-Chris Amon-
Chris Amon
Vajon mit mond egy Forma 1-es rajong szmra az Amon nv? Hnyan vannak, akik emlkeznek mg a Forma 1 egyik legnagyobb tehetsgre? Valsznleg nincsenek tl sokan, s be kell vallani, els pillantsra nincs is mirt. 1963 s 1976 kztt 14 szezonban kevesebb, mint szz nagydjon vett rszt, pontjainak szma mg ennl is kevesebb, a Forma 1-ben elrt gyzelmeinek a szma pedig nulla. s mgis azt kell mondani, hogy Chris Amon a 60-as 70-es vek egyik legjobb s egyben a legpechesebb versenyzje volt. Amon a Forma 1-ben mint minden idk msodik legfiatalabb versenyzje mutatkozott be, habr idvel nhnyan elkerltek (Thackwell,Alonso, Tuero), azonban a Forma 1-es versenyautba gy lt be, hogy mg nem volt hsz esztends sem.(1943 jlius 20-n szletett). Eurpba egy hres brit autversenyz, Reginald Parnell segtsgvel jutott el, aki miutn egy ess versenyen mint nz ltta, hogyan vezeti a hres Maserati 250F versenyautt ez a 19 ves legnyke, meg volt gyzdve rla, hogy ppen most fedezte fel a jv vilgbajnokt. Chris a belga Spa-ban ppen Parnell istlljban Lola Climax versenyautban debtlt. A bemutatkoz els versenynek a motorbl kifoly olaj vetett vget. Mintha ez lett volna a vgzete, ugyanis ez a pech ksrte vgig a Forma 1-ben eltlttt 14 vt. Parnell Loli nem voltak ppen technikailag a cscson, Chrisnek ennek ellenre sikerlt Franciaorszgban (Reims) s Angliban (Silverstone) elcspnie egy-egy hetedik helyet, - ezek voltak az istll legjobb eredmnyei ebben az vben. Amon hamarosan megtudta, hogy az autversenyzsnek vannak rnyoldalai is: Monzban az edzsen kireplt a plyrl, ezrt hrom trtt bordval fizettett. Reg Parnell az 1964-es idnyre meg akarta szerezni az ugyan idsebb, m mindenesetre megbzhatbb Lotusokat, s az j Climax V8S motorokat, amibl azonban nem lett semmi, ugyanis sajnos janurban meghalt, vele egytt elszlltak a tervek is. Helyre fia, Tim kerlt, akinek a legnagyobb jindulattal szlva sem voltak olyan kpessgei, hogy apja nyomdokba lpjen. Az els hibt mindjrt akkor kvette el, amikor hogy gymond visszalpett a nyolchengeres BRM-ekhez. Ezekkel ugyanis eslyk sem volt elrbb kerlni. Amon kitnen helytllt Hollandiban, ahol megszerezte lete els pontjt, de sajnos egyre jobban elmlylt a vlsg a Tim Parnellel val kapcsolatukban. Az j-zlandi versenyz tbbszr is kijtt a sodrbl, radsul le kellett nyelnie a keser pirult: az Olasz Nagydj eltt az istllfnk kzli vele, hogy helyre a jvben a tapasztaltabb Attwood rkezik. Dick azonban megsrlt, gy Chris maradt mg a tengerentli versenyekre, de a Mexiki GP utn vglegesen tvozott a csapattl. Mr-mr gy tnt, fuccs a Forma 1-es plyafutsnak, ugyan mg prblkozott Innes Irelandtl kapott Lotusszal, de semmi felejthetetlent nem tudott felmutatni. Ekkor rkezett a segtsg, mghozz a sajt hazjbl: Bruce McLaren sajt F1-es csapatot indtott, s Amonnak felknlta a msodik szm versenyzi llst. Az rmt hamarosan rm vltotta fel, mivel az aut mg rengeteg gyerekbetegsggel kszkdtt, a msodik aut folyamatosan versenykptelen volt, gy Amon nem tudott a versenyeken indulni. Azaz kt kivtellel igen: Franciaorszgban John Cooper klcsnautjval nem kis meglepetsre nyolcadik helyen fejezte be a versenyt. Olaszorszgban pedig a mr-mr kvletnek szmt Brabham BRM-mel kvalifiklni sem tudta magt. Mindent krptol viszont a hres 24 rs Le Mans-i verseny: a leggyorsabb edzseredmny utn a clban a kocks zszl az els helyen dvzlte. Ez a huszrvgs ppen a legjobb idben rkezett, s ezzel megmentette a karrierjt. A verseny utn a rendezk elnzst krtek tle, hogy tavaly nem engedtk rajthoz llni, mivel huszonegyvesen tl fiatalnak tartottk ehhez. Ezutn megpezsdlt krltte az let, Enzo Ferrari tett neki ajnlatot. Br a Ferrariban Bandininak, Parkesnek s Scarfiottinak is szerzdse van, Amon mgis alrt. (megemltem, hogy ez az alrs 202 000 dollrt hozott szmra). Kpessgeit mindjrt igazolta, Bandinivel megnyertk a Daytoni 24 rs versenyt. A Forma 1-ben viszont folytatdott a pechsorozata. Monacoban Lorenzo Bandini lett vesztette, miutn tkzs utn kigyulladt az autja, Chis sokig harcolt a msodik helyrt, m Lorenzo autjnak maradvnyai annyira megsrtettk a gumijt, hogy ki kellett cserlnie, emiatt visszacsszott a harmadik helyre. Hollandiban s Belgiumban is pontszerz helyen futott be, Franciaorszgban viszont a msodik helyrl esett ki, miutn elszakadt a gzzsinrja! Ez az idny elg biztatan alakult szmra, ht versenybl hatszor szerzett pontot, s ngyszer llhatott fel a dobogra. Annak ellenre, hogy nem nyert versenyt, a vilgbajnoki cm elrsnek kzelben tartzkodott. Monzban sok ezer rajong vrta, hogy a Ferrari dvskje gyzzn, azonban a motor nem brta a versenyt, a clba ugyan bevnszorgott, de nem sikerlt pontot szereznie. USA-ban ugyanaz trtnt, ezttal clba sem rt. A mexiki zrfutamon pedig hrom krrel a vge eltt kirlt az zemanyagtartlya. Hat pontot vesztett emiatt... Az 1967-es relatvan j idnye utn Amon remnykedett egy jobb folytatsban, m nem gy alakult. Rgtn az els GP-n Kyalamiban megismtldtt vele a tavalyi mexiki eset, szerencsre most mindssze egy hellyel esett htrbb. Belgiumban Surtees autjnak kereke all felvgd k ejtett sebet a htjn. Az olasz nagydjon kiprblta Forghieri jtst, az llthat hts szrnyakat, aminek az lett az eredmnye, hogy kilyukadt az olajcs, s az irnythatatlan aut a fk kz vgdott. Szerencse a szerencstlensgben: a balesetet psgben megszta. Christ kellemetlenl rintette Jacky Ickx rkezse, mert Ickx tudott olyat, amit Amon nem: nyerni. Pedig Amon vltig azt lltotta, hogy mindig volt az, aki tesztelte azokat az autkat, amellyekkel Jacky gyjtgette a babrokat... 1969-ben aztn betelt a pohr: az els hat versenybl tszr nem ltta meg a kocks zszlt, ebbl hromszor motorhiba miatt. Amon gy nyilatkozott, hogy a tesztek sorn tszr trtt el a ftengely. A brit GP utn aztn elhagyta a maranelli csapatot. A ksbbiek sorn ezt gy rtkelte, mint karrierje legnagyobb baklvst ki gondolta akkor, milyen sikeres lesz a 312-es tpus a kvetkez vben... Egy kis kitr: Amon kpessgeit igazolja a Tasman kupban val rsztvtele, melyet a hathengeres, kt s fl literes Ferrari Dinoval teljestett, s az 1968-as msodik hely utn egy v mlva 1969-ben ht versenybl ngyet nyerve lett az abszolt bajnok. 1970-ben Amon tudst az j March csapattal egybektve prblta meg kamatoztatni. Amikor 1969-ben alrta a szerzdst, Max Mosley biztostotta, hogy lesz az egyetlen versenyz a csapatban. Csakhogy hamarosan megjelent Andretti s Siffert is (az helyket a vastag pnztrca alapozta meg), tovbbi autkat adtak Tyrrellnek is, majd Ronnie Petersonnak. A kiss csaldott Amon az idnyt gyzelemmel kezdte ez tipikus volt rszrl, hiszen ez a Silverstoni futam nem szmtott bele a vilgbajnoksgba. Taln karrierje legjobbjt nyjtotta a belga Spa-ban, ahol kitn csatt vvott Pedro Rodriguezzel. Mg Stewart sem tudott velk lpst tartani. Annak ellenre, hogy a mexiki BRM-je egyrtelmen gyorsabb volt, Amon mindssze egy msodperc htrnnyal kvette t a clban. Az v vgre kiderlt, hogy Chris a Marchnl sem marad, mert Mosley tisztn zleti alapokra helyezett hozzllsa nem kedvezett az j-zlandinak, mivel nem voltak pnzers szponzorai. Gondolkodott azon, menjen-e Brabhamhoz, vgl azonban a Matra mellett dnttt. No, erre mondjk azt, hogy nem a megfelel idben nem a megfelel helyre. Sajnos, az egykor dominl csapatnak mr csak az emlkek maradtak a sikerekbl. Amonnak megint sikerlt nyerni, de ht mr megint egy olyan versenyen Buenos Airesben, amely nem szmtott bele a vilgbajnoksgba. A lelkesedst nem veszti el, csak az els sort a rajtnl Kyalamiban, ahol lefullad a motorja. A 16. pozcirl verekedte elrbb magt, ezrt az alaktsrt kt pontot kapott. A dobogra csak a Spanyol Nagydjon tudott felllni, ezt kveten nagyon visszaestek, a Matra gy dnt, kihagyja az osztrk futamot, hogy jobban fel tudjanak kszlni Monzra. Monzban aztn idelis krlmnyek kztt vezeti is a versenyt, mg kilenc krrel a vge eltt is, amikor is lassan kezdett elszivrogni a leveg a gumijaibl, ezt megtetzte az a tny, hogy elvesztette a buksisak plexi vdjt. Szltl s portl kivrsdtt szemmel rkezett be a clba, ahol egy pont lett a jutalma. Egy vvel ksbb Kyalamiban Amon a 17. helyrl vgott neki a versenynek, ahol felkzdtte magt a harmadik helyre, m kt sima defektet kvet kt megll a boxban kipendertette t az els tzbl. Az ess Monacoban a felcsap vz miatt nem ltott jl, ngyszer kellett megllnia, ez a hatodik helyre vetette vissza. Belgiumban a harmadik helyen autzott, amikor kifogyott az zemanyaga, de mg gy is sikerlt bejnnie a hatodik helyre. A Francia Nagydjon pole position-bl indulva sokig vezetett, m defektet kapott a gumija, s hihetetlen 75 msodpercet llt a boxban. Igen, ennyi idbe tellett, mg a szerelk kicserltk azt az egy kereket! A nyolcadik helyre jtt vissza, ahonnan felkzdtte magt a harmadik helyre, de ez sovny vigasz volt szmra. Az idny msodik fele a stagnls jegyben tellett el, a vgn pedig bekvetkezett az, amire mr sokan szmtottak: a Matra kivonult a versenyzsbl Amon csapat nlkl maradt. Egy ideig spekullt, hogy a Matrval, mint sajt csapattal fog versenyezni, de vgl is sokkal rosszabbat vlasztott. Megjelent a sznen Mosley, felajnlott neki egy szerzdst, amit Chris gy rtkelt, hogy mg egy kezd szmra is megalz. A BRM-mel kezdett el trgyalni, m Mosley j ajnlatot tett neki. Amikor Amon megszaktotta a BRM-mel a trgyalsokat, s ksz volt elfogadni Mosley feltteleit, a March fnke kzlte vele, hogy ppen most szerzdtette Jariert. A feldhdtt Chris brsghoz fordult, m ez nem segtett rajta - versenyeznie ugyanis nem volt mivel. Vgl Belgiumban a Tecno vezetlst foglalja el. Az 1973-as szezonban rendkvl gyengn szerepelt, amit mr nem tudott tovbb elviselni, ezrt Londonban, az ismerseinl az autt a Goral cggel tvizsgltatta. Amikor megtudta, milyen a motor teljestmnye, elllt a tovbbi versenyzstl. A kt utols versenyre Tyrrelltl kapott lehetsget a harmadik autval, amellyel eredetileg Depailler rajtolt volna, de mivel a francia lbtrst szenvedett, Amon elfoglalhatta a helyt. Azonban csak az egyik versenyen llt rajthoz, mivel USA-ban Cevert halla miatt a Tyrrell nem indult. Azoknak a spekulciknak, vajon Amon hol fog versenyezni 1974-ben Chris sajt autjnak bemutatsa vetett vget. Sikeres szeretett volna lenni, mint a majdnem fldijnek szmt Brabham, vagy akr McLaren, m az egyetlen Spanyol Nagydjon val indulskor a 23. krig jutott el. Tovbbi prblkozsai (3) inkbb csak edzsszerek voltak. 1975-re nem sikerlt leszerzdnie, a szaklapokban mr meg is jelentek az els cikkek, amelyek a karrierjt mltattk. Annl nagyobb lett a meglepets, amikor Amon az Ensign kormnynl nagystlen visszatrt az Osztrk s Olasz Nagydjakra. Szavai az autrl dicsrek voltak, Nunn elgedett volt vele. Az 1976-os szerzdssel mindkt fl meg volt elgedve. Azonban nem is lenne a neve AMON, ha minden rendben lenne krltte. Kzvetlenl karcsony eltt sajt autjval karambolozott, emiatt ki kellett hagynia a Brazil Nagydjat. Annl nagyobb lelkesedssel vetette bele magt az ezt kvet versenyekbe, de mr megint kzbeszlt az a frnya pech Dl-Afrikban kifogyott a benzinje, Long Beach-ben leszakadt a kipufogja, mg vgl a Spanyol Nagydjon sikerlt kt pontot szereznie, amit Amon gy rtkelt, mintha gyztt volna. Rviddel ezutn volt kt komolyabb balesete Belgiumban, s Svdorszgban, ez utbbi miatt ki kellett hagynia a Francia Nagydjat. Amikor Lauda csnyn meggett a Nrburgringen, Amon gy dnttt, abbahagyja a versenyzst. Ez elg meglepen hangzott, de volt ms oka is a pnzgyi nehzsgekkel kszkd Nunn nem volt kpes Amon gzsijt kifizetni. A kijelents ellenre Amon Kanadban a Williams szneiben bukkant fel, m csnyn sszeakaszkodott Harald Ertllel, s ezzel definitven vge lett a plyafutsnak. Vagy mgsem? 1976-ban Amon elfogadta Walter Wolf ajnlatt a kvetkez idnyre: a tesztpiltai llst. Taln mg remnykedett valamiben... Tesztelgette a Gianpaolo Dallara tervezte autt, kzben taln arra vrt, hogy a szerencse rmosolyogjon,. Aztn jtt egy kanadai fiatalember, jeges nyugalommal az arcn, belt utna az autba, s simn ment kt msodpeccel jobb idt nla. Amon ebben a sors figyelmeztetst ltta, fogta is a buksisakjt s szgre akasztotta, majd ennek a zldflnek kezdett el menedzselni. Egybknt a fiatalembert Gilles Villeneuve-nek hvtk... Ht ennyit Chris Amonrl. Arrl, aki a Lolba mg trikban, rgi sportcipben, buksisak nlkl lt be. Arrl, aki a msfl s hromliteres kategrkban legyzte a nagymenket, de a Forma 1-ben egyszer sem nyert. Arrl, aki konstruktr is volt, s a motorokat elllt gyra ppen akkor replt a levegbe, amikor az nem volt biztostva. Arrl, aki olyan szrakozott volt, hogy amikor medenct pttetett a kertjben, az angol kivitelezknek elfelejtette megmondani, hogy a mretek nem hvelykben, hanem centimterekben vannak megadva. Arrl, aki 14 vig koptatta a Forma 1-es versenyautk gumijait, jeles, de mltatlanul feledsbe merlt alakja volt e versenysorozatnak...
Vajon mit mond egy Forma 1-es rajong szmra az Amon nv? Hnyan vannak, akik emlkeznek mg a Forma 1 egyik legnagyobb tehetsgre? Valsznleg nincsenek tl sokan, s be kell vallani, els pillantsra nincs is mirt. 1963 s 1976 kztt 14 szezonban kevesebb, mint szz nagydjon vett rszt, pontjainak szma mg ennl is kevesebb, a Forma 1-ben elrt gyzelmeinek a szma pedig nulla. s mgis azt kell mondani, hogy Chris Amon a 60-as 70-es vek egyik legjobb s egyben a legpechesebb versenyzje volt. Amon a Forma 1-ben mint minden idk msodik legfiatalabb versenyzje mutatkozott be, habr idvel nhnyan elkerltek (Thackwell,Alonso, Tuero), azonban a Forma 1-es versenyautba gy lt be, hogy mg nem volt hsz esztends sem.(1943 jlius 20-n szletett). Eurpba egy hres brit autversenyz, Reginald Parnell segtsgvel jutott el, aki miutn egy ess versenyen mint nz ltta, hogyan vezeti a hres Maserati 250F versenyautt ez a 19 ves legnyke, meg volt gyzdve rla, hogy ppen most fedezte fel a jv vilgbajnokt. Chris a belga Spa-ban ppen Parnell istlljban Lola Climax versenyautban debtlt. A bemutatkoz els versenynek a motorbl kifoly olaj vetett vget. Mintha ez lett volna a vgzete, ugyanis ez a pech ksrte vgig a Forma 1-ben eltlttt 14 vt. Parnell Loli nem voltak ppen technikailag a cscson, Chrisnek ennek ellenre sikerlt Franciaorszgban (Reims) s Angliban (Silverstone) elcspnie egy-egy hetedik helyet, - ezek voltak az istll legjobb eredmnyei ebben az vben. Amon hamarosan megtudta, hogy az autversenyzsnek vannak rnyoldalai is: Monzban az edzsen kireplt a plyrl, ezrt hrom trtt bordval fizettett. Reg Parnell az 1964-es idnyre meg akarta szerezni az ugyan idsebb, m mindenesetre megbzhatbb Lotusokat, s az j Climax V8S motorokat, amibl azonban nem lett semmi, ugyanis sajnos janurban meghalt, vele egytt elszlltak a tervek is. Helyre fia, Tim kerlt, akinek a legnagyobb jindulattal szlva sem voltak olyan kpessgei, hogy apja nyomdokba lpjen. Az els hibt mindjrt akkor kvette el, amikor hogy gymond visszalpett a nyolchengeres BRM-ekhez. Ezekkel ugyanis eslyk sem volt elrbb kerlni. Amon kitnen helytllt Hollandiban, ahol megszerezte lete els pontjt, de sajnos egyre jobban elmlylt a vlsg a Tim Parnellel val kapcsolatukban. Az j-zlandi versenyz tbbszr is kijtt a sodrbl, radsul le kellett nyelnie a keser pirult: az Olasz Nagydj eltt az istllfnk kzli vele, hogy helyre a jvben a tapasztaltabb Attwood rkezik. Dick azonban megsrlt, gy Chris maradt mg a tengerentli versenyekre, de a Mexiki GP utn vglegesen tvozott a csapattl. Mr-mr gy tnt, fuccs a Forma 1-es plyafutsnak, ugyan mg prblkozott Innes Irelandtl kapott Lotusszal, de semmi felejthetetlent nem tudott felmutatni. Ekkor rkezett a segtsg, mghozz a sajt hazjbl: Bruce McLaren sajt F1-es csapatot indtott, s Amonnak felknlta a msodik szm versenyzi llst. Az rmt hamarosan rm vltotta fel, mivel az aut mg rengeteg gyerekbetegsggel kszkdtt, a msodik aut folyamatosan versenykptelen volt, gy Amon nem tudott a versenyeken indulni. Azaz kt kivtellel igen: Franciaorszgban John Cooper klcsnautjval nem kis meglepetsre nyolcadik helyen fejezte be a versenyt. Olaszorszgban pedig a mr-mr kvletnek szmt Brabham BRM-mel kvalifiklni sem tudta magt. Mindent krptol viszont a hres 24 rs Le Mans-i verseny: a leggyorsabb edzseredmny utn a clban a kocks zszl az els helyen dvzlte. Ez a huszrvgs ppen a legjobb idben rkezett, s ezzel megmentette a karrierjt. A verseny utn a rendezk elnzst krtek tle, hogy tavaly nem engedtk rajthoz llni, mivel huszonegyvesen tl fiatalnak tartottk ehhez. Ezutn megpezsdlt krltte az let, Enzo Ferrari tett neki ajnlatot. Br a Ferrariban Bandininak, Parkesnek s Scarfiottinak is szerzdse van, Amon mgis alrt. (megemltem, hogy ez az alrs 202 000 dollrt hozott szmra). Kpessgeit mindjrt igazolta, Bandinivel megnyertk a Daytoni 24 rs versenyt. A Forma 1-ben viszont folytatdott a pechsorozata. Monacoban Lorenzo Bandini lett vesztette, miutn tkzs utn kigyulladt az autja, Chis sokig harcolt a msodik helyrt, m Lorenzo autjnak maradvnyai annyira megsrtettk a gumijt, hogy ki kellett cserlnie, emiatt visszacsszott a harmadik helyre. Hollandiban s Belgiumban is pontszerz helyen futott be, Franciaorszgban viszont a msodik helyrl esett ki, miutn elszakadt a gzzsinrja! Ez az idny elg biztatan alakult szmra, ht versenybl hatszor szerzett pontot, s ngyszer llhatott fel a dobogra. Annak ellenre, hogy nem nyert versenyt, a vilgbajnoki cm elrsnek kzelben tartzkodott. Monzban sok ezer rajong vrta, hogy a Ferrari dvskje gyzzn, azonban a motor nem brta a versenyt, a clba ugyan bevnszorgott, de nem sikerlt pontot szereznie. USA-ban ugyanaz trtnt, ezttal clba sem rt. A mexiki zrfutamon pedig hrom krrel a vge eltt kirlt az zemanyagtartlya. Hat pontot vesztett emiatt... Az 1967-es relatvan j idnye utn Amon remnykedett egy jobb folytatsban, m nem gy alakult. Rgtn az els GP-n Kyalamiban megismtldtt vele a tavalyi mexiki eset, szerencsre most mindssze egy hellyel esett htrbb. Belgiumban Surtees autjnak kereke all felvgd k ejtett sebet a htjn. Az olasz nagydjon kiprblta Forghieri jtst, az llthat hts szrnyakat, aminek az lett az eredmnye, hogy kilyukadt az olajcs, s az irnythatatlan aut a fk kz vgdott. Szerencse a szerencstlensgben: a balesetet psgben megszta. Christ kellemetlenl rintette Jacky Ickx rkezse, mert Ickx tudott olyat, amit Amon nem: nyerni. Pedig Amon vltig azt lltotta, hogy mindig volt az, aki tesztelte azokat az autkat, amellyekkel Jacky gyjtgette a babrokat... 1969-ben aztn betelt a pohr: az els hat versenybl tszr nem ltta meg a kocks zszlt, ebbl hromszor motorhiba miatt. Amon gy nyilatkozott, hogy a tesztek sorn tszr trtt el a ftengely. A brit GP utn aztn elhagyta a maranelli csapatot. A ksbbiek sorn ezt gy rtkelte, mint karrierje legnagyobb baklvst ki gondolta akkor, milyen sikeres lesz a 312-es tpus a kvetkez vben... Egy kis kitr: Amon kpessgeit igazolja a Tasman kupban val rsztvtele, melyet a hathengeres, kt s fl literes Ferrari Dinoval teljestett, s az 1968-as msodik hely utn egy v mlva 1969-ben ht versenybl ngyet nyerve lett az abszolt bajnok. 1970-ben Amon tudst az j March csapattal egybektve prblta meg kamatoztatni. Amikor 1969-ben alrta a szerzdst, Max Mosley biztostotta, hogy lesz az egyetlen versenyz a csapatban. Csakhogy hamarosan megjelent Andretti s Siffert is (az helyket a vastag pnztrca alapozta meg), tovbbi autkat adtak Tyrrellnek is, majd Ronnie Petersonnak. A kiss csaldott Amon az idnyt gyzelemmel kezdte ez tipikus volt rszrl, hiszen ez a Silverstoni futam nem szmtott bele a vilgbajnoksgba. Taln karrierje legjobbjt nyjtotta a belga Spa-ban, ahol kitn csatt vvott Pedro Rodriguezzel. Mg Stewart sem tudott velk lpst tartani. Annak ellenre, hogy a mexiki BRM-je egyrtelmen gyorsabb volt, Amon mindssze egy msodperc htrnnyal kvette t a clban. Az v vgre kiderlt, hogy Chris a Marchnl sem marad, mert Mosley tisztn zleti alapokra helyezett hozzllsa nem kedvezett az j-zlandinak, mivel nem voltak pnzers szponzorai. Gondolkodott azon, menjen-e Brabhamhoz, vgl azonban a Matra mellett dnttt. No, erre mondjk azt, hogy nem a megfelel idben nem a megfelel helyre. Sajnos, az egykor dominl csapatnak mr csak az emlkek maradtak a sikerekbl. Amonnak megint sikerlt nyerni, de ht mr megint egy olyan versenyen Buenos Airesben, amely nem szmtott bele a vilgbajnoksgba. A lelkesedst nem veszti el, csak az els sort a rajtnl Kyalamiban, ahol lefullad a motorja. A 16. pozcirl verekedte elrbb magt, ezrt az alaktsrt kt pontot kapott. A dobogra csak a Spanyol Nagydjon tudott felllni, ezt kveten nagyon visszaestek, a Matra gy dnt, kihagyja az osztrk futamot, hogy jobban fel tudjanak kszlni Monzra. Monzban aztn idelis krlmnyek kztt vezeti is a versenyt, mg kilenc krrel a vge eltt is, amikor is lassan kezdett elszivrogni a leveg a gumijaibl, ezt megtetzte az a tny, hogy elvesztette a buksisak plexi vdjt. Szltl s portl kivrsdtt szemmel rkezett be a clba, ahol egy pont lett a jutalma. Egy vvel ksbb Kyalamiban Amon a 17. helyrl vgott neki a versenynek, ahol felkzdtte magt a harmadik helyre, m kt sima defektet kvet kt megll a boxban kipendertette t az els tzbl. Az ess Monacoban a felcsap vz miatt nem ltott jl, ngyszer kellett megllnia, ez a hatodik helyre vetette vissza. Belgiumban a harmadik helyen autzott, amikor kifogyott az zemanyaga, de mg gy is sikerlt bejnnie a hatodik helyre. A Francia Nagydjon pole position-bl indulva sokig vezetett, m defektet kapott a gumija, s hihetetlen 75 msodpercet llt a boxban. Igen, ennyi idbe tellett, mg a szerelk kicserltk azt az egy kereket! A nyolcadik helyre jtt vissza, ahonnan felkzdtte magt a harmadik helyre, de ez sovny vigasz volt szmra. Az idny msodik fele a stagnls jegyben tellett el, a vgn pedig bekvetkezett az, amire mr sokan szmtottak: a Matra kivonult a versenyzsbl Amon csapat nlkl maradt. Egy ideig spekullt, hogy a Matrval, mint sajt csapattal fog versenyezni, de vgl is sokkal rosszabbat vlasztott. Megjelent a sznen Mosley, felajnlott neki egy szerzdst, amit Chris gy rtkelt, hogy mg egy kezd szmra is megalz. A BRM-mel kezdett el trgyalni, m Mosley j ajnlatot tett neki. Amikor Amon megszaktotta a BRM-mel a trgyalsokat, s ksz volt elfogadni Mosley feltteleit, a March fnke kzlte vele, hogy ppen most szerzdtette Jariert. A feldhdtt Chris brsghoz fordult, m ez nem segtett rajta - versenyeznie ugyanis nem volt mivel. Vgl Belgiumban a Tecno vezetlst foglalja el. Az 1973-as szezonban rendkvl gyengn szerepelt, amit mr nem tudott tovbb elviselni, ezrt Londonban, az ismerseinl az autt a Goral cggel tvizsgltatta. Amikor megtudta, milyen a motor teljestmnye, elllt a tovbbi versenyzstl. A kt utols versenyre Tyrrelltl kapott lehetsget a harmadik autval, amellyel eredetileg Depailler rajtolt volna, de mivel a francia lbtrst szenvedett, Amon elfoglalhatta a helyt. Azonban csak az egyik versenyen llt rajthoz, mivel USA-ban Cevert halla miatt a Tyrrell nem indult. Azoknak a spekulciknak, vajon Amon hol fog versenyezni 1974-ben Chris sajt autjnak bemutatsa vetett vget. Sikeres szeretett volna lenni, mint a majdnem fldijnek szmt Brabham, vagy akr McLaren, m az egyetlen Spanyol Nagydjon val indulskor a 23. krig jutott el. Tovbbi prblkozsai (3) inkbb csak edzsszerek voltak. 1975-re nem sikerlt leszerzdnie, a szaklapokban mr meg is jelentek az els cikkek, amelyek a karrierjt mltattk. Annl nagyobb lett a meglepets, amikor Amon az Ensign kormnynl nagystlen visszatrt az Osztrk s Olasz Nagydjakra. Szavai az autrl dicsrek voltak, Nunn elgedett volt vele. Az 1976-os szerzdssel mindkt fl meg volt elgedve. Azonban nem is lenne a neve AMON, ha minden rendben lenne krltte. Kzvetlenl karcsony eltt sajt autjval karambolozott, emiatt ki kellett hagynia a Brazil Nagydjat. Annl nagyobb lelkesedssel vetette bele magt az ezt kvet versenyekbe, de mr megint kzbeszlt az a frnya pech Dl-Afrikban kifogyott a benzinje, Long Beach-ben leszakadt a kipufogja, mg vgl a Spanyol Nagydjon sikerlt kt pontot szereznie, amit Amon gy rtkelt, mintha gyztt volna. Rviddel ezutn volt kt komolyabb balesete Belgiumban, s Svdorszgban, ez utbbi miatt ki kellett hagynia a Francia Nagydjat. Amikor Lauda csnyn meggett a Nrburgringen, Amon gy dnttt, abbahagyja a versenyzst. Ez elg meglepen hangzott, de volt ms oka is a pnzgyi nehzsgekkel kszkd Nunn nem volt kpes Amon gzsijt kifizetni. A kijelents ellenre Amon Kanadban a Williams szneiben bukkant fel, m csnyn sszeakaszkodott Harald Ertllel, s ezzel definitven vge lett a plyafutsnak. Vagy mgsem? 1976-ban Amon elfogadta Walter Wolf ajnlatt a kvetkez idnyre: a tesztpiltai llst. Taln mg remnykedett valamiben... Tesztelgette a Gianpaolo Dallara tervezte autt, kzben taln arra vrt, hogy a szerencse rmosolyogjon,. Aztn jtt egy kanadai fiatalember, jeges nyugalommal az arcn, belt utna az autba, s simn ment kt msodpeccel jobb idt nla. Amon ebben a sors figyelmeztetst ltta, fogta is a buksisakjt s szgre akasztotta, majd ennek a zldflnek kezdett el menedzselni. Egybknt a fiatalembert Gilles Villeneuve-nek hvtk... Ht ennyit Chris Amonrl. Arrl, aki a Lolba mg trikban, rgi sportcipben, buksisak nlkl lt be. Arrl, aki a msfl s hromliteres kategrkban legyzte a nagymenket, de a Forma 1-ben egyszer sem nyert. Arrl, aki konstruktr is volt, s a motorokat elllt gyra ppen akkor replt a levegbe, amikor az nem volt biztostva. Arrl, aki olyan szrakozott volt, hogy amikor medenct pttetett a kertjben, az angol kivitelezknek elfelejtette megmondani, hogy a mretek nem hvelykben, hanem centimterekben vannak megadva. Arrl, aki 14 vig koptatta a Forma 1-es versenyautk gumijait, jeles, de mltatlanul feledsbe merlt alakja volt e versenysorozatnak...
CHRISTOPHER ARTUR CHRIS AMON
96 Grand Prix-en indult
1963 Lola Climax, Lotus Climax, Lotus BRM 1964 Lotus BRM, Lotus Climax 1965 Lotus BRM, 1966 Cooper Maserati 1967 1969 Ferrari, 1970 March Ford 1971 1972 Matra Simca, 1973 Tecno, Tyrrell Ford 1974 Amon Ford, BRM, 1975 1976 Ensign Ford 1976 Williams Ford 83 bajnoki pontot szerzett 5 pole-positiont rt el 3 leggyorabb krt futott 11x llhatott fel a dobogra (0 3 8) 29x rkezett pontszerz helyen a clba
Helyezsei: 1963 0 pont 1964 - 2 pont, 16. hely 1965-0 pont 1966 0 pont 1967 - 23 pont. 4. hely 1968 - 10 pont. 10. hely 1969 - 4 pont. 12. hely 1970 - 23 pont. 7. hely 1971 - 9 pont. 9. hely 1972 - 12 pont. 9. hely 1973 - 1 pont. 19. hely 1974 0 pont 1975 0 pont 1976 - 2 pont. 18. hely
|