-Tazio Giorgio Nuvolari-
Tazio Giorgio Nuvolari
Tazio Giorgio Nuvolari a Formula-1-es vilgbajnoksgot megelz korszak egyik legkiemelkedbb versenyzje volt, aki hazjban s nemzetkzileg is elismert pilta volt.
A 160 centimteres olasz versenyz 1892. november 16-n dleltt kilenc rakor Castel d Ario-ban ltta meg a napvilgot Arturo Nuvolari s Emma Eliza Zorzi negyedik gyermekeknt. Nuvolarik sszesen ten voltak testvrek, desapjuknak azonban mgis a vkonyka Tazio volt a kedvence, mivel az orvosok gy vltk, hogy testalkata miatt nem lesz hossz let.
Nuvolari mr egsz fiatalon rdekldni kezdett a sportok irnt, ami nha a tanuls rovsra is ment. A nagybcsija, Giuseppe egy ismert sportol volt, aki nemzetkzi bajnoksgokon is tbbszr diadalmaskodott. Nuvolari mindssze nyolc esztends volt, amikor megkapta tle els kerkprjt, amivel a hzuk s az iskola kztti utat nap mint nap megtette. desapja testvrt pldakpnek tekintette, s mindig megprblta utnozni t.
t vvel ksbb birtokba vehette els motorkerkprjt, amelyet szintn a nagybcsija ajndkozott neki. Ebben az esztendben ltott letben elszr autversenyt lben, a Mantovtl 60 kilomterre fekv Bresciban. Ekkor mg senki nem gondolta, hogy ez a fiatal gyermek egyszer maga is versenyezni fog, s ehhez a helysznhez is szmos siker kti majd t. Nuvolarit nagyon lenygztk a gyors gpek, s gy dnttt, hogy maga is kiprblja milyen az, amikor egy ember az r egy ngykerek gpezet felett, ezrt egyik este elcsente desapja autjt. Nhny vvel ksbb gy emlkezett vissza az esetre, hogy mindssze 30 kilomteres rnknti sebessggel, amit persze sokan nem hittek el neki. A lelkesedse az vek sorn sem cskkent, s mg a hadsereg fparancsnoknak a szavai is leperegtek rla. Nuvolari az olasz hadseregnl egy ideig piltaknt szolglt, ahol a feladatkrbe tartozott a ment- s teherautk vezetse, valamint a magas rang tisztek fuvarozsa. Egy napon letrt az trl, amirt a parancsok nagyon megharagudott r, s kzlte vele, hogy nem alkalmas a vezetsre. Az fiatal olasz riember gyet sem vetett felettese szavaira, aki nhny esztend mlva mltn vlt hazja bszkesgv, mindenki tisztelte. Hazai kznsgt mr maga a ltvny elkprztatta, ahogyan Nuvolari a piros Alfa Romeo fakormnyt fogva szguldozott az aszfalton. l legendv vlt, akit mg a szrs szv Enzo Ferrari is a szvbe zrt.
Nuvolari sok versenyztrshoz hasonlan babons volt. A versenyek sorn srga pulvert viselt, talizmnja, egy hmzett szv, mindig nla volt. A klt Gabriele d Annunzio egy arany teknsbka brosst ajndkozott neki, amelyet szintn minden megmrettetsre magval vitt, s amely ksbb Nuvolari egyik szimblumv vlt. 1917. november 10-n hzassgot kttt Carolina Perinval, aki alig egy esztendvel ksbb letet adott Nuvolari els gyermeknek, Giorgionak.
Autversenyzi plyafutst megelzen Nuvolari kt kerken llt rajthoz, de ezzel egy idben mr nhny auts megmrettetsen is rszt vett. Az 1926-os esztend igen esemnyds volt a 33 esztends olasz riember letben. A Bianchi 350 volnjnl szinte minden fontosabb versenyen elsknt rt clba. Egy v leforgsa alatt hromszor szenvedett balesetet, azonban a btor piltt ez nem tntortotta el a versenyzstl. Az els Mille Miglin 1927-ben tizedikknt rt clba egy Bianchi volnja mgtt, majd kt msik versenyen a sajt Bugattijval kt gyzelmet szerzett. Ezt kveten sajt csapatot alaptott Mantovban, s ngy Bugattit vsrolt, amelybl kettt tovbbadott Cesare Pastore-nak, valamint a ksbbi nagy rivlisnak, Achille Varzinak, aki hossz veken keresztl megakadlyozta, hogy az Auto Union szerzdst kssn vele. Nuvolari nem invesztlt tl nagy sszeget a csapatba, ezzel szemben szinte minden versenyt megnyert, amelyeken a Bugattival llt rajthoz. Mjus 11-n, kilenc nappal Nuvolari msodik gyermeknek, Antonionak a szletst kveten a Scuderia Nuvolari megszerezte els gyzelmt, termszetesen Tazio Nuvolarival a volnnl. Nem sokkal ksbb a Tripoli Nagydjon jbl diadalmaskodott, majd Veronban egy jabb gyzelemmel lett gazdagabb. Ezen elssgt versenyztrsa, Pierto Bordino emlknek ajnlotta, aki Alexandriban egy edzs sorn hallos balesetet szenvedett.
Az 1929-es esztend volt Nuvolari plyafutsnak legnehezebb idszaka, mivel akkoriban mg sajt magt menedzselte, ami nagyon drga mulatsg volt. Nuvolari tehetsgre mg Mussolini is felfigyelt, aki szemlyesen kvetelte, hogy az Alfa Romeo olyan autt ptsen Nuvolarinak, amivel legyzheti az Ezstnyilakat. Ekkor ptettk meg a 308-as tpus versenyautt, amelyet Nuvolari Dl-Franciaorszgban a darabjaira trt. Nagy szerencsvel csak kisebb gsi srlseket szenvedett, de megfogadta, hogy soha tbbet nem fog Alfa Romeot vezetni, s a visszavonulst fontolgatta.
Egy valaki azonban nem hagyta, hogy Nuvolari eltnjn az autversenyzs porondjrl, s arra krte rgi bartjt, hogy trjen vissza az Alfa Romeo csapathoz. Vgl sikerlt rbeszlnie Nuvolarit arra, hogy folytassa a versenyzst, amely dntse igen helyesnek bizonyult. A negyedik Mille Miglin Nuvolari elsknt rt clba, amellyel hatalmas elismerst szerzett hazjban. A verseny msodik napjn Achille Varzi, aki a msik Alfa Romeot vezette -hrom perccel Nuvolari eltt autzott, azonban az sszidt tekintve htrbb volt- a reggeli szrkletben ltta olasz trsa fnyszrit, s azt gondolta, hogy ez a verseny mr elveszett. A fnyek hirtelen eltntek, ezrt Varzi abban bzott, hogy Nuvolari kiesett. 48 kilomterrel a cl eltt dudasz s lmpavillogs lepte meg. Nuvolari mgtte volt, kikapcsolt fnyszrkkal. A gyzelme utn Nuvolarit hazjban mr hsknt tiszteltk. Ebben az esztendben az Alfa Romeo volnjnl t msik gyzelmet is szerzett, amelyek mg npszerbb tettk.
Az elkvetkezend esztend is bvelkedett a sikerekben, s br Mille Miglin csupn kilencedikknt rt clba, a mjus 10-n Palermo-ban rendezett Targa Florion ismt vitte el a plmt. sszesen ht gyzelmet szerzett, gy 1932-re mr nnepelt sztr volt. A Mille Miglit nem sikerlt befejeznie, azonban prilis 17-n Monaco-ban elsknt haladt t a clvonalon, ami mindenrt krptolta rajongit. Ekkor kapta a ksbb a szimblumv vlt teknsbka brosst is Gabriele d Annunziotl, az albbi ksrszveggel: "A vilg leggyorsabb embernek a leglassabb llatka. A Monaco Nagydjat a Targa Florio kvette, amelyre Enzo Ferrari retr vonatjegyet vett Nuvolarinak, aki megpillantva ezeket gy szlt neki: "Ferrari, csak az oda tra kellett volna jegyet venned nekem, mivel aki versenyezni indul, annak szmolnia kell azzal, hogy egy fadobozban hozzk vissza." A Targa Florio mjus 8-n kerlt megrendezsre, ahol Nuvolari utasa Hardie Mambelli volt. A megmrettetst megelzen Nuvolari gy szlt utashoz: "Ha kiltok, az azt jelenti, hogy veszlyben vagyunk, ezrt ekkor majd bjjl a mszerfal al, hogy egy esetleges tkzs sorn ne srlj meg."
A versenyt kveten a szerencstlen Mambelli elmondta, hogy Tazio mr az els kanyartl kezdve vgig kiltott, s csak az utolsban fejezte be, gy az egsz verseny sorn a mszerfal alatt tartzkodott.
A Targa Floriot kveten Nuvolari az Alfa Romeo volnjnl mg ngyszer diadalmaskodott az 1932-es esztendben.
A vilggazdasgi vlsg mindenre kihatssal volt, gy az autversenyzsre is. A rendezk az 1,5 literes autk rajthoz llst szorgalmaztk. Antonio Ascari, Resta, Jimmy Murphy s Joe Bolger hallt kveten jra eltrbe kerltek a biztonsggal kapcsolatos krdsek. Az American Automobile Club megprblta visszaszerezni az autgyrtkat, mialatt Eurpban minden jelentkez rszvtelt jvhagytk.
1933-ban Nmetorszgban Hitler tvette a hatalmat. Az j nmet kancellr imdta a gyors autkat, gy az autversenyezst is a nemzeti szocializmus propagandjnak emelvnyeknt hasznlta. AZ Ezstnyilak a nmet kormny tmogatst lveztk, azonban a nemzetkzi versenyeken mgis az olaszok volt a fszerep.
Az Alfa Romeo szmra sok sikert hozott az j esztend, amely Tuniz-ban vette kezdett, ahol Nuvolari s Borzacchini jtszottk a fszerepet. A mrcius 26-n szerzett gyzelmt kveten Nuvolari a Mille Miglin is nagyszer teljestmnyt nyjtott, gy az prilis 9-n vget r kt napos megmrettetst kveten vihette el plmt. A Tripoli Nagydjon csak egy hajszlon mlott, hogy a Bugatti versenyzje diadalmaskodott az alacsony olasz pilta felett. prilis 30-n Alexandriban Nuvolari egy jabb gyzelemmel lett gazdagabb, amelyet mg hrom msik kvetett az Alfa Romeo-val. A jlius 9-n rendezett Belga Nagydjon mr a Bugatti szneiben llt rajthoz, amelyet meg is nyert.
1934-ben j szablyokat lptettek letbe, amelyek rtelmben az autk maximlis tmege nem haladhatta meg a 750 kilogrammot. A Mercedes slya 751 kilogramm volt, ezrt Alfred Neubauer lekapartatta a lakkot az autrl egszen a lemezekig. Innen kaptk az Ezstnyl elnevezst. Eurpai versenyplykon a nmet autgyrtknak meghatroz szerepe volt. A nmet vezetsg tmogatsa az Auto Union s a Mercedes csapatok kztt oszlott meg. Ez gyors technikai elrelpshez, a teljestmny s a sebessg nvelshez, valamint nagyobb ltvnyossghoz vezetett. Nuvolari az prilis 22-n, Alexandriban rendezett verseny sorn slyos srlseket szenvedett, azonban annak ellenre, hogy egy hnap elteltvel is mankval kzlekedett, a berlini Avus versenyplyn megrendezsre kerlt megmrettetsen mr rajthoz llt, amelyet tdikknt sikerlt befejeznie a Maserati volnjnl. Mr-mr gy tnt, hogy ebben az esztendben nem terem babr az olasz pilta szmra, amikor oktber 14-n Modenban, majd egy httel ksbb Neplban is gyzedelmeskedett.
Az 1935-s esztendben Nuvolari mg a halhatatlanok listjra is feliratkozott. A Nmet Nagydjra, amelyre jlius 28-n kerlt sor, Nuvolari mr ngy gyzelemmel a tarsolyban rkezett meg. Az Alfa Romeo teljestmnye kzel szz lervel gyengbb volt, mint a nmet autk, azonban az olasz sztrpiltnak a nem tl kedvez krlmnyek ellenre is sikerlt futamot nyernie.
A versenyt 300.000 nz ksrte figyelemmel, s Hitler Birodalmi Mrkk szzezreivel tmogatta a Mercedes s az Auto Union csapatait, ezrt a nmetek bztak abban, hogy sajt autik viszik el a plmt ezen a megmrettetsen.
Az els kr utn Nuvolari Caracciola mgtt volt, a kilencedik krre azonban Bernd Rosemeyer, Fagioli s Chiron mg esett vissza egy kerkcsert kveten. Ebbl a kiltstalan helyzetbl az olasz versenyznek sikerlt felzrkznia a msodik helyre, majd az utols krben a tizent msodperces htrnyt is ledolgozta, amivel nmet kznsg eltt diadalmaskodott.
Egyes elmondsok szerint mindenkppen nmet gyzelemre szmtottak, ezrt nem volt beksztve az olasz himnusz lemeze, azonban Nuvolari mindig magnl hordott egyet, s gy volt ez ezen a vasrnapon is, ezrt Hitler csaldottsgra az nnepls sem maradt el.
Az 1936-os esztend jabb sikereket hozott Nuvolarinak, aki Barcelonban, Milnban, Modenban s New York-ban a Vanderbilt kupn is gyzelmet aratott. A legels Magyar Nagydjra jnius 26-n kerlt sor a Npligetben, amelyen Nuvolari ismt diadalmaskodott az Ezstnyilak felett.
Nuvolari plyafutsa sorn tbbszr tett tanbizonysgot hatalmas akaraterejrl. Nuvolari az 1937-es Vanderbilt kupra kszlt, amikor Olaszorszgbl tviratot kapott, amelyben az llt, hogy elsszltt gyermeke, Giorgio szvizomgyulladsban elhunyt. A fi szeptemberben tlttte volna be 19. letvt. Az elmlt vek sikerei mr igen messzinek tntek, Nuvolari nagyon szenvedett gyermeke elvesztse miatt, s a verseny sorn sem alakultak tl kedvezen az esemnyek az olasz pilta szmra. Az Alfa Romeo tzet fogott, azonban sikerlt kiszabadtani a magt a lngok rabsgbl. Mivel ebben az esztendben a nmet autgyrtk uraltk az autversenyek mezejt, Nuvolari szmra sem nagyon termett babr. Mindssze egy gyzelmet szerzett jnius 20-n Milnban.
Az 1938-as esztendben Nuvolari mindssze egy versenyen llt rajthoz az Alfa Romeo szneiben, ahol az aut ismt tzet fogott, aminek kvetkeztben az olasz jabb gsi srlseket szenvedett. Az Auto Union egyik legkivlbb versenyzje, Bernd Rosemeyer lett vesztette, amikor vilgrekordot szeretett volna fellltani. A nmet pilta megresedett helyre az Auto Union Nuvolarit szerzdtette, ahol hrom gyzelmet szerzett csapatnak. Az Auto Union szmra a szeptember 3-n Belgrdban aratott diadal volt a legfontosabb, ugyanis ez volt a legends autgyrt vllalat utols sikere.
A msodik vilghbort kveten 1946. mjus 12-n Marseille-ben llt jra rajthoz egy Maseratival. Egy hnappal a versenyt megelzen Nuvolari csaldjban egy jabb tragdia trtnt. prilis 11-n msodik gyermeke, Alfredo is elhunyt. Tazio Nuvolari a versenyzsbe meneklt a fjdalmai ell, s taln nmileg vgyott is a halra, ezrt tette kockra lett versenyrl versenyre.
Utols gyzelmt az 1947. jlius 13-n megrendezsre kerlt versenyen szerezte meg, amivel olaszok milliinak a szvbe lopta be magt, amelyet a Ferrari Tipo 12SS volnjnl rt el. Ahogy teltek a hnapok s az vek, Nuvolari egyre visszahzdbb lett, vgl teljesen magba zrkzott. Utols autversenyn, 1950. prilis 10-n egy Cisitalia-Abarth sportautval llt rajhoz a Palermo-ban rendezett hegyiversenyen, ahol tdikknt fejezte be a megmrettetst.
Pontosan tven esztendvel ezeltt, 1953. augusztus 11-n rkre tvozott az lk sorbl.
A temetst kveten a Nuvolari villba vezet ton az egyik alkalmazott gy szlt Enzo Ferrari-hoz: "Ksznjk, hogy eljtt. Mg egy olyan ember, mint Nuvolari nem fog szletni."
|