapattrsa mellett s a msodik helyen ksrte clba a futamgyztes Sennt.
A verseny eltt mindkt Williams-pilta szerzdst meghosszabbtottk, gy a szezon vghez kzeledve mind Nigel, mind Patrese megnyugodhatott a jv fell.

Spa-ban Nigel mg tvolabb kerlt az 1991-es vilgbajnoki cmtl: a msodik helyen autzott Senna mgtt, amikor elektronikai hibval killni knyszerlt. Monzban Senna hajtott az len, Mansell a msodik helyen, Patrese a harmadikon, amikor Riccardo megelzte Nigelt. Patrese aztn Sennt is megelzte, m nem sokig vezethetett: egy kr mlva vltja felmondta a szolglatot s kicsszott. Nigel ismt Senna nyomban volt, majd az Ascari-siknban - ott ahol korbban Patrese is elztt - elment a brazil mellett s meg sem llt a gyzelemig.
Ngy versennyel a vilgbajnoksg vge eltt Senna 18 pont elnyben volt Mansellel szemben, teht matematikailag mg semmi nem dlt el. Emiatt Patrese vllalta a vzhord szerept Nigel mellett a htralv futamokra.

Portugliban ennek megfelelen is cselekedett. Riccardo indult az lrl, mikzben Nigel csak a negyedik rajtkocka volt. A rajtnl Mansell megelzte Sennt, majd ksbb Bergert is s mr ott volt Patrese mgtt, aki engedelmesen lehzdott elle s elengedte. A gond csak ezutn jtt. Amikor Mansell kerkcserje utn elhagyta a boxutct s megtett nhny mtert, egyszeren elszabadult a jobb hts kereke. Szereli utnaszaladtak s visszatettk autjra a gumit, m szablytalan a boxutca azon terletn dolgozni, ezrt Mansellt diszkvalifikltk a versenybl Patrese pedig nyert Senna eltt. A brazil egyre kzelebb kerlt a vilgbajnoki cmhez...

A Spanyol Nagydjat megelz pilta-megbeszls meglehetsen feszlt hangulatban folyt. Az eligaztst megltogatta a FISA elnke, Jean-Marie Balestre is s lltlag vita robbant ki kzte s Mansell kztt, de Senna s Piquet is erteljesen brlta klnbz gyekben. Mansell Bergerrel is sszeklnbztt, akit - a szemtanuk szerint - torkon is ragadott.

Magn a versenyen Berger indult az lrl, mellle Mansell, aki vgig dominlt s nyert. Senna csak az tdik lett, s ez matematikailag mg mindig eslyt adott Mansellnek az utols kt versenyre, hiszen most 16 pont volt a brazil elnye.

A Japn Nagydjon Berger indult az lrl, Senna a msodik helyrl, Mansell a harmadikrl. Ez maradt a ksbbiekben is a sorrend. Senna hagyta, hogy csapattrsa egrutat nyerjen, hiszen neki elg volt a msodik hely is a vilgbajnoki cmhez. Mansellnek tmadnia kellett volna - s nyernie - ahhoz, hogy az utols versenyre halassza a dntst. Ez nem sikerlt. Hibt kvetett el s kicsszott a versenybl. Ayrton Senna harmadszor is vilgbajnok volt, Mansell plyafutsba pedig jabb kihasznlatlan lehetsgknt kerlt ez az v.

Az utols versenyt Adelaide-ben a17. krben leintettk a szrny idjrsi krlmnyek miatt, gy az els hat csak a helyezsekrt jr pontoknak a felt kapta meg: a gyztes Senna t pontot, a msodik helyezett Mansell hrom pontot s gy tovbb.

Mansell 1991-ben sszesen 72 pontot szerzett (a vilgbajnok Senna 95-t) s t futamot nyert. Ez azonban nem volt elg. vgre a vilgbajnoki cmet akarta! Ehhez azonban megbzhatbb kellett vlnia a Williams-Renault-nak.

Az Oroszln ve! - 1992

s 1992-re megbzhatbb is vlt! A szezon a dl-afrikai Kyalamiban kezddtt - a Williams-Renault ellenfelei szmra sokkol eredmnnyel. Nigel az egsz htvgt dominlta az sszes szabadedzsen, az idmr edzsen s a versenyen is volt a leggyorsabb. Csapattrsval ketts gyzelmet arattak, de Mansell mg Patrest is 20 msodperccel verte. Ha az elz vben Mansell azt mondta ngy verseny utn a vilgbajnoksgra, hogy az eldlt Senna javra, akkor most az ellenfeleiben kezdhettek ilyen gondolatok felsejleni. Egy verseny utn persze merszsg brmit is kijelenteni egy egsz szezon vgkimenetelt illeten, m a specilis elektronikai jdonsgokkal felszerelt Williamsek egyrtelmen egy msik ligban jtszottak a tbbiekhez kpest - ez mr az els futam utn vitathatatlanul kiderlt. A krds pusztn a megbzhatsg volt, de Kyalamiban ezzel sem volt gond.

s nem volt gond vele a kvetkez versenyeken sem. Mexikban ismt pole pozci s knyelmes gyzelem Patrese eltt. Interlagosban mindez megismtldtt - csak Mansell s Patrese voltak ugyanabban a krben...

A barcelonai esben - "termszetesen" ismt a pole-bl indulva - Mansell jra nyert, mg gy is, hogy sajt bevallsa szerint a verseny kzepn volt egy idszak, amikor kihagyott a motor. De a Williams akkora erflnyben volt, hogy ez sem tudta megakadlyozni Nigel negyedik gyzelmt az v negyedik versenyn. s mg nem volt vge a nagy sorozatnak: Imolban jabb els rajtkocka s jabb rajt-cl gyzelem kvetkezett.

A mdia elkezdett hborogni s javaslatokat tenni valamifle hendikep rendszer bevezetsre, amely kiegyenslyozn a Williamsek elnyt s "visszahozn az igazi versenyeket". Msok azon a vlemnyen voltak, hogy nem szabad a brit csapatot s piltikat "megbntetni" csak azrt, mert j munkt vgeznek.

Monacban radsul valamelyest megnyugodhattak a kedlyek, hiszen ezttal nem Mansell nyert - igaz, csak egy balszerencse miatt nem. Ismt a pole pozcibl indult, megfutotta a leggyorsabb krt s a 71. krig vezetett, amikor aztn defektet rzkelt s killt kerkcserre. Valjban nem volt defektje, csupn a bal hts kerekben jelentkez vibrci zavarta meg, m ezzel Senna lbe hullott a gyzelem, Nigel pedig a msodik helyen rt clba.
Montrealban Nigel a 15. krben kiprdlt a versenybl, amit vgl Gerhard Berger (McLaren-Honda) nyert.

Aztn jabb nagy sorozat kvetkezett: Magny-Cours-ban, Silverstone-ban s Hockenheimban pole pozci s sima gyzelem - igaz, a Francia Nagydjon ehhez azrt kellett az is, hogy csapattrsa udvariasan maga el engedje Nigelt... s gy rkeztnk el a Magyar Nagydjra, hogy Mansell akr mr ott bebiztosthatta vilgbajnoki cmt! A msodik helyrl rajtolhatott s megfutotta a leggyorsabb krt. Termszetesen szerette volna futamgyzelemmel nnepelni vilgbajnoki cmt, m egy defekt miatt visszaesett a hatodik helyre. Innen jra felkzdtte magt a msodik helyre - ami mr elg volt a vilgbajnoki cmhez, gy nem kockztatott. Senna learatta a futamgyzelmet, de a hs Mansell volt, aki vgre valahra rvbe rt s megnyerte a hn htott Forma-1-es vilgbajnoki cmet! 1992 minden bizonnyal a legknyebb esztend volt szmra, m sok v elsznt kzdelem s rengeteg balszerencse utn senki sem sajnlta tle, hogy most viszonylag knnyedn tudott nyerni egy remek aut segtsgvel. Anglia termszetesen hatrtalanul bszke volt hsre!

De az vnek mg nem volt vge. Spa-Francorchamps-ban a vltozkony, hol ess, hol szraz idjrs megtrflta a "nagy regeket" s az ifj Michael Schumacher (Benetton-Ford) arathatta le els futamgyzelmt egy jl idztett boxkills segtsgvel. Mansellnek s Patresnek ezttal a dobog msodik, illetve harmadik foka jutott. Nigelnek ezen a futamon is volt egy remek pillanata, amikor a vizes plyn slick gumikon kvlrl elzte meg Sennt a Blanchimon-ban.

Az Olasz Nagydjon Nigel maga el engedte Patrest - ezzel ksznve meg egsz ves segtsgt - m aztn mindkt Williams mszaki hiba ldozata lett: Mansell kiesett, Riccardo pedig visszaesett az tdik helyre, gy Senna tudott nyerni.

Mansell mg ezen a htvgn bejelentette, hogy 1993-ban az amerikai IndyCar sorozatban folytatja plyafutst. A Forma-1-ben elrte a cljt s klnben is belefradt mr a sok ves kzdelembe. Az amerikai szriban nem olyan kemny a konkurenciaharc, kisebb a nyoms. Mansell dntst az is elsegtette, hogy egyre tbbet pletykltak arrl, hogy a Williams 1993-ra Patrese helyre Prostot (aki 1992-ben "szabadsgon" volt) vagy Sennt akarja.

Estorilban pole pozci s futamgyzelem kvetkezett Nigel szmra, csapattrsa viszont hatalmasat bukott, amikor a clegyenesben tkztt Bergerrel. Szerencsre mindketten p brrel megsztk, de flelmetes jelenet volt.

Japnban aztn vgre sikerlt Mansell terve, hogy megajndkozza Patrest egy futamgyzelemmel. A versenyt vezette, amikor maga el intette az olaszt. Vgl Nigel ugyan motorhibval amgy is kiesett, Riccardo viszont learathatta els - s egyetlen - futamgyzelmt az vben.

A sima szezon aztn mgis vitkkal terhelten rt vget Adelaide-ben. Mansell vezetett s Senna ldzte, amikor a brazil "nemes egyszersggel" htulrl beleszaladt. Ayrton tovbb tudott menni s nyert, mg Mansell kiesett. Sokak szerint Sennnak jrt volna minimum egy "stop-and-go" bntets, m a versenybrsg nem cselekedett.

Mansell gy is elgedett lehetett. 108 pontot szerzett s kilenc futamot nyert 1992-ben - ami akkor rekord volt az egy szezon alatt elrt eredmnyek tekintetben. Az egy szezon alatt szerzett 14 pole pozcija pedig a mai napig az!
Termszetesen ez nagyban volt ksznhet a dominns Williams-Renault-nak, de mg egy ilyen autba is kell a klasszis pilta. Mansell csapattrsa, Patrese mindssze 56 pontot szerzett s egy futamot nyert...

j let az IndyCar-ban -1993 s 1994

Nigel elksznt a Forma-1-tl s 1993-ban j letet kezdett az amerikai IndyCar sorozatban. A Newman/Haas Lola-Ford csapat szerzdtette s ez egy sokkal nyugodtabb vilg volt a Forma-1-nl. Elszr is itt Mansell volt a legnagyobb sztr - a Forma-1-ben "csak" egyike volt a sok sztrnak. Amerikban Mansell sajt motorhome-ot kapott s mindenben a kedvt kerestk. A szponzori ktelezettsg is minimlis volt - mikzben a Forma-1-ben minden a PR krl forgott. Teht Mansell szmra minden adott volt egy kellemes "levezethz" karrierje szmra.

A szezon az ausztrliai Surfers Paradise-ban kezddtt, ahol rgtn meg is mutatta mennyit r az aktulis Forma-1-es vilgbajnok: pole pozcit szerzett s megnyerte a futamot. Phoenix-ben nem tudott rajthoz llni, mert az edzsek sorn balesetet szenvedett, de Long Beach-en mr ismt ott volt a pole pozciban. A versenyen vgl harmadik lett, majd a soron kvetkez Indy500-on is harmadik helyet szerzett. Milwaukee-ban gyztt, Detroitban ismt a pole-bl indult, m a versenyen csak 15. lett. Portlandban ismt elsrajtkocka, majd egy msodik hely kvetkezett a versenyen. Clevelandben harmadik lett, Torontban pedig mszaki hiba miatt kiesett. Michiganben nyert, majd pole-bl indult s jra nyert New Hampshire-ben. Elkhart Lake-en a msodik lett, Vancouver-ben a hatodik. Mid-Ohio-ban pole-t szerzett, de csak 12. lett a versenyen, majd kvetkezett egy tkletes htvge Nazareth-ben: pole s gyzelem. A szezon utols versenyn, Laguna Secban baleset miatt kiesett, m ez mr nem szmtott, hiszen ekkorra mr 191 pontjval s t futamgyzelmvel volt az IndyCar bajnoka is! Mansell volt az amarikai sorozat trtnetben az els versenyz, akinek ez a bravr joncknt sikerlt!

1994-re is maradt az IndyCar-ban s a Newman/Haas Lola-Ford szneiben, m ez az v mr kevesebb sikert hozott szmra s nem tudta megvdeni a bajnoki cmt. Surfers Paradise-ban ismt v volt az els rajtkocka, m a versenyt csak a kilencedik helyen fejezte be. Phoenix-ben harmadik lett, Long Beach-en msodik. Az Indy500-at baleset miatt nem tudta befejezni. Milwaukee-ban negyedik lett, majd Detroitban mszaki hibval kiesett - hiba indult a pole-bl. Portlandban tdik lett, Clevelandben msodik. Torontoban s Michiganben egyarnt mszaki hiba vetett vget a versenynek. Mid-Ohio-ban hetedik lett, New Hampshire-ben pedig egy baleset miatt nem fejezte be a versenyt. Elkhart Lake-en a 13. hely jutott neki, Nazareth-ben pedig mszaki hiba miatt nem rt vgig. A szezon utols versenyn, Laguna Secban nyolcadik lett.

Vissza a Forma-1-be - 1994 s 1995

Ugyanebben az vben - 1994-ben - Mansellt jra lthattk hvei a Forma-1-ben is. Mjus 1-jn Ayrton Senna hallos balesetet szenvedett Imolban, gy helyre a fiatal skt tesztpilta, David Coulthard kerlt a Williams-Renault-ba. Damon Hill vlt a csapat vilgbajnoki remnyeinek hordozjv, de a csapat vezetsge sokszor gy rezte, hogy az jonc Coulthard nem kpes neki elg hathats segtsget nyjtani, gy Frank Williams jra felvette a kapcsolatot Nigel Mansellel, aki ngy verseny erejig jra belhetett a Williams-Renault-ba. Az els alkalom a Magny-Cours-i Francia Nagydj volt jliusban, ahol ugyan Mansell megszerezte a msodik rajtkockt Hill mgtt, m ez nem sokat rt: Hill nagy ellenfele, Schumacher remekl rajtolt s mindkettejket fakpnl hagyta a verseny elejn s aztn nyert. Ksbb Mansell motorhiba miatt kiesett.

Oktberben, Jerezben kerlt sor Nigel kvetkez bevetsre. Itt is Schumacher nyert - ezttal a pole-bl -, Nigel pedig kiprdlt a plyrl. Mg kt versenyen indult Mansell 1994-ben: novemberben, Suzukban negyedik lett (csapattrsa, Hill nyert a pole-bl indul Schumacher eltt), az utols versenyt Adelaide-ben pedig a pole pozcibl indulva megnyerte. Nmi szerencsvel, hiszen a kt vilgbajnoki eslyes, Schumacher s Hill elment mellette a verseny elejn s miutn k tkztek s mindketten kiestek hullott Nigel lbe a gyzelem. Ngy versenyen 13 ponttal vgl is Mansell kilencedik lett a bajnoksgban ebben a csonka vben.

Forma-1-es karrierje azonban mg mindig nem rt vget ezzel! Neve tovbbra is jl csengett, gy 1995-ben rajthoz llhatott Imolban s Barcelonban a McLaren-Mercedes szneiben. Elbbi futamon a 10. helyen vgzett, utbbit pedig mszaki hiba miatt nem fejezte be. Az eredeti tervek szerint egsz vben versenyezhetett volna, m az idkzben 42 ves(!) Mansell annyira "megemberesedett", hogy mr alig tudta bepasszrozni magt az amgy is szkre szabott McLarenbe, gy vgl is knytelen volt a visszavonuls mellett dnteni.

Nigel Mansell 1980-tl 1995-ig tart Forma-1-es plyafutsa szmos sikert foglalt magba - ennek ellenre mgis taln a balszerencse s a buks jutott sokaknak eszbe rla, hiszen tbb vilgbajnoki cmet is ennek "ksznheten" vesztett el. Ugyanakkor ez csinlt belle hst is, akivel az emberek azonosulni tudtak s akinek szvbl tudtak szurkolni. A trtnet vge aztn mgiscsak "happy end" lett 1992-es Forma-1-es vilgbajnoki cmvel, amelyet 1993-ban egy IndyCar bajnoki cmmel is megtoldott. Tbb felmrs szerint Mansell a mai napig a legnpszerbb s legkzkedveltebb angol autversenyz s - noha ma mr felesgvel, Rosanne-nel s gyermekeivel (Chloe s Leo) Floridban l - nha ma is feltnik a Forma-1-es boxutcban vendgknt vagy szakrtknt egy-egy lapban illetve televzinl.

 

Legyen ez a kezdlapod

 
-Naptr-
2025. Augusztus
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
-Id-
 
-Szavazs-
-Szavazs-
-Melyik a kedvenc F1-es csapatod a 2008-ban?-

-Ferrari-
-BMW Sauber-
-Renault F1-
-WilliamsF1-
-Red Bull Racing, Torro Rosso-
-Toyota-
-Honda Racing-
-Super Aguri-
-Force India-
-McLaren-
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
-A Hnap Krdse-
-A Hnap Krdse-
-Visszatr-e valaha Montoya az F1-be?-

-Igen, taln mr jvre-
-Igen, de mg lenyom nhny vet a NASCAR-ban-
-Majd egyszer, taln...-
-Nem valszn-
-Inkbb maradjon a NASCAR-ban!-
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

-abforma1 frum-

Tovbb a frumhoz...

 

Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal