-Didier Pironi-
Didier Pironi
1977 novemberben az Elf-Tyrrell Team bejelentette, hogy Didier Pironi az 1978-as szezonban Patrick Depallier csapattrsa lesz. Ken Tyrrellnek dntenie kellett Stuck s Didier kztt meglepetsre nem a tapasztalat, hanem a testi adottsgok alapjn dnttt. Tyrrell elutastja a hrihorgas bajort, s a 008-as vezetlst Pironi foglalja el. Ken nagyon is emlkezett az Elf-es pilta, Didier 1972-es teljestmnyre, amikor gyztt a Monacoi Forma 3 Grand Prix-n. Ezen kvl megszerezte az Eurpai Forma 2 Bajnoksg harmadik helyt is. (Ren Arnoux s Eddie Cheever mgtt). PIRONI alaposan rcfolt azokra a nzetekre, miszerint nem ntt fel a Forma 1-hez.
A FORMA 1 ELTT
gy kezdte, mint sok ms fiatal src, akit elbvlt a szgulds lmnye: 1971-ben beratkozott egy versenyzi iskolba, Le Castellet vrosban. Kt v mlva tette be szekrnybe az els jelentsebb trfet: egy Elf kormnyt. Ksbb egy Renault R-12-essel Didier egy olyan megerltet versenyt is teljestett, mint a hagyomnyos Tour de Corse. A kzti autkkal hamarosan szaktott, inkbb az egylseseket szerette. A versenyztrsakkal ellenttben az ELF konszern tmogatst arra hasznlja, hogy sajt csapatot szervezzen. Autkat vsrol, s belp a Renault formulba. Richard Dallest asszisztencija mellett a szezon vgn jabb kupt emelhet a feje fl a francia bajnok. Ez felkelti az ELF figyelmt s a benzin nagyhatalom segtsgvel bekerl a Renault Super formulba. Az tdolgozott Martini Mk. 18-assal versenyezve a szezonban 12-szer llhatott fel a dobog tetejre. Azt hiszem nem kell mondani, ki lett a francia bajnok. A Le Mans-i versenyen 1976-ban egy Porsche 936 turbo-val a 19. helyen rt clba. Egy vvel ksbb a Renault szneiben trfea helyett sajnos csak egy szolid roncshalmazt tudott felmutatni. A r kvetkez vben viszont a Jassaud-Pironi pros az Alpine Renault-val gyzni tudott a Le Mans-i versenyen, j plyarekorddal. A becenevk (apa s fia) picit taln tlzs volt, annyi bizonyos, hogy a kt pilta kzti korklnbsg 15 v volt. 1976 vgn Pironi egy Chevron BMW-t tesztel, vgl az F-2-t veszi clba, a Martini csapatban kezd versenyezni. Csak gy mellkesen indul formula 3-ban is, s gyz a Monaco-i futamon. Ez a verseny presztzskrds, ugyanis majdnem mindegyik pilta, aki itt nyerni tudott, elbb vagy utbb bekerlt a Forma 1-be. Pironi mindssze fl vet vrt erre.
TYRRELL
Az els F1-es idnyben Pironi agresszv vezetsi stlusval tnt ki. Minden egyes pozcirt rendkvl kemnyen harcolt. A versenyztrsaknak persze nem tetszett ez a kmletlen vezetsi stlus, s nem ppen a leghzelgbb jelzkkel lttk el: olyan beceneveket szerzett magnak, mint hazardr meg rlt. A kpessgeit azonban senki nem vitatta, s amikor a Renault 1979-ben meg akarta szerezni, a Tyrrell nem engedte el, mivel ktves szerzdse volt vele. A Renault vgl Arnoux-t kaparintotta meg, Pironi pedig maradt a brit csapatnl. Az 1978-as szezonban a Tyrrell-Ford 008-as kerl bevetsre, amelyben az amerikai Karl Kempf kifinomult elektronikai eszkzkkel ltott el, krlbell ezek lehettek a mai telemetriai mszerek eldei. A szezon nem indult a remnyei szerint. Az idmrn 23., mg csapattrsa a 10. rajtkockbl indulva egyenletes teljestmnnyel a dobogra rkezett Andretti s Lauda mg, mg Didier csak a 14. lett. A kvetkez, lete msodik Forma 1-es versenyn Brazliban azonban mr pontszerz lett egy hatodik helyezssel. A verseny eltt megkapta azt az j erkfelfggesztst, amit csapattrsa, Patrick Depailler mr az elz futamon is hasznlt. Ennek ellenre az idmr edzseken vgig Patrick volt a gyorsabb, Pironinak csak a 19. rajtkocka jutott, mg Depailler a 11. helyrl rajtolhatott. Pironinak jcskn volt dolga, ha elrbb akart kerlni. A verseny els felben Jacques Laffitte-tal s az akkor bemutatkoz Arrows csapat piltjval, Riccardo Patresevel csatzott. m Patrese s Laffite gumijai elkoptak, s Didier feljtt a 6. helyre. Nem sokkal ksbb azonban megprdlt, s be kellett jnnie a boxba, hogy a kerkfelfggesztst megvizsgljk. Szerencsre a sok kiesnek ksznheten ezzel nem vesztett helyet s lete msodik futamt mris pontszerzssel nnepelte. A kvetkez lloms a Dl-Afrikai Kyalami, ahonnan szintn egy ponttal trt haza. Monacban a kitn tdik helyet rte el, egy Ricardo Patresevel vvott prbajban, amit meg is nyert. Ezen a versenyen Depailler gyztt. Monzban sikerlt elszr megvernie az idmrn Depaillert, de sajnos nem tudta a helyzeti elnyt kihasznlni, mivel a rajt utn tmegbaleset trtnt, amelynek mindkt Tyrrell ldozatul esett. Az 1978-as szezonban sszesen ht pontot tudott begyjteni. Didier gy kommentlja az els F1-es vadjt: A Renault s Ken nem tudtak megegyezni az tigazols feltteleiben. Ken ragaszkodott az n ktves szerzdsem kitltshez. De ez nem a vilg vge. Ez volt a tanulvem, amivel azonban nem lehetek teljes mrtkben elgedett. A Tyrrell 008 nem volt ugyan a legjobb konstrukci, de nmely versenyen tbbet is nyjthattam volna. 1979 nem tartozott a legsikeresebb vei kz egyrszt azrt, mert nznie kellett, hogy megy a Renault szekere, msrszt pedig sz szerint a tllsrt kzdtt. Kyalami-ban 200 km/-s sebessg mellett eltrtt a jobb hts kerk felfggesztse, s hatalmasat bukott, melynek eredmnye egy totlis roncshalmaz lett. Csodval hatros mdon Pironinak a haja szla sem grblt. Hans-Joachim Stuck, aki megllt, hogy segtsen neki, ksbb ezt mondta: gy mszott ki a roncsbl, mint egy fnix a hamubl. A Belgiumi Zolderben llt elszr a dobogra Scheckter s Laffite mgtt. A Monaco-i GP-n Didier a hetedik rajtpozciba kvalifiklta magt. Ezen a versenyen (is) rendkvl agresszven vezetett: elbb sz szerint eltakartotta az tbl Depaillert, majd a 20. krben megprblta Laudt kifkezni a Mirabeau kanyarban, de elszmtotta magt, beleszaladt a Brabham-be, s a korlthoz csapdott. A kvetkez sokkra nem kellett sokig vrni. A Francia Nagydj idmrjn Dijon-Prenois plyn 230 km/-s sebessgnl kitrtt az egyik kereke. Az aut kt darabra szakadt. A roncsbl ismt pen szllt ki. A versenyben viszont nem volt szerencsje, ott a felfggeszts trse lltotta meg. Zandvoortban Didier egy biztos harmadik helyet vesztett el, ezt megint a trtt felfggesztsnek ksznhette. Montrealban kt ponttal gyarapodott, majd a szezont USA-ban, Watkins Glen plyn egy remek harmadik hellyel fejezte be, miutn Jarier s Daly a msik kt Tyrrellel nem fejeztk be a versenyt.
LIGIER
Kt Tyrrell-es v utn Didier tbb ajnlatot is kapott (Lotus, Brabham, Ligier), s br a brit csapatok ajnlatai gretesebbnek tntek, 1979 oktberben Didier mgis a Ligier-t vlasztotta, Laffite (aki 79-ben a 4. helyet rte el a VB-n) mellett, mint msodik szm pilta. Egyszeren jobban rzem magamat francia csapatban nyilatkozta. Nagyon elsznt volt. Az els, Argentin Nagydjon mindssze 2 tizeddel volt lassabb, mint Laffite, s a harmadik helyrl vghatott neki a versenynek, de mg az els krt sem volt kpes megtenni, motorproblmk miatt. Laffite a 30. krben fejezte be a versenyt, szintn motorhiba miatt. Brazliban mr a msodik rajtrcsrl indult, de mr a negyedik krben be kellett jnnie a boxba, mert meglazult a hts stabiliztor. A javts a 21. helyre vetette vissza, de Didier kpes volt felkzdenie magt a 4. helyre. Belgiumban mr pnteken is jl mentek neki a dolgok, hiszen volt a msodik leggyorsabb Alan Jones mgtt. Szombaton esett az es, s senki sem tudott javtani az idejn. Vasrnap szeles, de szraz id volt. A dleltti bemelegt edzsen Pironi csapattrsnak motorja tnkrement, gy a Ligier szerelk ennek a kicserlsvel tltttk a dlelttt. A startot Pironi kapta el a legjobban s azonnal az lre llt. Egy darabig Jones mg tartotta vele a lpst, aztn folyamatosan leszakadt. Pironi tkletes stlusban vezetett s megkezdte a lekrzseket is. A vgre csak a kt Williams pilta, Alan Jones s Carlos Reutemann maradt vele azonos krben. A vgn mg ezt is megtehette, hogy a kopott gumik s a gyengl motor miatt lelasstson, de gy is 47 msodperccel gyztt Jones eltt! Ma nagyon egyszer volt nyilatkozta. Az enym volt a legjobb aut, s ez a legfontosabb. A Monaco-i Nagydjon sikerlt megszereznie az els pole position-jt. A versenyen is vezetett, amikor a sebessgvltja kezdte kidoblni a 3. fokozatot. Az 55. krben ppen a kaszin trnl jrt, amikor ez ismt megtrtnt, s Pironi ennek kvetkeztben egy pillanatra elvesztette uralmt a Ligier felett, nekicsapdott a palnknak s elgrblt autjnak a kerkfelfggesztse s defektet is kapott. A montreali versenyt nagy vrakozs elzte meg, Piquet s Jones harcban llt a vilgbajnoki cmrt, azonban k ketten a rajt utn rgtn karambolt okoztak. Az jraindtott versenyen Piquet a tarlk autjnak a motorja azonban megadta magt. Pironi szinte az egsz verseny alatt vezetett, de mivel kiugrott a rajtnl, megbntettk, gy csak harmadik lett. Mr a szezon vge eltt vilgos volt, hogy nem marad a Ligier-nl. Az azonban mindenkit meglepett, amikor hivatalosan bejelentette tlpst a Ferrarihoz. Sokan nem rtettk: a Ferrarinak 1973 ta ez volt a leggyengbb szezonja, radsul a mg ismeretlen, kell tapasztalatokkal nem rendelkez turbmotorok kitaposatlan tjra lpett.
FERRARI
1980 oktberben fogadta Enzo Ferrari s Mauro Forghieri, lehetsget kapott nhny tesztkrre Fioranoban a rgi T5-ssel. Hogy mirt ment Ferrarihoz, hagyta a Ligier-t? maga ezt mondta: a Ferrarinl nem lesz els szm versenyz, hanem mindkt sofr egyenl eslyekkel fog indulni. A francia, aki folykonyan beszlt olaszul, a Ferrarinl tlttt els vben nem igen kprztatott el senkit, de Mauro Forghieri konstruktr nagyon meg volt a szereplsvel elgedve. A szezon a Ferrari szmra ritka pechesen indult: Long Beach totlkosz, mindketten kiestek, Didier a benzinadagol hibja miatt, Villeneuve pedig a fltengely trse miatt. Brazliban szintn nulla pont, Villeneuve a turbfeltlt meghibsodsa miatt esett ki, Didier a 19 krben Prost Renaultjval tkztt. A harmadik, Argentin Nagydj sem hozott sikereket, jra kiestek, Didier motorhibval, Villeneuve kardntengely elfradsa miatt. Imolban vgre felcsillant a remny: Villeneuve a pole-ban, az gyorsasga s harcossga sokat gr volt, azonban vgl Didier szerzett kt pontot, miutn Gilles tlspekullta magt a gumivlasztskor. Zolder, a fekete htvge. Pnteken az Osella mechanikust Giovanni Amadeot ttte el Carlos Reutemann Williams-e, slyos srlseket okozva neki. Ez az incidens vezette a szerelket oda, hogy a munkakrlmnyeik javtsrt tntessenek. Miutn felsorakoztak a clvonalnl, a versenyt nem lehetett elrajtoltatni. Mi tbb, nhnyan ki is szlltak az autkbl, szolidaritst vllalva a szerelkkel. t perc mlva vget rt a demonstrci, ekkor a versenyszervezk hibt kvettek el, az autkat visszakldtk melegteni, pedig mg nem trt vissza minden versenyz a demonstrcibl. risi kosz keletkezett. Nmelyek elindultak, msok ott maradtak a rajtrcson. Ahogy egy kr megttele utn az els autk visszarkeztek, Derek Ongaro, a FISA kpviselje, a motorok tlmelegedsnek veszlytl tartva hirtelen elrajtoltatta a meznyt. Ez is hiba volt, hiszen mg nem llt mindenki a rajtrcson, st egyes szerelk mg a plyn tartzkodtak. Egyikk, Dave Luckett, az Arrows echnikusa ppen Patrese autjval foglalatoskodott, mikzben a versenyzk kerlgettk ket, m Siegfried Stohrnak ez nem sikerlt, s htulrl belement Patrese autjba, s a technikusnak slyos srlst okozott. Br a plyn segtk tucatjai, mentsk, s egyb jrmvek voltak, a versenyt mgsem lltottk le. Vgl az els kr utn Pironi s Alan Jones blokkoltk le a futamot. A megismtelt rajt utn Pironinak sikerlt vezet helyre kerlnie, m fkproblmk miatt meg kellett elgednie a nyolcadik hellyel. Giovanni Amadeo, az Osella szerelje htfn hunyt el a verseny utn. Az 1982-es szezonkezds politikai sznezet volt. A versenyzk s a FISA kzti ellentteket az n. super-license (vezeti engedly) bevezetse sztotta. A versenyznek muszj volt szerzdst ktnie a csapattal, s ezt bejelentenie. A versenyzk nem nztk j szemmel, sokan nem rtk al (Pironi, Lauda, Villeneuve). Lauda s Pironi vezetsvel a versenyzk szvetsge GDPA kihagytk a cstrtki szabadedzst. A verseny miatt a FISA elnapolta a trgyalst. Sajnos, a Ferrarik az gretes tesztek ellenre sem hoztk az redmnyt. Elbb Villeneuve turbmotorja mondta fel a szolglatot, majd Didier esett ki a msodik helyrl. A verseny utn Pironi, Prost, Laffite, Giacomelli, Patrese s Villeneuve 10 000 dollr bntetst kapott a 81-es zolderi blokd miatt, a tbbiek 5000 dollrt. Csak Jochen Mass s Teo Fabi (Lauda szerint: a jellemtelen kutya) szta meg bntetlenl. Ezutn Didier rtestette a FISA-t, hogy a versenyzk egyenrtk partnernek tekintik magukat. Vgl Didier feloszlatta a GDPA-t s jat alaptott - PRDA (Professional Racing Drivers Association). Amelynek az volt a feladata, hogy nagyobb mrtkben szerezzen rvnyt a versenyzk rdekeinek. gy a PRDA nagyban hozzjrult ahhoz, hogy a rajtrcs ismt teljes legyen.
Az Argentin Nagydj politikai okok miatt elmaradt, gy a csapatoknak ngy hetk maradt az imolai futamra. Az Imolai futam eltti szerdn Didier megnslt, a 29 ves Catherine Bleynie-nek fogadott rk hsget. A Brazil GP utn egy hnappal kizrtk a gyztes Nelson Piquet-t s a msodik helyezett Keke Rosberget. Az indok: az autjukat a futam utn feltltttk olajjal s vzzel, hogy elrjk a minimlis slyt. Hogy ezt a jvben elkerljk, az FIA hozott egy olyan dntst, hogy az autkat a verseny utn azonnal lemrik, nem lehet hozznylni. Erre fellngoltak az ellenttek a brit (FOCA) s a nemzetkzi (FISA) csapatok kztt. A FOCA szerinti ez nem felelt meg a Concorde egyezmnynek, ezrt felszltottk a hozzjuk kzel ll csapatokat, hogy bojkottljk a versenyt. Ezt az ATS s Tyrrell csapatok kivtelvel meg is tettk, gy mindssze 14 aut sorakozott fel az imolai rajtrcson! Amikor a versenyen Villeneuve vezetett, beszltak neki, hogy kmlje az autt, aki ennek megfelelen vezetett. Pironinak mgtte kellett volna maradnia, ennek ellenre nhnyszor megelzte, de Villeneuve az elzst mindig visszaadta. Didier-nek verseny kzben tbbszr is felmutattk a SLOW felirat tblt, de figyelmen kvl hagyta, s amikor verseny utn szemre vetettk, ezt mondta: "a SLOW azt jelenti, hogy lassts, figyelj, nem pedig azt, hogy elzsi tilalom van. Az utols krben ugyanis meglepetsszeren leelzte csapattrst, nem hagyvn a kanadainak lehetsget a visszaelzsre. Villeneuve gy rezte, megloptk, kifosztottk. Megeskdtt, Pironival tbb nem beszl, s gy fog ellene harcolni, mintha ms-ms csapatban lennnek. A belgiumi idmrn a "mindenron pole pozciban lenni" -vgy hajtotta Villeneuve-t. A lassan halad Mass a baloldali gyors nyomot akarta meghagyni a kzeled Ferrarinak, m ugyanabban a pillanatban Villeneuve jobbrl akart elmenni mellette. Az tkzs utn a Ferrari a levegbe replt, majd tbbszri megprdls utn a fldhz csapdott, Gilles Villeneuve mg aznap este meghalt. Pironi alig ocsdott fel ebbl a sokkbl, mris belekeveredett egy msik hallos kimenetel balesetbe, igaz vtlen volt: a kanadai futam pole pozcijban lefulladt a Ferrari motorja. A hts sorokbl rajtol olasz Riccardo Paletti elnzte az ll autt, s kb 200km/- s sebessggel htulrl belerohant. Kt ra mlva halt bele srlseibe a montreali krhzban. Hockenheim, szombati idmr edzs: Alain Prost a Renaulttal ppen a bemelegt krn volt, amikor a sr vzfggny mgl felbukkant Pironi a Ferrarival, s belerohant. Prost gy ltta: Htulrl jtt nekem, s jobb oldalon replt el mellettem. A Ferrari szinte merlegesen dobott fel engem a levegbe. A Ferrari hromszor prdlt meg a levegben, 250 m tvolsgban trt darabokra, mint Villeneuve autja Zolder-ben. A segtsg szinte azonnal megrkezett. Pironi elszr franciul, majd angolul kiltozott: vegyetek innen ki!. Lbtrssel szlltottk krhzba, s t ra mlva operltk meg. Brmilyen vszes informcik is szivrogtak ki a lba amputcijrl, a verseny utni szerdn mr eltvozott a krhzbl. Hockenheimben Villeneuve helyettese, Patrick Tambay nyert. Didier-nek a verseny eltt 39 pontja volt, mg a msodik helyezett Watsonnak csak 30, Keke Rosbergnek viszont csak 23, s ksbb 42 ponttal lett vilgbajnok, mghozz gy, hogy az idny folyamn mindssze egyszer tudott nyerni! Tbbszri operci utn Didier ismt megjelent a boxban. Egyelre mint nz. Visszatrse krl sokat spekullt. A francia AGS csapat krte segtsgt, s Didier tbbszr tesztelt is nluk, mghozz meglehetsen jl, olyannyira, hogy szerzdst is ajnlottak neki. Trgyalt Guy Ligier-vel is, aki lehetv tett nhny kondcis tesztet szmra. Az j Ligier JS 27-es kormnynl a csapat els szm piltjhoz, Arnoux-hoz megkzelt idket futott. gy tnt, a francia visszatrse pillanatok krdse csupn.
EPILGUS
Pironi azonban nemcsak a gyors autknak lt, elcsbtottk a gyors csnakok is. Mg lbadozsa alatt tagja lett az olasz Abbate csapatnak, amely Lamborghini motorokat hasznlt. 1985-ben mr az Offshore kategriban llt rajthoz. Pironi egyre jobban beleszeretett a csnakversenyzsbe, sajt csapatot hozott ltre Team Leader nven, s benevezett a vilgbajnoksgba. A csapat sikeres volt, s Pironi gy dnttt, egyelre nem tr vissza a Forma 1-be, mg a 87-es szezont motorcsnak-versenyzssel tlti. A Ligier csapatbl ismert Jean-Claude Gunard kzremkdsvel megptik a Colibri nev csodacsnakot, amelyet kt tizenkt hengeres Lamborghini motor reptett a vzen. A Colibri rendkvl gyors volt, viszont tbb ms versenyz vlemnye szerint nagyon veszlyes is volt egyben. 1987 aug. 23-n, egy httel azutn, hogy a Pironi-Gunard-Giroux tri megnyerte a Norvg Nagydjat, a brit partok kzelben katasztrfa trtnt. A Colibri 160 km/-s sebessggel hastotta a vizet, amikor egy tankhaj keltette hullmon felugrott a levegbe, majd ott tfordulva esett vissza a vzre. Itt tudni kell, hogy a versenyzk ltalban a csnakban llva teljestik a versenyt, Pironinak a lba a balesete miatt viszont nem brta volna a hullmokon ugrl csnak okozta megterhelst, gy k ms versenyzkkel ellenttben ltek a csnakban, mi tbb, le voltak szjazva. Mg ms hasonl esetekben a csnak legnysge a vzbe esik, nekik a felborult csnaktest alatt eslyk sem volt a megmeneklsre.
Didier Pironi
Szletett 1952 mrc. 26 Elhunyt 1987 aug. 23 Jelenltek: 72 Startok szma: 70 Gyzelmek: 3 Dobogs helyezsek: 13 Pole pozcik: 4 Leggyorsabb krk: 5
|