abforma1
abforma1
-Fmen-
 
-Forma-1-es men-
 
-Bejelentkezs-
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
-Motorsport men-
 
-Motorsport hrek-
 
-Bajnoksgok llsa-
 
-Szavazs-
-Szavazs-
Ki a kedvenc F-1-es piltd?

-Kimi Raikkonen-
-Felipe Massa-
-Fernando Alono-
-Lewis Hamilton-
-Giancarlo Fisichella-
-Heikki Kovalainen-
-Jenson Button-
-Rubens Barichello-
-Nick Heidfeld-
-Kubica vagy ms...
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
-Hres piltk-
-Hres piltk- : -Wolfgang von Trips-

-Wolfgang von Trips-

Wolfgang von Trips

Helyszn: Monza, idpont: 1961, szeptember 10. A Forma 1-es vilgbajnoki szezon utols eltti versenye. Ezen a futamon az egsz idny folyamn a mindeddig dominl Ferrari 156-os versenyautk erflnynek demonstrcijra lehetett szmtani. Ez a farmotoros Ferrari ugyanis az eddig megrendezett hat nagydjbl ngyet megnyert. Az vilgbajnoki sszetett versenyben vezet kt versenyz, az amerikai Hill s a nmet von Trips kztt vgleg eldlhet a vilgbajnoki cm sorsa. Termszetesen mindketten a flelmetes olasz hathengeres volnjnl ltek. Az idmr edzsen minden a vrakozsoknak megfelelen trtnt, a Scuderia gyri versenyzi a von Trips-Rodriguez-Ginther-Hill sorrendben foglaltk el az els ngy rajtkockt.
Amikor 15:00-kor az Angol Kirlyi Autklub (RAC) elnke Lord Earl Howe zszljval jelt adott a rajtra, Phil Hill vgott az lre. Az edzsels von Trips rosszul kapta el a rajtot, az els kr utn mindssze a hatodik volt. Nemcsak a csapattrsai, de Jim Clark a Lotusszal s Jack Brabham a Cooperral is elmentek mellette. Von Tripset azonban ez nem nagyon nyugtalantotta. Tudta, hogy a verseny hossz, s tudta, hogy remek autja van. A msodik krben a Lesmo kanyarkombinciban gond nlkl elzte meg Brabhamet, majd a Lesmobl kijvet Clarkot is. A vezet ngy Ferrari zsinrban hzott vgig a balos Curva del Vialonen (ennek helyn ma az Ascari-sikn van), a Rettlineo Centrale egyenesben 200 km/ feletti tempban rkeztek meg a gyors Curva de Sud visszafordtba. A kanyar eltt von Trips a nmileg nehezebb Ferrarijval hamarabb kezdett el fkezni, mint a kzvetlen mgtte autz Clark. A skt a Lotusszal mr-mr elzni kszlt, amikor a ngyes szm Ferrari hirtelen keresztezte eltte az utat. Von Trips autjnak nagy sebessggel forg hts kereke tallkozott Clark els kerekvel, aminek kvetkeztben mindketten elhagytk a plyt. A nzk ezen a helyen egy nem tl magas befvestett fldtltssel s drtkertssel voltak vdve. Az irnythatatlan Ferrari a tltshez tds utn szinte fktelenl vgdott a nzk sora kz. Tizenegyen a helysznen meghaltak, tovbbi ngyen a slyos srlsek kvetkeztben. A szerencstlen von Trips kiesett az autbl, a teste a tlts s a plya kztt lv fves svban fekdt mindenfle klsrelmi nyomok nlkl sajnos halott volt is, a nyakt trte el...

A katasztrfa nyomai lassan mltak
Ezen a szomor Monzai dlutnon nemcsak nemcsak a ktszeres Grand Prix gyztes von Trips halt meg, de a szles nyugatnmet kznsg motorsportok irnti rdekldse is. Amely ppen von Trips sikereinek ksznheten ppen kilbalban volt a Le Mans-i 1955-s katasztrfa traumjbl, amelynek hatsra az v vgn a Mercedes kivonult a sportbl. Az aut-motor sport ezutn Nmetorszgban egszen 1994-ig a Schumimnia kirobbansig a fulballhoz, teniszhez, de brmely ms sporthoz kpest alrendelt szerepet jtszott.
Az 1961-es monzai katasztrfa utn Nmetorszgban a motorsport megblyegezett lett. Von Trips halltl egszen a Schumacher-rig gyakorlatilag nem volt senki, akinek eslye lett volna vilgbajnoki cm kzelbe kerlnie. A hatvanas vekben a nmet versenyzk teljesen hinyoztak, a hetvenes vekben mindssze a notorikusan sikertelen Stuck-Mass-Stommelen tri kpviselte az auts nagyhatalmat. A nyolcvanas vekben az gretes Winkelhock, de mindenekeltt Bellof haltak meg, mieltt megmutathattk volna tehetsgket. Ezek mg jobban megerstettk azokat a nzeteket, miszerint az autversenyzs a vrrel s halllal szoros kapcsolatban van.
Most pedig nzzk, ki volt ht az az utols hs, aki (harminc vig) a nmet kznsg szemben mltn rdemelt ki ekkora elismerst?

Kezdeti sikerek
Wolfgang Alexander Reichsgraf Berghe von Trips 1928 mjus 4-n szletett. A hbor utn kitn iskolkban s kollgiumokban nevelkedett, amelynek hatsa megltszott a ksbbi fellpsein. gy volt, hogy idvel tovbbviszi a csald fldbirtokainak igazgatst, s ennek megfelelen mezgazdasgi fiskolra jrt ( maga egyszeren csak ganj akadminak hvta). Viszont sokkal jobban rdekelte t a mvszet, fnykpszet, majd a motorizmus. 22 vesen vett egy sajt motorkerkprt, amellyel rgtn versenyezni kezdett. Egy bartja segtsgvel a Klni Porsche Klub tagja lett, melynek keretein bell kezdett el versenyezni.
1954-ben vett rszt lete els nagy nemzetkzi versenyn. A klasszikus Mille Migliai versenyben Walter Hampel oldaln a 33. helyet szereztk meg, st sajt kategrijukban az 1300 cm3-es gposztlyt megnyertk. Mg ebben az vben a szriaautk 1600 cm3 kategrijnak nmet bajnoka lett. Mivel nem akarta, hogy szlei tudomst szerezzenek arrl, hogy versenyez, Alex Linther lnven szerepeltette magt. 1955-ben mr annyira sikeres volt, hogy nem rejtzkdhetett tovbb az lnv mg. A GT 1300-as gposztly Eifelrennen-i gyzelme utn a nmet szaksajt a versenyzi elit kztt kezdte emlegetni. Eurpa szerte sok-sok versenyen vett rszt, majd Alfred Neubauer elhvta a Mercedes gyri csapathoz.
A vilg akkoriban rthet okok miatt a nmet sportolkkal szemben tartzkodan viselkedett. Von Trips udvarias, nylt, becsletes fellpse sokat segtett abban, hogy az eltletek eltnjenek. Amikor az rorszgi Dundrodban a francia Claud Simonnal az oldaln egy Mercedes 300SLR-vel harmadikknt rt clba, a kznsg hsknt nnepelte. Ez volt az els versenye ilyen ers autval, a britek pedig megtisztel Taffy becenevet adtak neki. Az idny vgn a Mercedes-Benz visszalpett a sporttl, von Trips pedig a Porsche-nl folytatta tovbb.
1956-ban mr az USA-ban is ismertk a nevt, amikor a sebringi 24 rs versenyen Hans Hermannal a hatodik helyezst szereztk meg. prilisban a Mercedesszel visszatrt Olaszorszgba a Mille Migliai versenyre, amelyben mg vezetett is, ksbb azonban karambolozott. Tovbbi kitn eredmnyknt knyvelhetjk el a Nrburgringi 1000 km-es versenyt, amelyben az olasz Magliolival a negyedikek lettek. A nemzetkzi hrnevt a Le Mans-i versenyen regbtette tovbb, ahol ezttal az ismert jsgr Frankenberg volt a versenyztrsa, s szenzcis tdik helyezst rtek el, mikzben a sajt kategrijukat megnyertk.

A Ferrari els nmet piltja
A fiatal nmet versenyz tehetsgre Enzo Ferrari is felfigyelt. A piros autk kormnykereke mgtt els zben a sportautk Svd Nagydjn jelent meg Kristianstadban. A brit Peter Collinsel msodik helyezst rtek el. Ferrari elgedett volt a teljestmnyvel, s von Tripset neveztk a Forma 1-es autk Olasz Nagydjra. A debtlsra azonban nem kerlt sor, ugyanis az edzsen a kormnym meghibsodsa miatt balesetet szenvedett a Curva Grande kanyarban. A Lancia-Ferrari D50-es ugyan igencsak sszetrt, de szerencssen megszta srls nlkl. 1956 szeptember 10-n Wolfgang von Trips, mint az els nmet versenyz alrta a szerzdst a gyri Scuderia Ferrarival. Az igazi Forma 1-es bemutatkozsra 1957 janur 13-n kerlt sor Buenos Airesben, ahol a hatodik lett. Az els nagy sikerre 1957 mjus 12-ig kellett vrnia. A 24. Mille Migliai versenyen egy 3,8 literes autval indult. Von Trips az egsz verseny alatt az egyik leggyorsabb volt, s 300 km-rel a cl eltt gy tnt, v a gyzelem. Az addig vezet Taruffi ugyanis ltvnyosan lelassult, s von Trips knnyedn utolrte. Piero Taruffinek komoly technikai problmja tmadt, a vltja az tdik sebessgben beragadt! Amikor a nemes lelklet von Trips szrevette, hogy ellenfele harckptelen, nem elzte meg, gy az olasznak ajndkozta a gyzelmet. A verseny utn, amelynek fekete foltja a portugl de Portago szrny balesete volt (Portagon kvl tovbbi nzk is letket vesztettk), az olasz kznsg gy nnepelte von Tripset, mint a gyztes Taruffit. Egy httel ksbb Monacoban indult, ahol nagyszer vezetssel a 95. krig Fangio s Brooks mgtt a harmadik helyen versenyzett, amikor a motor felmondta a szolglatot.
Az 1957-es gretes idny mjus 25-n hirtelen megszakadt. A Nrburgringi 1000 km-es edzsn slyos balesetet szenvedett, kt bordja trtt el, aminek kvetkeztben kt hnapig volt knytelen gipszmellnyt hordani. A plyra az idnyzr monzai versenyen trt vissza. Nem okozott csaldst. Mint a legjobb Ferraris, Moss s Fangio mgtt a harmadik helyen vgzett. A teljesen felplt von Trips 1958-ban kt csapat szneiben is versenyzett: Ferrarival a Forma 1-ben, a Porsche szneiben pedig az Eurpa-bajnoksgon, s egyes hossztv versenyeken.
Enzo Ferrari a versenyekre von Tripsen kvl szerzdtette a brit Hawthornt s Collinst, az amerikai Phil Hillt, az olasz Mussot, s a belga Gendenbient. A piltaflkt ki kell rdemelni- elvet alkalmazta. Kzlk soha senki sem tudta, mikor, ki, hol fog versenyezni. Az Argentin Nagydjon pldul csak Hawthorn, Collins s Musso llt rajthoz. Von Trips elszr Monacoban kapott lehetsget. A hercegsgben azonban cserbenhagyta a szerencsje: rviddel a cl eltt a negyedik helyen autzva a Dino 246-os defektje fosztotta meg a megrdemelt pontszerzstl. Enzo Ferrari a kvetkezkppen prblta motivlni versenyzjt: elszr is nem indtotta a Holland Nagydjon, majd a Belga Nagydjra a hazai Olivier Gendenbient nevezte helyette. Az 1958-as idny msodik nagydjn jnius elejn llhatott rajthoz Reimsben a Francia Nagydjon. Egy feledhet idmr utn - 21. pozci -, majd egy nem tl sikeres rajt - nem indult el az autja - utn Taffy eddigi plyafutsa legnagyszerbb teljestmnyt nyjtotta. Ez a verseny tbb, mint kt ra hosszat tartott, s a nmet a clban a gyztes Hawthorn s Moss mgtt a harmadik helyezst rte el. A Ferrari olasz kommenttora azonban nem lelkesedett ezrt a kitn eredmnyrt: a verseny tizedik kre ldozatot kvetelt: az olaszok kedvencnek, a huszonngy ves Luigi Mussonak az lett... Egybknt megjegyeznm, hogy von Trips rszt vett a Ferrari GT tizenkt rs versenyn, amelyen nem sokkal a Grand Prix eltt negyedikknt rt clba!
Kt httel ksbb a Brit Nagydjon a hazai versenyzk dominltak: Gyztt Hawthorn, Collins eltt. Von Trips a motorral bajldott, nem tudott clba rni. Augusztus 3-n kvetkezett a Nrburgringen Taffy Grosser Preis von Deutschland-ja, ahol a szzezres kznsg eltt akart villogni. Azonban a Ferrari Dino 246-ossal most sem lehetett teljes mrtkben elgedett: mr a verseny msodik krben megltogatta a boxot, ahol panaszkodott a motorra s a fkek megbzhatatlansgra. A versenyt azonban sikerlt befejeznie, mgpedig a negyedik helyen, mint a legjobb Ferraris. A nmetorszgi verseny vgeredmnye a Scuderia szmra azonban katassztroflis volt. A csapat jabb versenyzt vesztett el, a tizedik krben Collins szenvedett hallos balesetet. Ez most fekete humorknt hangzik, de a sz szoros rtelmben a Ferrarinak kezdtek elfogyni a versenyzi.
Monzban mr az els krben sszekoccant Harry Shell BRM-jvel, s egyszeren kireplt az autjbl. (akkor mg biztonsgi v nlkl versenyeztek). Szerencsjre csak a trdn srlt meg.

Tvozs s visszatrs
Viszonya a Ferrarival elhideglt. 1958 vgn nem ltta rtelmt meghosszabbtani a szerzdst. Enzo Ferrari sem hitt mr abban, hogy von Tripsbl bajnok lesz-e valaha, a nmetnek is elege volt mr az olasz csapat politikjbl. A versenyzs rmt 1959-ben a Porsche-nl tallta meg, amikor is a sportautk versenyein nemegy gyzelmet nnepelhetett. St, a Porsche-val feltnt Monacoban az idnynyit nagydjon is. Az autja, egy Porsche 718/2 tulajdonkppen egy Forma 2-es versenygp volt, amelyet az 1961-ben rvnybe lp szablyok szerint ptettek meg. Abban az vben szeretett volna ugyanis a nmet cg hivatalosan belpni a Forma 1-be. A Monte Carlo-i futamot nem lehetett szerencssnek nevezni. Taffy j autjt ugyan az idmrn a 12. helyre hozta be, de a verseny msodik krben ezt a mg fejleszts alatt ll prototpust csnyn sszetrte. A nha mr-mr tlsgosan is erszakos vezetsi stlusa ezttal a kritikk kzppontjba kerlt. Ez a baleset a Porsche-nak rengeteg idejt rabolta el, legkzelebb mr csak augusztus 2-n neveztek, a Nmet Nagydj alkalmbl, amelyet ezttal kivtelesen a berlini Avusban rendeztek meg. A szerencse most is elkerlte t, ugyanis a futam eltti sportautk versenyn (amelyet von Trips nyert), a francia Jean Behra sajt Porschjval lett vesztette, emiatt a gyri csapat visszalpett az indulstl. Ezzel von Trips szmra a Porsche s az F1 cm fejezet lezrult, a Forma 1-ben azonban mg indult ezen az ven. Enzo Ferrarinak ugyanis eszbe jutott egykori versenyzje, s felajnlott neki egy versenyzi lst az USA Nagydjra, amely december 12-n kerlt megrendezsre Sebringben. A Ferrari ebben az vben balszerencss idnyt zrt: mindssze egyszer tudott gyzni Tony Brooks Avusban. Von Trips azzal az grettel, hogy 1960-ban a Ferrari lland versenyzje lesz, a hatodik helyen rkezett a clba.

A Ferrari renesznsza
Enzo Ferrari llta a szavt s Taffy szmra elkszlt a program mind a Forma 1-es, mind a sportautkkal val szereplsre. Az idny eltt von Trips megnyerte a Sirakusa-i F2-es futamot, egybknt ez az v a hatstalan fegyverekkel vvott harc jegyben telt el.
A Ferrari fejleszt grdja ugyanis j modell kifejlesztsn dolgozott, a lassan kireged D246-ra nem tellett erejkbl. A Forma 1-ben viszont John Cooper mellett fejtt a Lotus s a BRM is, amelyek az j, modern filozfia szerint farmotoros vltozatban kszltek. A Ferrari versenyzinek szmra (von Trips, P.Hill, Ginther, Mairesse, Allison, Gonzales) mr az is sikernek szmtott, ha sikerlt a pontszerz helyek brmelyikn befutniuk. Mint az elmlt idnyben, a Ferrari most is csak egy gyzelmet tudott megcspni: Phill Hill megnyerte az Olasz Nagydjat Ginther s Mairesse eltt. Ennek a gyzelemnek az rtkt azonban jcskn cskkenti az a tny, hogy az angol csapatok nem lltak rajthoz, tartottak a kombinlt burkolat monzai plya dnttt betonkanyarjain gyorsan elhasznld gumiktl, s az ebbl szrmaz esetleges defektektl.
A Ferrari s a fkonstruktr Carlo Chiti viszont cltudatosan dolgoztak a kvetkez v autjn. Von Trips oroszlnrszt vllalt ennek az autnak a tesztelsbl. Jlius vgn debtlt az j Ferrari Stuttgartban egy Forma 2-es versenyen a Solitude versenyplyn. Az j modellrl egybl megllaptottk, hogy sikerlt. Br a rajt utn Clark vezetett a Lotusszal, ksbb Hermann a Porscheval, m vgl Taffy rlt a gyzelemnek. Termszetesen von Tripsnek jutott az a lehetsg, hogy az j autt, a 156P-t elszr Forma 1-es versenyen vezethesse. Nem flt ezzel a mg nem teljesen kiforrott autval az Olasz Nagydjon rajthoz llni. Az aut kibrta a gyilkos kanyarokat, s tdik helyen rt clba.

Felvirgzs
1961-ben kiderlt, hogy a 156 V6-os tpus fejlesztsre fordtott id nem volt hibaval. A brit csapatoknak gondot okozott a msfl literes motor s a kasztni sszehangolsa, az j Ferrari elnybe kerlt. Az idny elgg ksn indult: mjus 14-n a Monacoi Nagydjjal. A vrosi plya keskeny utci mg tudtk kompenzlni a Ferrari erflnyt: Stirling Mossnak (Lotus-Climax) sikerlt gyznie. Utna viszont a vrs autk raja futott be: Richie Ginther (az autjban mr az j fejleszts motor volt, melyben a hengerek V alakban 120 fokos szget zrtak be egymssal), P. Hill s von Trips.
A kvetkez futamra a sokkal gyorsabb Zandvoortban kerlt sor. Itt mr mind a hrom versenyznek az j motor dolgozott az autjukban, s teljes mrtkben uraltk a meznyt. Az idmrn Hill volt a leggyorsabb von Trips s Ginther eltt, a versenyben viszont Taffy volt az, aki trtnelmi jelentsg tettet hajtott vgre. Mr az els krben az lre llt, s ezen a tbbi 75 krn keresztl mr senki sem volt kpes vltoztatni. Taffy megnyerte lete els Grand Prix-jt, s egyben lett az els nmet pilta, akinek Forma 1-es versenyen ez sikerlt. A kvetkez, Spa-Francorchampsban sorra kerl verseny hihetetlen kzdelmet hozott a Ferrari kt versenyzje, von Trips s P. Hill kztt. A rajt utn Hill kerlt az lre, majd hrom kr erejig Gendebien vltotta fel. Hill jbl az lre kzdtte magt, majd knytelen volt von Tripset elengedni. Innentl aztn 30 krn keresztl szinte minden krben megelztk egymst. A Scuderia brmelyik versenyzje mehetett a gyzelemre, ilyesmit a mai Ferrari csapat vezetse mg csak elkpzelni sem tud Enzo Ferrari s a sportigazgat Tavoni egyltaln nem gondoltak akkoriban befolysolni a verseny eredmnyt. pp fordtva: a versenyzi egyms elleni kzdelmben lttk azt a mdot, hogyan lehet ket mg jobb teljestmnyre sztnzni. Belgiumban vgl 0,7 msodperccel Hill nyert von Trips eltt. A Ferrari hihetetlen erflnyt jelzi Ginther 3., Gendebien 4. helyezse A francia GP-n jbl megmutatkozott a Ferrari nyomaszt flnye: hrom piros aut vezette a meznyt, s vgan elzgettk egymst. A tribl von Trips esett ki leghamarabb (kilyukadt a ht), majd a 40. krben Hill figyelmetlensge miatt a Thillois kanyarban egy piruett utn lefulladt a motorja, majd egy krrel ksbb motorhiba miatt Ginther is kiszllt a versenybl. A Ferrarit az ppen debtl Giancarlo Baghetti mentette meg. Az joncnak sikerlt gyznie Gurney s Clark eltt. A kvetkez Brit GP ismt a vrs cpk volt (a Ferrari jellegzetes ells rsze miatt gyakran becztk az autt cpaorr-nak). Hat krn t Hill vezetett, a hetediktl a clig von Trips. A gyzelemhez vezet ton nem zavarta t az llandan vltoz idjrs sem. Vgre bizonytotta, hogy felntt a feladathoz, gyors s megbzhat versenyzv vlt, akire ess idjrsi krlmnyek is lehet szmtani.
Mostanra vilgoss vlt, hogy a bajnoki cm sorsa von Trips s Hill kztt fog eldlni. A testvrgyilkos harcuk folytatdott augusztus 6-n a Nrburgringen, ahov 350 ezer nz ltogatott ki. Az edzsen a vrt Ferrari-show ezttal elmaradt. Jack Brabham az j Cooper T58-assal, az elszr csatba kldtt nyolchengeres Climax-szal Hill mgtt a msodik leggyorsabb idt autzta. Stirlig Moss (akit von Trips egyrtelmen a mezny legjobbjnak tartott) a Lotusszal a harmadik legjobb idt rte el. Taffy ezen a versenyhtvgn elgedetlen volt a motor teljestmnyvel, tovbb panaszkodott a megbzhatatlan vltra. Az eredmny: a nem tl bztat tdik rajtpozci. A motoron egsz jjel dolgoztak, s msnapra rendbe is hoztk, viszont rviddel a rajt eltt von Trips megllaptotta, hogy csszik a kuplung. Ezzel olyan sok idt vesztett, hogy kiesett az els tzbl. Mg az len Moss s Hill feltartztathatatlanul elhztak a meznytl, addig von Tripsnek t kellett verekednie magt az egsz meznyn. Csatt csata utn vvott meg, s csakhamar a harmadik lett, st, sikerlt Hillt is utolrnie. Harc a bajnoki cmrt ezennel kezdett vette. Ismt megelztk egymst egynhnyszor. A hetedik krben Taffy j rekordot lltott fel, lett az els olyan versenyz, akinek sikerlt a krt 150 km/-s tlagsebessg fltt teljestenie. Moss azonban ezt a rekordot mr a kvetkez krben megdnttte! A hihetetlenl izgalmas ldzverseny folytatdott: egy krrel ksbb ismt temettk a krrekordot: von Trips 9p 1,1mp alatt teljestette a krt, ami 1,7 mp-cel volt jobb, mint az angol versenyz. A tizedik krben Taffy ismt berta a nevt Nrburgring emlkknyvbe: 8p 59,9mp-es idvel elsknt rt a 9 perces lomhatr al. Az meg mr tnyleg hihetetlen, hogy Phil Hill ugyanebben a krben mg ezt az idt is megjavtotta 2,1mp-cel! A kt Ferraris pilta viszont vilgosan ltta, hogy a vezet Mosst kptelensg utolrni, ezrt taktikzni kezdtek. Az egyms kzti csata most mr fontosabb volt a vilgbajnoki cm szempontjbl, mint maga a gyzelem. Az utols krben mr csak egymst figyeltk. Egyikk sem akart ugyanis a tbb kilomteres clegyenesbe elsknt fordulni, szlrnykot biztostva a msiknak. Dnts maximlis sebessg mellett szletett, mikzben mindketten abszolt mindent kockztattak, vgl a rgi fatribn eltt von Trips haladt t 1 mp-ces elnnyel Hill eltt

Karnyjtsnyira a cltl
Von Trips boldog volt. Elrkezett karrierjnek a cscsra, s mr a kvetkez versenyen, akr Monzban vilgbajnok lehet. 33 pontja volt, mg Hillnek 29, Mossnak 21. Amikor az idmr edzsen elrte plyafutsa els pole pozcijt, mr senki sem ktelkedett abban, hogy az 1961-es vilgbajnokot Berghe von Tripsnek fogjk hvni. A gyors monzai plya azonban mskppen dnttt a sorsrl. Von Trips, akit az jsgrk 1961-ben az v sportoljnak vlasztottak Nmetorszgban, egyszeriben mindent elvesztett. A tragdiba torkollt versenyt s ezzel egytt a vilgbajnoksgot Phil Hill nyerte. Az jdonslt vilgbajnok ngy nappal ksbb ksrte el bartjt utols tjra a von Trips csald hemmersbachi temetjbe. Az amerikai a Taffyval vvott sportszer csatikat gy kommentlta: igen, nyerni akartam. De nem ilyen ron.
Vgezetl magtl Wolfgang von Tripstl egy idzet, amely kifejezi az letfilozfijt: Szzt ves koromig szeretnk lni, hogy meghallgathassam mindazon zenket, amelyek tetszenek, elolvashassak minden knyvet, amelyek rdekelnek, s enym lehessen minden n, akik tetszenek

 

Legyen ez a kezdlapod

 
-Naptr-
2025. Augusztus
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
-Id-
 
-Szavazs-
-Szavazs-
-Melyik a kedvenc F1-es csapatod a 2008-ban?-

-Ferrari-
-BMW Sauber-
-Renault F1-
-WilliamsF1-
-Red Bull Racing, Torro Rosso-
-Toyota-
-Honda Racing-
-Super Aguri-
-Force India-
-McLaren-
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
-A Hnap Krdse-
-A Hnap Krdse-
-Visszatr-e valaha Montoya az F1-be?-

-Igen, taln mr jvre-
-Igen, de mg lenyom nhny vet a NASCAR-ban-
-Majd egyszer, taln...-
-Nem valszn-
-Inkbb maradjon a NASCAR-ban!-
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

-abforma1 frum-

Tovbb a frumhoz...

 

Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal