-Schumi a msodhegeds szerepben-
Schumi a msodhegeds szerepben
Nem sokszor fordult el, hogy Michael Schumachert a vzhord szerepben lthattuk, azonban 1999-ben nem volt az els szm versenyz a Ferrarinl. Az ok egyszer: Silverstone-ban balesetet szenvedett, ami miatt pihenre knyszerlt.
|
 |
1999-ben ismert volt a recept, kezdjnk mindent ellrl. A teszteken a McLaren egyetlen ellenfele sajt maga volt. Az els versenyen verhetetlen tempban svtett ell a kt ezstnyl, mikzben Irvine kzdtt Frentzennel mgttk (Schumachert a felvezet krbeni indulskptelensge miatt az utols helyre soroltk). A safety car tbbszri berendelse nyomn Schumacher mr a 4. helyen volt, de ez a verseny nagyon balszerencss volt szmra, kapott egy defektet, vgigment de nem jutott pontokhoz, mikzben Irvine kitartott az len Frentzen eltt s megnyerte els futamt. Az ellentbor rjngtt a gynyrtl, Schumi utolsknt rt clba, krhtrnnyal. Azt rdemes lett volna megfigyelnik, hogy ki futotta a leggyorsabb krket Melbourne-ben. De ht, mint tudjuk, az ember nha csak azt hajland szrevenni, ami t igazolja.
Irvine mris lelkendezni kezdett, mert a szerzds szerint amelyikknek tbb pontja van 4 futam utn, a tovbbiakra az lesz a csapat els szm piltja. Ez a lehetsg kiss fejbe szllt Irvine-nak, aki kijelentette: "J lenne, ha Schumacher kiesne Brazliban, mert akkor mr n lehetnk az els szm". Nem hiszem, hogy jl esett ez Schumachernek, de nincs id tpeldni, indul a verseny. Barrichello remekl futott, Schumacher krkn t vezetetett, de az elejn mg vlthiba miatt egyet botl Hakkinen jtt ki gyztesen a kerkcserkbl. Irvine csak az 5. helyre tudott befutni, maradt 6 pont elnye Schumacherrel szemben. San Marinban dlhet el, ki lesz az els szm...
Hakkinen hibzott Imolban, Schumacher pedig lenyelte a hezitl Coulthardot, s behozta gyztesknt a Ferrarit, ezzel mindjrt a tabella lre llt 16 pontjval. Irvine szthajtotta a kocsijt, pedig biztos harmadik lehetett volna. gy helyrellt a rend a csapatban, a gyorsabb s tehetsgesebb pilta lett a hivatalos els szm versenyz. Az ajndkozs rme meghatja Schumachert, knnybe lbadt szemmel hallgatja a himnuszt. Utoljra 1983-ban nyert a Ferrari Imolban. Tizenhat ve!
Coulthard elmondta, hogy flt, mert a szurkolk meg akartk lincselni a tavalyi tkzs miatt, s maga Schumacher csillaptotta le a rajongkat, amirt ksznetet mondott neki.
Spanyolorszgban gyenge rajt utn Villeneuve-t sem tudta visszaelzni, 1'27-es krket futott, aztn amikor kiment cserlni, valami megvltozott: 1'25-s krket produklt, kztk a verseny leggyorsabb krt, majd a kvetkez tankols utn jra csak 1'27-es krket futott. Ez felsznre hozott egy j gyant, a rgi ntt, miszerint a Ferrari csal - most - az zemanyag sszettelnl...
 |
Ezt igen nehz volna kivitelezni, hiszen a tlttartlyokat leplombljk, s az ellenrk brmikor vehetnek mintt ezekbl, mg verseny kzben is!
Schumacherrl mg mindig nehezen hiszik el, hogy mennyire ki tudja aknzni magbl a rejtett tartalkokat. Inkbb azt terjesztik rla, hogy egszen biztosan csal, s csak azrt olyan gyors. A legszvesebben azt tennm ezekkel a tamskodkkal, hogy elvinnm ket egy tesztre, s beltetnm ket Schumacher Ferrarijba azzal a szveggel: na teht ennyit ment Badoer tegnap, mrem az iddet pajti, te meg csalj ahogy csak brsz! Amit Lauda annak idejn mondott, szinte mindenki flrerti, jobb Schumacher 1 msodperccel brkinl a mai meznyben, de nem mindenkoron. Ha nagyon muszj, akkor ki tudja hozni magbl azt a bizonyos msodpercet. Mikzben a tbbiek kezdenek elfradni, mg felersdik a verseny derekn. Az elejn mindenki lelkes s kemny tud lenni, de a ksbbiekben mr nem brjk a terhelst gy, mint Schumacher. Arrl van sz, hogy kifradnak az izmok, s cskken az sszpontosts. Arrl van sz, hogy ez az ember nem egyszeren csak tehetsges s gyorsabb kez-lb gpsz, mint kortrsai, hanem mentlisan s fiziklisan arra szletett, hogy rekordokat lltson fel. Aki tkpes autt tud al tenni, az jelkpesen htradlhet a karosszkben, a tbbit rbzhatja Schumacher adottsgaira. Jobban, mint brki msra a mai meznyben. Lelkes nfejleszt tpus, s halad a korral. Remekl megtanult angolul, olaszul, s a tbbiek szakzsargonbeli motyogsa helyett kifogstalanul beszl. Mindezek mellett bell megmaradt kerpeninek, nem hajland egy fillrrel sem tbbet adni a lekvrrt, mint amennyibe az a sarki boltban kerl. A lekvrsztorira felfigyelt egy multinaconlis lekvrgyr, elksztettk vele Dl-Amerikban a reklmfilmet, cserbe minden mennyisgben kaphatja szeretett lekvrjt.
Monaco csodlatos versenyt hozott. Mr az idmrsen volt a legeslyesebb. Amikor belengettk a srga zszlt Schumacher lasstott s kiment a boxba, Hakkinen viszont teljes gzzal hajtott, s gy szerezte meg az els rajtkockt. Furcsa volt, hogy a finn csak menetkzben felemelte a kezt, s ezzel ki volt vltva a szablytalansg. A msodik helyre szortott Ferrari pilta vasrnap mr a rajtnl bcst intett a finnek, meg is jelent a karikatra, ahogy Schumacher az els kanyarban tveszi a vezetst, s tszl Miknak: "Mgis te vesztettl!" Irvine 2. helye megerstette a Ferrari tabellaelssgt.
A kanadai verseny meghatroz nap lehetett volna Schumacher s a Ferrari kapcsolatban. Vezette a tabellt, megszerezte a pole-pozcit, s ell autzott, ezzel egyszer s mindenkorra paprformailag is tvehette volna a dominns szerept. De sajnos elrontotta a clkanyar siknjt, s hiba korriglt, falhoz csszott a Ferrari. Ez nagy hiba volt Schumachertl, ami szokatlan. gy Hakkinen gyztt, s az elny odalett. Egybknt annl az ominzus falnl kt msik vilgbajnok, Villeneuve s Hill is szintn a falra kente kocsijt.
Franciaorszgban az edzsen s a versenyen esett az es. Schumacher nhny kr alatt felment az els helyre, stabil elnyt ptett ki, majd kiment tankolni, s mr csak vrnia kellett, hogy a tbbiek is kimenjenek, s jra lre kerljn. Csakhogy teljesen vratlanul kicsszott a plyrl, s megrongldott a htje, ami miatt csak cskkentett sebessggel tudott haladni. Itt is egy gyzelem ment fuccsba, akrcsak Montrealban. Michael elmondta, hogy ezttal nem ltott ki a sisakjbl a szokott mdon. A futam legvgn az tdik helyen ment Schumi, s Irvine mr elzsi tvolsgban volt mgtte, amikor jeleztk a depbl, hogy Eddie maradj Michael mgtt. Az Irvine-tl megtagadott elzsnek, s az ltala szerezhet plusz 1 pontnak ksbb lesz jelentsge, de ki lthatta elre a kvetkez verseny esemnyeit? Ki gondolta volna ekkor, hogy pr nap mlva Eddie Irvine lesz a Ferrari els szm piltja?
Ezutn jtt Silverstone, ahol az indtst kveten a 2.-4. kanyar kztt vgig Irvine visszaelzsn fradozott, amikor lefutott a plyrl s nylegyenesen a gumifalba csapdott. A csontok reccsensvel elszlltak a vilgbajnoki remnyek... A videofelvtelen ltszik, hogy padlfket nyomott, s hiba tekerte a kormnyt a kanyar vre, az els kerekei nem fordultak el. Eslye sem volt bevenni a kanyart. Az autban azrt srlt meg, mert (ellentmondsos mdon) pont a kirakott gumik kz frdott a Ferrari. Egy pillanat alatt beszorult a kocsi eleje, a kocsi test mg fordult volna tovbb, megfeszlt az egsz, ennek hatsra trt el a cockpit orra, hajszlpontosan gy, mint Olivier Panis esetben (1997 Kanada). Az osztrk verseny eltt Irvine elkezdte a maga vlasztsi beszdt, mint els szm Ferrari pilta. A brit sajt cmlapon zente neki: Kevesebb duma Eddie, s tbb gz!
Malajziban trt vissza Schumi. Hat futamot kihagyott. A sajt kikezdte volna, ha nem szll versenybe (az nem szmtott nekik, hogy fj lbbal is tesztelt kzben, hogy tkpesebb kocsit rakhassanak Eddie feneke al). Tvolltben a Ferrari pontelnye elfogyott, s Irvine sem volt annyira magabiztos. De mr itt volt a sportg egyik legjobbja, eljtt, hogy az rendelkezsre lljon. Meglep, de vgl is rthet, hogy egy olyan kvalits embert, mint , vzhord szerepkrre lehetett knyszerteni. Most segtenie kellett Irvine-t, hogy megnyerje a vb-cmet. Ez az eset is mutatja, hogy nem mindenron, nem mindenek fltt krltte forog az egsz csapat. A Ferrarinl a csapat a legels. Ha a csapatrdek megkvnja, akkor bizony Schumi maga el engedi Irvine-t a plyn. Az, hogy erre elg ritkn kerl sor, arrl Schumi kezdeti s kiteljesed pontelnye tehet, a mindenkori csapattrsval szemben.
A malj plya, Sepang j volt a Forma-1-eseknek. Mindenkinek. Meg kellett tanulni a fktvokat, az veket. Ki tanult leggyorsabban? Schumi. Ki volt az els rajtkocka? Schumi. Ki volt a gyzelem? Az v lett volna, de megltjuk, hogyan engedi t Irvine-nak. Az a htvge a nmet szenzcis visszatrs volt. Az els pr krben kegyetlen gyors volt, megmutatta, hogy mit tud , ha akar! Megmutatta, mit tudna autzni, ha sajt magrt hajtana. De most Irvine volt a fontos. Ezrt Schumi fokozatosan lasstott. Elengedte trst, hogy nyerjen, vilgbajnok legyen. Ksbb jra elengedte Irvine-t, (mert a kerkcserk utn megint csak Michael nyert volna, egyszer nem is volt elg flrellnia!) Komdiba ill volt ltni: a bajnokjelltet gy kell elre tesskelni.
 |
A plya a magny-coursi-ra hasonltott leginkbb, a kt gyors egyenese utn egy techniks rsz jtt, s lssunk csodt, Schumi a kanyargs rszen - teht egyetlen msfl kilomteres szektorban - krnknt 0.6 msodpercet adott a tbbieknek, holott az egyenesben mrt vgsebessgvel nem volt az els helyen... Mert gyorsabban s jobban veszi a kanyarkombincikat. A sikert bernykolta a botrny, a Ferrarikon lv gumik csaknem simra lekoptak, s az egyik terelszrny mrete is nagyobb volt mint a szablyzat szerinti rtk. Ezrt kizrtk a csapatot, s egy trgyalson nyertk vissza a pontjaikat. A dnt futam eltt 4 pont elnye volt Irvine-nak s a Ferrarinak. Japn kvetkezett, a dnt verseny, ahol Irvine elmondta, hogy knny dolga lesz, mert Michael majd megnyeri a futamot, s akkor neki a 4. helyen is elg befutnia. Na persze ember tervez, Isten vgez. (lltlag a Ferrarinl majdnem gyomorfeklyt kaptak a gondolattl, hogy a primadonna Irvine-bl egyni vilgbajnok lehet.)
Schumacher a pole-bl indult, de nem valami jl, mikzben Hakkinen (a mrsek tansga szerint) a szezon legjobb rajtjt produklta, s tvette a vezetst. Schumacher azon fradozott, hogy behozza az elejn meglpett finn piltt, de hiba igyekezett, radsul a krhtrnyban lv Coulthard (mr megint ez a David) feltartotta t egy igen csnya manverrel. Jl ltszik a feltarts hatsa, a Schumacher mgtt halad Herbert abban a krben tbb mint kt kanyar htrnybl teljesen felzrkzhatott a Ferrarisra, aki ngy msodperccel ment rosszabb krt akkor.
Ez bosszantotta Schumachert, s elmondta, tavaly kibkltek Coultharddal Belgium utn, de ezt jrartkelni knytelen a ltottak miatt. Erre Coulthard kijelentette, ha neki ll feljebb, akkor most megy s feljelenti Schumachert a brsgon rgalmazsrt. Tulajdonkpp nagyszer csapatjtkos ez a Coulthard, mert ahol tud segt. Taln ezrt is hosszabbtotta meg szerzdst a McLaren-Mercedes, mert az eredmnyei, a teljestmnye alapjn aligha...
Az 1999-es vb vgeredmnye:
1. Hakkinen McLaren 76 pont 2. Irvine Ferrari 74 pont 3. Frentzen Jordan 54 pont 4. Coulthard McLaren 48 pont 5. M.Schumacher Ferrari 44 pont 6. R.Schumacher Williams 35 pont
|